خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت الله فاضل لنکرانی: اجبار پوشيدن چادر برای كارمندان زن صحيح نيست

آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني، رييس مركز فقهي ائمه اطهار (ع) گفت: مساله حجاب بايد به طور دائم در جامعه مطرح شود و منحصر به هفته خاصي نباشد.

به گزارش روابط عمومي مركز فقهي ائمه اطهار (ع) وی در ديدار خانم انسيه خزعلي، معاون امور زمنان رييس جمهور با بيان اينكه مشکلات و مسائل مربوط به زنان بعد از گذشت 40 سال از انقلاب، هنوز حل نشده بلکه به سمتي حرکت می‌کنیم که با اهداف انقلاب سازگاری ندارد، گفت: در گام دوم انقلاب واقعاً باید براي حل مسائل و مشكلات مربوط به زنان قدم‌های اساسی برداریم.

وي با تاكيد بر اينكه دین اسلام براي مقام زن ارزش بالايي قائل است، افزود: برخي شبهه‌هايي ايجاد مي‌كنند مبني بر اينكه اسلام برای زن ارزش قائل نیست و زن را درجه دو می‌داند. برخي افراد در اين زمينه نسبت‌هاي نادرستي به دين دادند تا به اهداف خود برسند.
آيت الله فاضل لنكراني گفت: درباره زنان، مساله‌اي نمانده كه فقه و دین ما براي آن پاسخ درست و منطقی نداده باشد، اما این پاسخ‌ها بطور شايسته به جامعه عرضه نشده است.

فاضل لنکرانی با اشاره به برخي سوالات در زمينه عدالت جنسیتی در باب احکام، به قانون ارث اشاره كرد و گفت: در ذهن جامعه ما جا افتاده كه احکام اسلامی بر مبنای عدالت است اما برخي اين سوال را مي‌پرسند كه اگر بر مبنای عدالت است چرا زن نصف مرد ارث ببرد؟ چرا شهادت دو زن به اندازه شهادت یک مرد است؟ ما در مركز فقهي ائمه اطهار (س) گفتیم این فکر غلط است، احکام ملاک‌هاي دیگری دارند. اگر زن نصف مرد ارث می‌برد ربطی به قانون عدالت ندارد که ما عدالت شاخص قرار بدهیم.

رييس مركز فقهي ائمه اطهار ادامه داد: امیدواريم اين دولت بتواند روي اين تغيير ذهنيت كار كند. لازمه اين كار برگزاري‌ نشست‌هایی در دانشگاه‌ها و مجلس و دولت است تا باور غلطی که در کنج ذهن تمام بانوان ما شكل گرفته را اصلاح کنیم.

فاضل لنكراني اظهار كرد: اسلام امر به عدالت می‌کند ولی بسیاری از احکام را داریم كه نمي‌توان گفت بر پايه عدالت بنا شده بلكه موارد ديگري در آن دخيل بوده است. مثلاً اسلام می‌گوید اگر جایی را شک کردید پاک است یا نجس، پاک است. این بر چه اساسی است؟ بر اساس عدالت است؟ بنابراين اين حكم ربطی به مقوله عدالت ندارد. در اسلام احکام زیادی این چنیني داریم.

وي افزود: برای زن کرامت بسياري قائل شده است و حتي در برخی موارد کرامتی که برای زن قائل شده به مراتب بیشتر از کرامتی است که برای مرد قائل شده است. به عنوان مثال به مرد می‌گوید برو جهاد و به زن می‌گوید کرامت تو اقتضا نمی‌کند که جهاد بروی. به مرد می‌گوید قضاوت کن و در دادگاه بنشین، دادگاه خطر و هیجان و اضطراب دارد، اما آرامش و کرامت زن بايد محفوظ بماند و می‌گوید بر تو لازم نیست. بايد واقعاً این باور را اصلاح کنیم، اگر این باور غلط را اصلاح کردید بسياري از سوالات پاسخ داده خواهد شد.

فاضل لنكراني با طرح اين سوال كه چرا در زمينه حجاب روز به روز آسیب پذیرتر می‌شویم؟ گفت: البته تبلیغات دشمن در اين زمينه موثر است اما بايد حجاب را با ذهن امروزی دخترها و با ادبیات امروزی تبيين کنیم.

وي افزود: برخي شبهه كردند كه حجاب را آخوندها درآوردند، اصلاً در قرآن حجاب نیست. بايد اين قبيل موارد را در ذهن جامعه اصلاح كنيم و به این سمت حرکت کنیم كه آیات حجاب در کتابهای درسی بیاید. كتاب‌هاي درسي دختران باید با بقیه تفاوت داشته باشد و به سوالات آنها از جمله بلوغ، حجاب و نكاح و موارد مشابه پاسخ داده شود.

رييس مركز فقهي ائمه اطهار با اشاره به اقدامات انجام شده در مركز فقهي ائمه اطهار درباره حجاب و پاسخ به شبهات آن ، گفت: مساله حجاب بايد به طور دائم در جامعه مطرح شود و منحصر به هفته خاصي نباشد. آموزش و پرورش، دانشگاه، مجلس، صدا و سیما و تمام دولت باید مسأله حجاب را به خوبي و با بيان روز و دلنشين براي بانوان بيان كنند.

وي تاكيد كرد: بها دادن به بانوان از شاخصه‌های مهم انقلاب است به طوري كه رشد علمي بانوان در بعضي موارد بيشتر از مردهاست. انقلاب زمینه رشد و تکامل علمی و سیاسی بانوان را فراهم کرد و بحمدالله به صحنه آمدند، ولی چرا باید از جهت دینی امروز احساس کنیم که بانوان رشدی نکردند؟ چه بسا خدای ناکرده دارند عقب‌گرد می‌کنند.

فاضل لنكراني ادامه داد: حوزه، نهادهای فرهنگی، دولت، سازمان تبلیغات و این همه نهادهایی که بودجه‌های فرهنگی کلان دارند بايد به مساله بانوان توجه ويژه داشته باشند. اگر بانوان از دست بروند انقلاب ضربه‌ی بزرگی می‌خورد، امام همان اوایل می‌فرمودند زن ها نقش موثرتري نسبت به مردان در پيروزي انقلاب داشتند. الآن هم اگر این قشر را از دست بدهيم انقلاب ضربه می‌خورد. من با اینکه در وزارتخانه زن را مجبور کنند که حتماً باید با چادر بیاید موافق نیستم، ولی برایشان برنامه بگذارید و ما در مركز فقهي ائمه اطهار آمادگی داریم براي رفع شبهات و پاسخ به سوالات كارمندان زن با دولت همكاري كنيم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا