خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دفاع دبیرکل و معاون از عملکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گزارشی نوشت:

مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سنندج برگزار شد.

مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج، پنجشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، محسن فتحی، از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی کشور برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه ویژه استان کردستان در تاریخ علم و ادب و فرهنگ کشور گفت: در طول سال‌های اخیر به ویژه در طول سالهای جنگ تحمیلی، کردستان عزیز محل تجلی عرفان و مکتب شهادت بوده است. این سابقه بلند فرهنگی و این سابقه عرفانی که این منطقه دارد با شخصیت‌های بزرگ و کم نظیر که در طول قرون متمادی تقدیم ایران عزیز کرده، جلوه ویژه‌ای پیدا کرده است. دوستان تعبیری که به کار بردند که اینجا محل عروج بیش از ۱۸ هزار شهید بوده است که این اتفاق یک افتخار بزرگ و کم نظیری را برای این استان رقم زده است. بر این اساس باید به یاد داشته باشیم که وقتی درباره استان کردستان صحبت میکنیم، در واقع درباره چنین جایگاه تاریخی سخن می‌گوییم.

بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) یک رویداد ملی است

اسماعیلی بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج را یک رویداد ملی دانست و گفت: تشکر ویژه می کنم از عزیزانی که امکان این توسعه فرهنگی را برای مردم استان کردستان و شهر سنندج فراهم کردند. افتتاح و بازگشایی این کتابخانه یک کار نمونه است و در صحبتی که با جناب آقای مختارپور داشتیم این موضوع مطرح شد که به این رویداد باید به عنوان یک اتفاق ملی نگاه کرد و آن را توسعه داد.

وی با اشاره به نامگذاری این کتابخانه مرکزی به نام رهبر معظم انقلاب نیز گفت: همه ما افتخارمان این است که در هر جایگاهی که هستیم، سربازان رهبر عزیز انقلاب اسلامی هستیم و امروز به صورت خاص و ویژه نماینده ولی فقیه در استان کردستان پیشقدم شدند برای اینکه این موضوع را بصورت عملی نشان دهند. این مجموعه که به یک تعبیر رسا و گویا، هدیه رهبر عزیز انقلاب به این استان بوده است که ابتدا توسط عزیزانی چون مرحوم مهندس تابش، رئیس فقید بنیاد مسکن که خدمات ارزنده‌ای برای این مجموعه انجام دادند، در اختیار نماینده معزز ولی فقیه در استان قرار گرفت و در ادامه عزیزان در نهاد کتابخانه های عمومی کشور با یک طراحی و بازآفرینی خوب، این مجموعه را که دست کم در غرب کشور بی‌نظیر است را بازگشایی کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گزارش معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد گفت: همانطور که آقای رمضانی اشاره کردند برخی از خدماتی که در این مکان ارائه می شود در هیچ جای کشور سابقه نداشته است و تلاش عزیزان در نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور و همچنین تلاش بی وقفه و انقلابی نمایندگان استان کردستان در مجلس و همراهی مدیران و مسئولان استانی این اتفاق مبارک را در این استان رقم زده است که همه باید از آن استقبال کنیم و از برخی تنگ نظری ها برای نشان دادن و ارج گذاشتن بر این تلاش‌ها پرهیز کنیم.

لزوم قدردانی از فعالیت‌های جهادی وفعالان عرصه فرهنگ

محمدمهدی اسماعیلی با تقدیر از رویکرد دبیرکل نهاد در حوزه ترویج کتابخوانی در کشور گفت: جناب آقای مختارپور از شخصیت های فرهنگی و کم نظیر در کشور هستند که پس از چند سال با اذن و تاکید رهبر معظم انقلاب این مسئولیت را برعهده گرفتند و این خدمات ماندگار را امروز در سراسر کشور ارائه کردند. ما باید از تمام افرادی که در این کشور در عرصه فرهنگ کارهای بزرگی انجام داده‌اند به نیکی یاد کنیم، چرا که اگر این کار را نکنیم بی انصافی کرده ایم. بر این اساس امروز که یکی از جلوه‌های این فعالیت جهادی را مشاهده می‌کنیم، از ایشان و از همه دست‌اندرکاران راه اندازی این کتابخانه تشکر می‌کنم.

وی با تاکید بر پرهیز دولت جدید از تمرکزگرایی در فعالیت‌های فرهنگی گفت: ان شاءالله در دولت مردمی و خدمتگزار بنای ما این است که تمرکزگرایی از تهران را برداریم و به تمامی مناطق کشور عزیزمان و این اطلس فرهنگی گسترده، بزرگ و پر افتخار و اسلامی توجه کنیم و فضا را برای شکوفایی آن فراهم کنیم. برنامه اصلی و محوری ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که ظرفیت ها و مزیت هایی که استانها در حوزه های مختلف فرهنگی دارند شناسایی و بستر رشد و تعالی آن را فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم استان کردستان در حوزه فرهنگ و هنر گفت: حضور شهر سنندج به عنوان یکی از چند نامزد برتر برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران بسیار خوشحال کننده است، چرا که نشان از توجه ویژه مسئولان استانی به حوزه کتاب دارد. در استان کردستان شما به هر مقوله‌ای از هنر نگاه می‌کنید، متوجه پیشتازی این استان خواهید شد؛ مانند حوزه تئاتر که بر اساس اعلام مسئولان ۲ جلد کتاب تاریخ تئاتر استان کردستان از سال ۱۳۰۸ آماده رونمایی است. همچنین در حوزه موسیقی های سنتی و اصیل ایرانی. بر این اساس حمایت خود را از راه اندازی انجمن دف در شهر سنندج اعلام می‌کنم و اعتبارات آن را با تمام وجود و اخلاص تقدیم مردم خونگرم و مهمان نواز و فرهنگی استان کردستان و شهر سنندج خواهیم کرد. چرا که شخص ریاست محترم جمهوری و ما در این دولت انقلابی مکتبی و مردمی، همه تلاش‌مان بر این است که با شناسایی ظرفیت‌های موجود، در همه جای ایران عزیز یک نوع عدالت فرهنگی برقرار شود.

تقریب مذاهب یک موضوع تاکتیکی نیست، یک ضرورت است

اسماعیلی یادآور شد: امروز بخش مهمی از بودجه‌های فرهنگی خارج از نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه می‌شود که رئیس جمهور دستور دادند که هزینه کرد فرهنگی در دولت زیر نظر و با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود این یعنی ما دستمان در حوزه مدیریت فرهنگ بسیار باز شده است. این موضوع را در قالب یک مصوبه به کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب خواهیم رساند. حوزه فرهنگ باید مرجعیت پیدا کند و فرهنگ مقدم بر همه چیز است. چراکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و گسترش و توسعه فرهنگی وظیفه ما است.

وی همچنین با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و تاکیدات ایشان بر وحدت میان مذاهب اسلامی گفت: بر اساس فرمایشان حاج آقای پوردهبی، حتما پخش امام شافعی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج را گسترش می دهیم و با افتخار هم این کار را انجام می‌دهیم. ما افتخار می‌کنیم که انقلاب عزیز ما یک انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که ما را با همه گرایش‌ها زیر چتر اسلام قرار داده است. موضوع تقریب برای ما یک موضوع تاکتیکی نیست، بلکه برای ما یک ضرورت است. موضوعی که خوشبختانه جناب آقای مختارپور هم در نهاد کتابخانه‌ها توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند.

راه‌اندازی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج نتیجه یک فعالیت گروهی است

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان ضمن خیرمقدم به حاضران در این مراسم، طی سخنانی گفت: امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند «کتاب بهترین سخن است» که این موضوع نشان از اهمیت کتاب و کتابخوانی در فرهنگ اسلامی دارد. علیرغم اظهار لطف عزیزان به بنده باید بگویم که راه‌اندازی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج نتیجه یک فعالیت گروهی بوده و همه کمک کردند که این اتفاق در این سنندج و استان کردستان رخ دهد.

وی با تقدیر از مسئولان و کارکنان مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: از عزیزان مان در این مرکز تشکر می‌کنم که از زمان افتتاح این مرکز تا زمانی که تصمیم گرفته شد این کتابخانه به یک کتابخانه مرکزی تبدیل شود، همه تلاش خود را برای سرپا ماندن این کتابخانه انجام دادند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به برخی اظهارات درباره افتتاح چندباره این کتابخانه گفت: این مکان در واقع ساختمانی بود که تنها افتتاح شده بود، اما اینکه واقعاً آن شکل حرفه‌ای خود را به عنوان یک کتابخانه داشته یا خیر، باید بگویم که اینگونه نبوده است. بنده چندین بار به این مکان مراجعه و از آن بازدید کردم. از عزیزان در دفتر مقام معظم رهبری خواستم که اگر می‌توانیم این کتابخانه را به همان شکل حرفه‌ای و آبرومندانه اداره شود، اما از آنجا که ما متصدی نیستیم و این ساختمان تنها در دست ما و در اختیار رهبر معظم انقلاب بوده، بنا بر این شد که آن را در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دهیم. بر این اساس اگرچه در گذشته تاکنون نیز دوستان ما زحمات بسیاری در این مکان کشیده‌اند، اما افتتاح این کتابخانه به شکل حرفه‌ای امروز رخ داده است.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی با تشکر ویژه از دفتر مقام معظم رهبری برای فراهم کردن زمینه این اتفاق مبارک گفت: از اظهار لطف همه عزیزان بسیار سپاسگزار هستم، نیت من این بود که محدودیت‌هایی که برای ارائه خدمات حرفه‌ای فرهنگی به مردم سنندج و استان کردستان وجود داشت، برداشته شود و این مکان در اختیار اهل خود قرار گیرد و خیر آن به مردم برسد؛ چرا که این مکان برای ما نبوده، بلکه متعلق به مردم خونگرم کردستان و سنندج است. در این زمینه با ورود دفتر حقوقی مقام معظم رهبری برای پیگیری این موضوع، به صورت مکتوب مقرر شد که این اتفاق رخ دهد و روند واگذاری این کتابخانه برای تبدیل به کتابخانه مرکزی سنندج انجام شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این اراده و خواست نزد مسئولان استانی و به خصوص جناب آقای مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور وجود داشت و با تمام توان به میدان آمدند و این اتفاق رقم خورد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در ادامه با تاکید بر لزوم توجه ویژه‌ به کتابخانه تخصصی امام شافعی در این مرکز گفت: این مرکز می‌تواند به قطب شوافع در دنیا تبدیل شود. بر این اساس درخواست دارم که زمینه ارتقای این کتابخانه فراهم شود. همچنین درخواست دارم از محیط فرهنگی کتابخانه امام خامنه‌ای به گونه‌ای صیانت شود که در خور نام ایشان باشد. همچنین تقاضا دارم که تلاش شود که این مرکز تبدیل به یک پایگاه فرهنگی اجتماعی در این استان شود.

فعالیت‌های مجاهدانه در عرصه فرهنگ بشارت «آینده‌ای روشن» می‌دهد

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم با تقدیر از همه دست اندرکاران راه‌اندازی و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج طی سخنانی گفت: به مردم عزیز و خونگرم و مهربان سنندج، نگین خطه کُردمردان و کُردزنان ایران زمین، سلام و درود می‌فرستم. خدا را سپاس می گویم که به همت استاد ارجمند و عالم گرامی جناب حجت الاسلام پورذهبی به خدمتگذاران عرصه کتاب و کتابخوانی این فرصت طلایی را عطا فرمود که در مجموعه ای فرهنگی در مجموعه فرهنگی طرحی نو در افکنند و در ایام مقارن با هفته وحدت و ایام با سعادت میلاد خاتم انبیاء الهی، محیط و فضا و امکانات کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج را با تجهیز و بازطراحی نوین به مردم صمیمی سنندج تقدیم کنند.

وی با قدردانی از تلاش و حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان کردستان برای راه‌اندازی و بازگشایی این کتابخانه گفت: تدبیر و احترام این روحانی عالم و دوراندیش مصداقی از ترجیح منافع عموم مردم بر منافع محدود سازمانی و تشکیلاتی است. بر اساس وعده های صادق قرآن کریم این منشور آگاهی و رهایی و آزادگی و تعالی بخش یقین دارم در سال های دور و دراز و دهه های بعد هر کودک و نوجوان و دختر و پسر و زن و مردی که از خدمات این کتابخانه استفاده کند و بهره ای ببرد به اجری به ذخیره اخروی تمامی بانیان و حامیان و مشوقان و دست اندارکاران برپایی و بازسازی و تجهیز این کتابخانه خواهد افزود.

دبیرکل نهاد همچنین با تقدیر از رویکرد و فعالیت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه خود می‌دانم از حضور برادر بسیار عزیز و استاد ارجمند جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تلاش های چشمگیر و فوق العاده متراکمی در همین کمتر از سه ماهی که از فعالیت دولت جدید می گذرد صمیمانه تشکر کنم. این حقیر بنا بر سابقه خدمت در عرصه فرهنگ اغلب دوره های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از نزدیک یا دور دیده ام و به صراحت شهادت می‌دهم که در هیچ دوره ای شاهد چنین تلاش، صرف وقت و فکر و همتی برای احیای نقش مرجعیتی در عرصه فرهنگ و هنر بر اساس اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی نبودم.

مختارپور تصریح کرد: این صحنه ها و این تلاش ها و این پیگیری های استاد گرامی جناب حجت الاسلام پورذهبی نماینده محترم ولی فقیه در استان کردستان و نیز مجاهدت های وقفه ناپذیر وزیر مکتبی و متعهد فرهنگ و ارشاد اسلامی بشارتی است که «آینده روشن است».

تلاش برای ایجاد مرکزی برای فعالیت‌های مهم فرهنگی

ادامه این مراسم با سخنان مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور همراه بود که وی به ارائه گزارشی از روند افتتاح خدمات و بازگشایی پروژه کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج پرداخت و گفت: ساختمان کتابخانه تخصصی مرکز بزرگ اسلامیِ غرب کشور در سال ۱۳۸۸، از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به استان کردستان، در زمینی به مساحت ۸۰۰ و زیربنای ۳۴۱۷ مترمربع، در ۶ طبقه احداث شد و در پاییز ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید.

ی افزود: این کتابخانه در ابتدا، به‌عنوان بازوی تحقیقاتی و علمی مرکز بزرگ اسلامی در غرب کشور، با ماهیتی تخصصی و غیرعمومی فعالیت می‌کرده است. اما در سال ۱۳۹۹ بر اساس مذاکرات و با همت و بلندنظری حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورذهبی نماینده محترم ولی‌فقیه در استان کردستان، آن ساختمان با هدف ارائه خدمات به عموم و تبدیل آن به کتابخانه‌ای در تراز کتابخانه‌های مرکزی، در قالب حق انتفاع، به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد درباره تبدیل این کتابخانه به یک کتابخانه مرکزی گفت: پس از ایجاد تغییرات بنیادی در آن، اینک در قالب کتابخانه عمومی مرکزی استان، هویت جدیدی یافته است. در فرایند این تغییرات و با بازطراحیِ بخش‌های مختلف، بیش از ۳۵ خدمت متنوع در کتابخانه تعریف ‌شده است؛ به‌گونه‌ای‌که در شرایط عادی، ۶۵۰ نفر می‌توانند از خدمات این کتابخانه به‌صورت هم‌زمان و حضوری استفاده کنند.

وی یادآور شد: با راه‌اندازی این کتابخانه، علاوه بر ارتقای سرانه فرهنگی و کتاب‌خوانی در استان، شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان کردستان نیز به ۲۵ هزار مترمربع رسیده است. همچنین بهسازی فضاها، انجام تعمیرات، طراحی و فضاسازی، تأمین تجهیزات الکترونیکی و شبکه و تجهیزات کتابخانه‌ایِ کتابخانه مرکزی سنندج با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال به سرانجام رسیده است.

فرایند بهسازی، تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج

مهدی رمضانی در ادامه به ارائه خلاصه‌ای از فرایند بهسازی، تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج پرداخت و گفت: در موضوع «بازطراحی نقشه و فضای ساختمان کتابخانه» پس از بازدیدهای کارشناسی از کتابخانه، فضاهای موجود و مورد انتظار و همچنین پلان‌ها و طرح‌های مدنظر، بررسی شد. در جلسات متعدد، ضمن در نظر گرفتن استانداردها، وضعیت فضاها، بخش‌ها و چیدمان‌های موجود، به دقت بررسی شد و پلان نهایی، با اِعمال کمترین هزینه و تغییرات عمرانی، مورد توافق و ملاک کار قرار گرفت.

وی درباره «تعریف خدمات جدید» نیز توضیح داد: با توجه به چشم‌انداز کتابخانه به‌عنوان کتابخانه مرکزی استان، خدمات و فعالیت‌های نوین کتابخانه‌ای برای این کتابخانه تعریف شد. برخی از این بخش‌ها، از جمله اتاق علم نوجوان، برای نخستین بار در کشور و کتابخانه‌های مرکزی اجرا شده است. همچنین در «طراحی داخلی فضاها متناسب با خدمات آن» چیدمان و تجهیزات فضای بخش‌های کتابخانه، متناسب با ظرفیت و خدمات آن، با کمک همکاران نهادی و طراحان بومی به منظور تبدیل این کتابخانه به یک کتابخانه مرکزی طراحی شد. بخش کودک، اتاق علم، سالن‌های مطالعه، خدمات مبتنی بر وب، ناشنوایان، مرجع، تالار محققان، اتاق مطالعه گروهی و خصوصی، نگارخانه و سالن جلسات، از جمله بخش‌های استاندارد کتابخانه است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به «تجهیز فضاهای کتابخانه‌ای» پرداخت و گفت: متناسب با طراحی فضاها و هم‌زمان با تغییرات عمرانی، ضمن بهره‌گیری از تجربه بهره‌برداری از سایر کتابخانه‌های مرکزی، بررسی کیفیت تجهیزات کتابخانه‌ای، رایزنی با شرکت‌های سازنده و بررسی پیشنهاد طرح‌های جدید با هدف رفع نواقص تجهیزات موجود و دستیابی به استانداردها انجام شد. کف‌پوش، میز و صندلی مطالعه و قفسه‌های کتاب از جمله تجهیزات مورد بررسی بوده است. نهایتاً سفارش خرید و ساخت تجهیزات، مطابق با شناسنامه فنی مورد تائید، انجام شد.

وی «آماده‌سازی و فهرست‌نویسی منابع کتابخانه‌ای» را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این کتابخانه مرکزی عنوان کرد و گفت: به‌منظور یکپارچه‌سازی و بهره‌برداری از منابع موجود و منابع تأمین‌شده برای کتابخانه، تیم فهرست‌نویسی و آماده‌سازی، با همراهی کتابداران عزیز استان و شهر سنندج، در محل کتابخانه مستقر و کلیه خدمات فنیِ لازم، مدیریت و انجام شد. همچنین در بحث «تأمین منابع کتابخانه‌ای» نیز علاوه بر بررسی کتب موجود در مخزن کتابخانه، منابع تکمیلیِ کتابخانه‌ای با رویکرد تقویت منابع عمومی و مجموعه سازی مناسب، از جمله کتاب در تمامی موضوعات و رده‌های سنی در بخش‌های مخزن اصلی، مرجع، ناشنوایان، نابینایان، نوجوانان و همچنین سهمیه ویژه اسباب‌بازی توسط اداره کل تأمین منابع تهیه و به کتابخانه ارسال شد.

ویژگی‌های کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج

مهدی رمضانی در ادامه سخنان خود به برخی از ویژپی‌های منحصر بفرد کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج در کشور اشاره کرد و گفت: نخستین «اتاق علم نوجوان» برای اولین بار در کشور در این کتابخانه راه‌اندازی شده است. اتاق علم نوجوان با محوریت آزمایشگاه‌های علمی و با هدف تقویت جنبه‌های علمی و آموزشی و تحقیقاتی ایجادشده است. محتواهای این اتاق شامل فیلم‌های آموزشی، بازی‌های تعاملی، کتاب‌های الکترونیکی، منابع مرجع و اینفوگراف است.

وی افزود: همچنین «بخش کودک» کتابخانه با متراژ ۲۵۰ مترمربع، بزرگ‌ترین بخش کودک کتابخانه‌ای در غرب کشور است. این فضای وسیع، فرصت‌های خوبی را برای اجرای برنامه‌ها و ارائه خدمات متنوع فراهم کرده است. این فضا دارای بخش‌هایی چون صحنه نمایش، اتاق اسباب‌بازی و سرگرمی، نشریات، کلاس‌های آموزشی، امانت، مخزن و محل انتظار والدین است. مخزن این بخش دارای ۳۰۰۰ نسخه کتاب و قابلیت افزایش تا ۱۰هزار نسخه است. همچنین تا ۱۵۰ نفر می‌توانند همزمان از خدمات این بخش استفاده کنند. در این بخش ۶۰ بازی فکری و آموزشی در رده‌های مختلف سنی تدارک دیده شده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به تشریح برخی خدمات این کتابخانه که برای اولین بار در استان کردستان ارایه می‌شود پرداخت و گفت: برای اولین بار در استان کردستان در راستای توسعه خدمات برای گروه‌های خاص، اولین بخش ناشنوایان کتابخانه‌ای در این کتابخانه راه‌اندازی شده است. همچنین این کتابخانه دارای بخش دیداری ـ شنیداری با امکان مشاهده فیلم و دسترسی به فایل‌های صوتی متنوع است. همچنین کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج دارای ۱۵ اتاق مطالعه انفرادیVIP و نیز اتاق‌های مطالعه گروهی است.

وی ادامه داد: سالن جلسات این کتابخانه با زیربنای ۱۰۰ مترمربع و نگارخانه آن با زیربنای ۶۰ مترمربع برای برگزاری مراسم فرهنگی و هنری و نشست‌های مختلفِ چندمنظوره آماده بهره‌برداری است. همچنین برای نخستین بار در استان، این کتابخانه، با دارا بودن بخش خدمات مبتنی بر وب و از طریق دسترسی به بیش از ۱۸۰۰ پایگاه اطلاعاتی و میلیون‌ها مقاله و مدرک علمی، پذیرای دانشجویان و محققان است. این کتابخانه با دارا بودن فضای آموزشی، فرصت‌های بی‌نظیری را برای برپایی کارگاه‌ها و دوره‌های مهارت افزایی عمومی فراهم می‌کند.

سایر ویژگی‌ها و امکانات کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج

مهدی رمضانی درباره سایر بخش‌های موجود در این کتابخانه مرکزی توضیح داد: سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه با زیربنای ۳۰۰ مترمربع، ظرفیت پذیرش ۲۰۰ نفر را دارد. بخش نسخ خطی کتابخانه نیز دارای حدود ۵۷۲ نسخه کتاب شامل ۵۶ جلد کتاب خطی نفیس، ۲۰۵ جلد چاپ سنگی، و ۳۱۱ جلد چاپ سربی است. همچنین بخش امام شافعی کتابخانه با بهره گیری از منبابع قبلیِ کتابخانه و منابع جدیدِ خریداری شده، مرکز مهم پژوهش در فقه شافعی است که ان شاءالله توسعه خواهد یافت.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ادامه داد: این کتابخانه دارای دو سالن مطالعه با گنجایش ۱۰۰۰ مترمربع، با ظرفیت پذیرش ۱۵۰ نفر هم‌زمان، دارای امکاناتی همچون کمد نگهداری وسایل و میزهای مطالعه مجهز برای استفاده از تجهیزات الکترونیکی است. خدمات تحویل کتاب درب منازل نیز در این کتابخانه ارائه می‌شود و مرکز مبادله منابع کتابخانه‌های استان نیز در این کتابخانه مرکزی پیش بینی شده است.

رمضانی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از نماینده ولی فقیه در استان کردستان که زمینه ساز ایجاد این مرکز فرهنگی شد، گفت: از همکاران سختکوش و پیگیرم در تمام بخش های نهاد مخصوصاً اداره کل امور کتابخانه ها، اداره کل عمرانی، اداره کل فناوری اطلاعات و اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، معاونت اداری ـ مالی و دبیرکل محترم و معزز نهاد که با بلندنظری و حمایت و اعتمادشان، زمینه خلق این ظرفیت را فراهم کردند، سپاسگزارم. از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، که علی رغم مشغله فراوان، با حضورشان موجبات دلگرمی کسانی که ماه ها درگیر این پروژه بودند را فراهم کردند، متشکرم. تمام امید و آرزوی ما این است که این مرکز فرهنگی ـ اجتماعی، محل شکل گیری و هدایت اقدامات مهم فرهنگی در شهر، استان و کشور شود.

ادامه حمایت مجلس از نهاد کتابخانه های عمومی کشور در لایحه بودجه سال آینده

محسن فتحی، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیارانو دیواندره در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم ضمن تبریک به مناسبت ایام ماه ربیع الاول اظهار کرد: خوشحالم که امروز در مراسم افتتاح یک مرکز فرهنگی مزین به نام رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور دارم. مرکزی که با عنایت و دستان مبارک نماینده مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار گرفت. از طرف مردم سنندج و کردستان قدردان و سپاسگزار این بزرگوار و همه دست اندرکاران این حرکت ارزشمند هستم و امیدواریم استفاده بهینه ای که از این مجموعه می شود، موجب ارتقاء سطح فرهنگی و سطح مطالعه مردم در استان شود.

وی با اشاره به سخنان دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در مسیر بازدید از ساختمان این کتابخانه مرکزی، علیرضا مختارپور به حمایت مجلس شورای اسلامی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد. با توجه به اینکه لایحه بودجه تا یکی دو ماه دیگر به صحنه مجلس خواهد آمد، ان‌شاءالله همانگونه که نمایندگان مجلس در سال ۱۴۰۰ نشان دادند که از حوزه فرهنگ حمایت خواهند کرد، قطعاً در سال ۱۴۰۱ نیز حمایت خود را از حوزه فرهنگ و نهاد کتابخانه های عمومی کشور نشان خواهند داد. ما وظیفه خود می دانیم که به عنوان یک نماینده آن هم از یک استان فرهنگی از حوزه‌های فرهنگ و هنر حمایت کنیم.

رشد ۷۳ درصدی شاخص کتابخانه‌ای در شهر سنندج

محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضران و بیان تبریک به مناسبت ایام ماه ربیع الاول، طی سخنانی گفت: کتابخانه تخصصی مرکز بزرگ اسلامی سنندج در سال ۱۳۸۸ از محل اعتبارات سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به استان کردستان در زمینی به مساحت ۸۰۰مترمربع و زیربنای ۳۴۱۷ مترمربع، در ۶ طبقه احداث شد و در پاییز سال ۱۳۹۴ مورد بهره‌ برداری قرار گرفت. این کتابخانه در ابتدا دارای ساختاری با ماهیت تخصصی بوده است و به‌عنوان بازوی تحقیقاتی و پژوهشی و علمی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور فعالیت می‌کرد.

وی افزود: درسال ۱۳۹۹ با توجه به مذاکرات صورت گرفته و با تمهیدات جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج آقای پورذهبی، ساختمان این کتابخانه با هدف ارائه خدمات به عموم مردم و تبدیل ساختار آن به کتابخانه‌ای عمومی و در تراز کتابخانه‌های مرکزی استان، در قالب حق انتفاع به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار شد. بر این اساس با تغییرات بنیادی صورت گرفته، هویت جدیدی در قالب کتابخانه عمومی مرکزی استان برای این کتابخانه شکل گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان درباره برخی ویژگی‌های کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج گفت: در این فرایند، با طراحی فضاها و بخش‌های مختلف، بیش از ۴۰ خدمت متنوع در کتابخانه تعریف شده و لذا دایره مخاطبان و خدمت گیران کتابخانه به عموم مردم گسترش پیدا کرده است. به‌نحوی‌که در شرایط عادی، ۶۵۰ نفر می‌توانند از خدمات این کتابخانه به‌صورت هم‌زمان و به‌صورت حضوری استفاده کنند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این کتابخانه، علاوه بر ارتقای سرانه فرهنگی و کتاب‌خوانی در استان، شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان کردستان، نزدیک به ۲۰ درصد رشد، در شهرستان سنندج به ۶۰ درصد رشد و شهر سنندج نزدیک به ۷۳ درصد رشد داشته است. شایان ذکر است زیربنای فعلی کتابخانه‌های عمومی استان در حدود ۱۸هزار متر مربع است و با بهره‌برداری از این کتابخانه، شاخص زیربنای کتابخانه‌های استان به ۲۲ هزار مترمربع رسیده است. بهسازی فضاها، انجام تعمیرات عمرانی، طراحی و فضاسازی، تأمین تجهیزات الکترونیکی و شبکه و تجهیزات کتابخانه‌ای کتابخانه مرکزی سنندج با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال به سرانجام رسیده است.

گفتنی است که در حاشیه این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور از فعالیت ها و اثرگذاری های فرهنگی حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با سلام.

    یک سوال اساسی که به آن پاسخ داده نشد در مراسم افتتاح آن بود که پول تجهیز و بازسازی و تکمیل از کجا آمده بود؟ از کدام ردیف بودجه؟
    از کدام شهرداری دربدر و از کدام استان بدبخت؟ طبق کدام اختیار قانونی جابجا شده بود؟ چرا در شهر محل برداشت مطابق قانون هزینه نشد؟
    مگر می شود شما برای کارهای پوپولیستی و تثبیت موقعیت منابع شهرهایی که میلیونها نفر مالیات می دهند را از آنها بر خلاف قانون غارت کنی و برای حفظ صندلی جای دیگری خرج کنی؟
    مگر اقای مختارپور مخالفت صریح با توسعه فیزیکی در جلسه مدیران نکرد؟
    پس چرا گزارشهای توسعه فیزیکی را برای تثبیت خود به وزیر ارائه کرده است؟
    اگر پول شهرهای پرجمعیت و محروم بینوا در سنندج خرج شده باشد چرا وزیر محترم این غارت را جهاد نامیده است؟
    کمی فکر کنید….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا