خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قالیباف: نباید یک فرد به‌جای ساختار اقتصادی تصمیم‌گیری کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر «سامانه‌محور شدن فرایند بودجه‌ریزی»، گفت: دخالت افراد باید به حداقل برسد و مثلاً این‌طور نباشد که در یک بخش مانند مالیات، به‌جای سامانه‌محوری، ممیزمحور باشیم و یک فرد به‌جای تمامی ساختار اقتصادی کشور تصمیم‌گیری کند.

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف در نشست شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور رؤسای کمیسیون‌ها، با تأکید بر این‌که بررسی و اصلاح احکام مهم لایحه بودجه باید در دستورکار تمامی کمیسیون‌ها قرار بگیرد، گفت: با هماهنگی دیوان محاسبات مهم‌ترین احکام بودجه در حوزه‌های مختلف استخراج شوند. تعداد این احکام مهم به 20 مورد نمی‌رسد که باید ظرف هفته جاری احصا و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شوند.

قالیباف با تذکر اینکه “اگر احکام بودجه و سیاست‌های آن رعایت نشوند هرساله با مشکل مواجه می‌شویم”، تصریح کرد: باید در مدت کوتاهی احکام مهم بودجه احصا و وظایف کمیسیون‌های تخصصی مشخص شود تا در حوزه نظارت متمرکز شویم.

رئیس قوه مقننه با بیان این‌که “طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس را که بخشی از آن به نحوه تهیه و بررسی لایحه بودجه اشاره دارد مطالعه کرده‌ام” گفت: اولین موضوع سامانه‌محور شدن بودجه است تا دخالت افراد به حداقل برسد و مثلاً این‌طور نباشد که در یک بخش مانند مالیات، به‌جای سامانه‌محوری، ممیزمحور باشیم و یک فرد به‌جای تمامی ساختار اقتصادی کشور تصمیم‌گیری کند.

قالیباف تأکید کرد: با سامانه‌محور شدن فرایند بودجه‌ریزی در کشور هم عملکرد این بخش ارتقا می‌یابد و هم مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از فرایندهای غلط بودجه‌ریزی و تحمیل فشار به مردم برطرف می‌شود.

وی با ابراز اینکه اگر فرآیندها بر الگوریتم‌های مشخص منطبق شوند، روال‌ها به‌صورت قانونی انجام می‌شود، به فرایند بررسی بودجه در مجلس اشاره کرد و با ابراز تأسف از این‌که کماکان براساس قانون برنامه و بودجه سال 1353 عمل می‌شود، افزود: هماهنگی‌های اولیه در زمینه ارائه بودجه براساس اصلاحات طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس ایجاد شده است و امیدواریم این طرح به‌زودی نهایی شود تا بخشی از مشکلات حوزه بودجه‌ریزی کشور رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اعلام اینکه “هفته گذشته در نشستی با حضور مسئولین قوه قضائیه و اژه‌ای مقرر شد آئین‌نامه‌ای در حوزه مباحث نظارتی و همکاری‌های بین دو قوه مقننه و قضائیه تهیه شود”، اضافه کرد: با همکاری بخش‌های نظارتی، قوانین و کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس آئین‌نامه مذکور تنظیم شود تا موضوعات نظارتی کمیسیون اصل 90 براساس ماده 234 آئین‌نامه داخلی بایگانی نشوند و براساس زمان‌بندی پیگیری گردند.

انتهای‌ پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا