خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیش‌بینی پلیس از افزایش ترافیک در چند روز آینده

رئیس پلیس راهور ناجا با پیش‌بینی افزایش ترافیک در چند روز آینده، گفت: اعمال طرح ترافیک و رینگ‌بندی که بر اساس مصوبه شهرها مخصوصاً در شهر تهران صورت می‌گیرد همچنین تغییر ساعت طرح ترافیک که از امروز بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، اجرا می‌شود، می‌تواند 10 تا 15 درصد بر روی ترافیک اثرگذار باشد و اینکه نسخه نهایی برای حل مشکل نیست.

به گزارش فارس، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در حاشیه نشست فصلی رؤسای پلیس راه و راهور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زیرساخت‌ها گنجایش تعداد وسایل نقلیه را ندارد، اظهار داشت: سالانه حدود 1.5 میلیون خودرو و موتورسیکلت به ناوگان کشور افزوده می‌شود اما متأسفانه خروجی خودروی فرسوده و اسقاطی بسیار کم است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه ما مخالف افزایش تولید خودرو توسط وزارت صمت نیستیم تصریح کرد: بنابر تصویب قانون‌گذار، باید در برنامه وزارت صمت و سازمان محیط زیست، اسقاط وسایل‌نقلیه نیز در اولویت قرار گیرد.

هادیان فر افزود: در موضوع ترافیک، با شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌ها، به ناوگان عمومی تکلیف شد که تا 30 درصد ظرفیت خود بتوانند خدمات ارائه کنند، از یک طرف با ایجاد محدودیت و از طرفی دیگر ترس شهروندان در استفاده از ناوگان عمومی، سبب شد تا رویکرد استفاده از خودروی شخصی افزایش پیدا کند، در این ایام و روزهای آینده، با سردی هوا و افزایش بارندگی، اقبال مردم به استفاده از خودروی شخصی افزایش پیدا خواهد کرد، هرچند که ناوگان عمومی در کلان‌شهرها ناکارآمد است و به میزان کافی نیست و اقبالی نیز در بحث کرونا در استفاده از آنها تقریباً وجود ندارد.

وی با پیش‌بینی افزایش ترافیک در روزهای آینده، گفت: اعمال طرح ترافیک و رینگ‌بندی که بر اساس مصوبه شهرها مخصوصاً در شهر تهران صورت می‌گیرد همچنین تغییر ساعت طرح ترافیک که از امروز بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، اجرا می‌شود، می‌تواند 10 تا 15 درصد بر روی ترافیک اثرگذار باشد و اینکه نسخه نهایی برای حل مشکل نیست.

هادیانفر تأکید کرد: آنچه به طور اساسی باید در این حوزه انجام شود این است که ابتدا باید تناسب ناوگان با معابر مدنظر باشد، بحث اسقاط خودروهای فرسوده در اولویت دولت قرار گیرد، ناوگان عمومی باید توسعه پیدا کرده و نوسازی شود، باید مدیریت سفر توسط دستگاه‌های مسئول انجام شود.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه هنوز زمان بازگشایی مدارس نرسیده و سرویس مدارس فعال نشده‌اند، گفت: هنوز والدین از خودروی شخصی برای بردن فرزندان به مدارس استفاده نمی‌کنند و حتماً با بازگشایی مدارس مشکلات ترافیک بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در اکثر معابر پرترافیک، تقریباً از هر 10 دستگاه خودرو، هشت دستگاه خودرو، تک سرنشین است، مادامی که همه بخواهند از خودروی شخصی استفاده کنند، قطعاً ترافیک مضاعف می‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا امکان لغو طرح ترافیک وجود دارد، گفت: این موارد توسط شهرداری‌ها در شورای ترافیک صورت می‌گیرد و رینگ‌بندی انجام می‌شود، در روزهای پایانی پاییز و ابتدای زمستان قطعاً شاهد افزایش آلاینده‌ها مخصوصاً در رینگهای مرکزی کلان‌شهرها خواهیم بود و اگر طرح ترافیک بر اساس تعیین قانون‌گذار به درستی اجرا شود و بر اساس قانون برای بیش از 105 هزار خودرو مجوز صادر و بیش از ظرفیت فروخته نشود، در بافت‌های مرکزی شهرها، شاهد کاهش آلودگی خواهیم بود اما فرسوده بودن ناوگان تهدیدی است که این حوزه را مورد صدمه قرار می‌دهد لذا نوسازی ناوگان عمومی حتماً باید در دستور کار دولت باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا به بحث تصادفات اشاره و بیان داشت: در بحث تصادفات بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی، گذشته از تعیین سهم راننده، راه و وسیله‌نقلیه، بحث مدیریت قوانین نیز مطرح می‌شود؛ بیشترین سهم به راننده اختصاص پیدا می‌کند، یعنی توسعه فرهنگ، آموزش ترافیکی و رعایت کردن رانندگان، می‌تواند بازدارنده باشد اما نمی‌توانیم نقش نقاط حادثه‌خیز در راه‌ها و شهرها و ناامین بودن وسایل‌نقلیه را انکار کنیم، در بحث خودروسازها، بر اساس 11 سال تحلیل، دو خودروی پراید و پژو 405 را ناایمن مصوب کردیم که این خودروها از چرخه تولید خارج شد.

وی با بیان اینکه 5 هزار و 200 نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد، گفت: مکرراً از وزارت راه خواسته شده تا این نقاط را رفع کند، در دو، سه سال اخیر تقریباً 260 نقطه حادثه‌خیز توسط وزارت راه برطرف شد اما همچنان این نقاط حادثه‌خیز تهدیدی برای رانندگان است، تقریباً 44 درصد فوتی‌های سوانح رانندگی در نقاط حادثه‌خیز دچار سانحه رانندگی شدند، آنچه قانون‌گذار برای ما تکلیف کرده مربوط به سهم تقصیر دستگاه‌ها است. در هر تصادفی که در جاده‌ها یا شهر روی دهد، اگر کارشناس ما به این نتیجه برسد که راه یا وسیله‌نقلیه در آن تصادف سهم دارد، قطعاً پرونده قضائی تشکیل و با افراد مسئول در آن حوزه برخورد می‌شود.

سردار هادیانفر تصریح کرد: به طور مثال در حادثه‌ای که برای اتوبوس خبرنگاران روی داد، برای سازمان مربوطه در محیط زیست سهم تقصیر تعیین کردیم یا در حوادث دیگر برای وزارت راه و سازمان راهداری سهم تقصیر تعیین کرده که این پرونده‌ها در دستگاه قضائی در حال رسیدگی است لذا پلیس هیچ اغماضی برای حفظ جان شهروندان در ترددها ندارد اما تأکید می‌کنیم که رانندگان در رعایت قوانین و مقررات کوشا باشند.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی شورای عالی رسیدگی به تصادفات در حادثه اتوبوس خبرنگاران، برای ما محرز شد که هم راننده به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله‌نقلیه مقصر بود، هم نقص فنی اتوبوس در این تصادف سهم داشت و هم اینکه سازمان محیط زیست به عنوان میزبان مراسم، تمهیدات لازم را اتخاذ نکرد و بر همین اساس، سهم تقصیری را مشخص کردیم که به مقام قضائی در استان مربوطه ارجاع شد و اکنون پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا