خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از بازار لوازم یدکی: پر از جنس چینی و ایرانی

بابک مجیدی، انصاف نیوز: یک فروشنده لوازم یدکی می‌گوید قیمت کالای تولید داخلی حدود ۳ برابر گرانتر از کالای تولید چینی است، فروشنده دیگری می‌گوید بازار دست نا اهلان افتاده وفروشنده دیگر می‌گوید اگر رئیسی به دلار دست بزند قیمت پراید تا ۲۰۰ میلیون تومان هم خواهد رفت و فروشنده لوازم یدکی خودرو‌های چینی هم می‌گوید به دلیل مشکل برق در چین در آینده با قحطی لوازم یدکی مواجه خواهیم شد.

لوازم یدکی خودرو یکی از بازار‌های مهم خرید فروش کالا در میان اقشار مختلف مردم است. آن‌هایی که خودرو دارند، اگر ماشین مصرفی‌شان به مشکل فنی یا جسمی خورد باید آن را تعمیر یا تعویض کنند. با توجه به اینکه تا قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا در زمان امضای قرارداد برجام، حجم خودرو‌های وارداتی به کشور بالا رفته بود، اما با گذشت دو سال از تحریم‌های اقتصادی ترامپ، گرانی‌های کالا و همچنین خروج شرکت‌های خودروسازی معتبر خارجی از بازار ایران، این بحث پیش آمده که سرویس دهی به خودرو‌های خارجی و ایرانی و همچنین تهیه لوازم یدکی خودرو به مشکل خورده باشد.

به همین منظور برای جویا شدن از آخرین وضعیت قیمت، کیفیت کالا، کشور ساخت، تاثیر تحریم‌ها و همچنین وضعیت سرویس دهی به خودرو‌های خارجی به چهاره راه ملت در نزدیکی میدان توپخانه (میدان امام خمینی) رفتیم و با کسبه لوازم یدکی گفتگو کردیم که متن اصلی گزارش را در زیر می‌خوانید:

جنس چینی کار راه اندازند

برای رفتن به بازار فروش لوازم یدکی خودرو در خیابان ملت کار سختی نبود، از مترو امام خمینی بیرون آمدیم و با عبور از میدان امام خمینی که این روز‌ها در حال بازسازی یک بنای تاریخی در رو به روی ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری است به خیابان ملت رسیدیم. به سراغ مغازه‌ای رفتم که صاحب آن در حال بررسی صورتحساب‌ها و وضعیت انبار کالای خود بود. او درباره‌ی کشور‌های سازنده‌ی لوازم یدکی خودرو‌های رنو و پژو می‌گوید: «لوازم یدکی پژو و رنو از فرانسه و بلژیک می‌آید، ولی جنس چینی و ایرانی هم داریم، مشتری هم وقتی برای لوازم یدکی به سراغ ما می‌آید، بیشتر به دنبال جنس با کیفیت متوسط که سازنده آن کشور چین است می‌آید که فقط کار ماشین را راه می‌اندازد.»

وی درباره‌ی ضمانت کالای یدکی هم می‌گوید: «لوازم یدکی اروپایی که به دلیل تحریم‌ها ضمانت ندارد، ایرانی هم تا ۲ سال ضمانت تعویض دارند و جنس چینی هم تا ۵ سال هم ضمانت تعویض و تعمیر را دارند. مردم هم با توجه به وضعیت گرانی بیشتر به جیب خودشان نگاه می‌کنند اگر توان خرید جنس اروپایی داشته باشند، خرج می‌کنند اگر نداشته باشند به سراغ جنس چینی می‌روند و اگر پول آن را نداشته باشند طبیعتا برای جنس ایرانی خرج می‌کنند.»

لوازم یدکی با قیمت لبنیات بالا پایین میشه

به سراغ فروشنده لوازم یدکی خودرو‌های تولیدی ایران خودرو می‌روم. بعد از معرفی خود به عنوان خبرنگار، گفت: «مرغ همسایه غازه. لوازم یدکی خودرو تو ایران همه‌اش چینی‌ان یا ایرانی. جنس اروپایی وجود نداره مگر اینکه بعضی شرکت‌ها که با خودرو‌های خارجی کار می‌کنند بیارند. تازه اگه روند طی شدن ثبت سفارش، ارسال سفارش به کشور کمتر از ۴ ماه باشه.»

وی که از وضعیت قیمت‌های لوازم یدکی ناراحت بود درباره قیمت این کالا‌ها هم می‌گوید: «ما به مردم خودمون هم رحم نمی‌کنیم. جنس ایرانی تولید می‌کنیم سه تا ۴ برابر قیمت جنس خارجی به مردم می‌فروشیم. کاتالیزور ایرانی تولید کردیم قیمتش ۱۲ میلیونه، اما جنس چینی ۳ تا ۳.۵ میلیون تومنه. لوازم یدکی خودرو هم بستگی به قیمت لبنیات داره ماشالله هر ۱۰ تا ۱۵ روز ۱۰ درصد، ۱۵ درصد، ۳۰ درصد هی قیمتش میره بالا. به جا اینکه تعزیزات بره دنبال کارخانه و صاحب کارخانه که چرا قیمت اینقدر بالا پایین میشه میاد سراغ ما.»

او درباره بهتر شدن و بالار فتن کیفیت لوازم یدکی هم می‌گوید: «پیشنهادی وجود نداره، در ایران برخی لوازم یدکی مثل تسمه و جلوبندی را میشه ساخت، اما قطعات دیگر نمیشه ساخت. به این دلیل که قالب، مواد اولیه و نیروی متخصص نداریم. از امکاناتی که داشتیم استفاده نکردیم. وقتی شرکت پژو و رنو اینجا بودند و هیچ استفاده‌ای برای بالا بردن کیفیت خودروی تولیدی خودمون نکردیم چه پیشنهادی بدیم؟»

بازار لوازم یدکی دست نااهلان افتاده

به سراغ فروشنده لوازم یدکی خودرو‌های کره‌ای می‌روم. او درباره واردات لوازم یدکی خودرو‌های کره‌ای می‌گوید: «لوازم یدکی وارد می‌شوند، اما راه آن سخت شده. قبلا با کشتی و از طریق ثبت سفارش ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار بود، اما حالا ثبت سفارش بسته شده و قیمت جهانی ارسال از طریق کشتی به ۶۰۰۰ دلار رسیده که نمی‌توان کاری کرد. از طریق دوبی که ارزانترین راه است به بندرعباس و بندر لنگه ارسال می‌شود و بعد هم به تهران می‌رسد. کشور ساخت لوازم یدکی خودرو‌های کره‌ای هم اکثرا کار چین هستند و با کیفیت متفاوت به ایران می‌رسند. کیفیت‌های لوازم یدکی هم ممتاز، درجه یک، دو، سه و چهار هستند، اما در ایران فقط جنس درجه یک و دو وجود دارد. کالایی که ساخت چین است کیفیت مطلوبی دارد، اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها الان در بازار کیفیت درجه دو به دست مشتریان می‌رسد.»

او درباره مهم‌ترین مشکلات فروشندگان لوازم یدکی خودرو می‌گوید: «متاسفانه الان بازار لوازم یدکی دست نا اهلان افتاده. یعنی طرف پول داشته پیش خودش گفته برم تو کار لوازم یدکی و پولم را بیشتر کنم. برای مثال تسمه با آزبست ۳۰ سال پیش در دنیا منسوخ شد، ولی الان در بعضی از فروشگاه‌ها وجود دارد چرا به این دلیل که نا اهلان شناختی از کیفیت ندارند. بالاترین کیفیت تسمه در بازار سرامیکی است که مواد اولیه آن از سرامیک است و کیفیت بالایی دارد. منتهی، چون بعضی از فروشندگان اصلا این موضوعات را نمی‌دانند و اطلاعات کافی ندارند و به همین دلیل هم سر مشتری کلاه می‌گذارند و بازار را خراب می‌کنند.»

قیمت پراید به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون هم می‌رسد

بعد از صحبت با فروشنده لوازم یدکی خودرو‌های کره‌ای به سراغ فروشنده لوازم یدکی خودرو‌های شرکت سایپا می‌روم. مردی که در حال بررسی حساب‌های دفتری بود درباره کشور ساخت لوازم یدکی خودروی پراید می‌گوید: «شرکت سازنده ایرانی و چینی هستند. ایرانی که کیفیت ندارد، اما چینی هم متاسفانه امروزه کیفیت درجه دو یا سه به ایران می‌دهد و خریدار از جنسی که می‌خرد راضی نیست و مجبور است بعد از ۳ تا ۴ ماه بعد آن را عوض کند.»

او درباره قیمت لوازم یدکی هم می‌گوید: «قیمت لوازم یدکی متاسفانه به دلار ربط دارد الان دلار ۲۸ تومنه قیمت یک جوره هفته بعد که دلار بشه ۳۰ تومن بازار زیر و رو میشه. از آقای رئیسی درخواست داریم جان هرکسی که دوست داری به دلار دست نزن. بگذار قیمت دلار ۶ ماه تا ۱ سال ثابت باشد. به دلار دست بزنی قیمت‌ها زیر و رو میشه. نه مردم و نه فروشنده می‌تواند بخرد.»

او درباره بالا رفتن قیمت پراید و تاثیر تحریم‌ها هم می‌گوید: «الان چرا پراید باید ۱۶۰ میلیون باشد؟ اگر آقای رئیسی به دلار دست بزند مطمئن باشید تا ۶ ماه دیگه قیمت پراید به ۲۰۰ و حتی به ۲۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد! تحریم‌ها که برای خودرو‌های دیگر تاثیر گذاشته، اما برای خودرو‌هایی مثل پراید تاثیر آنچنانی نداشته فقط قیمت خودرو بالاتر رفته و همچنان هم بالا می‌رود.»

به علت مشکل برق در چین به زودی با قحطی لوازم یدکی مواجه خواهیم شد

آخرین سوژه گزارش، فروشنده لوازم یدکی خودرو‌های چینی بود که امروزه بنا به قیمت خودرو در میان یکی از خودرو‌های پر طرفدار در بین مردم است. بعد از هماهنگی فروشنده با آسانسور به طبقه سوم فروشگاه که دفتر مدیریت آنجا بود رفتیم.

او درباره‌ی وضعیت لوازم یدکی خودرو‌های چینی می‌گوید: «خودروی چینی طبیعتا لوازم یدکی آن هم چینی است. یعنی از ثبت سفارش تا تحویل به راحتی انجام می‌شود و بعد از آن هم مستقیم به دست مصرف کننده می‌رسد.»

وی درباره‌ی تاثیر تحریم‌ها بر خودرو‌های چینی هم می‌گوید: «۱۰۰ درصد تاثیرگذار بوده، اما در محصولات چینی، به این صورت نیست که وقتی کشوری محصولات خود را تحریم کرد همه‌ی صادرات کالا تحریم شود. در کشور چین تحریم‌ها کم است، اما وقتی قطعه‌ای مثل لنت که تولید داخلی داشته باشد، وقتی ساخت چین آن هم باشد وارد نمی‌شود و اگر وارد بشه قاچاق محسوب می‌شه.»

او همچنین درباره وضعیت قیمت کالای لوازم یدکی هم می‌گوید: «لوازم یدکی خودرو کلا گران شده، ولی این گرانی مربوط به ایران نیست. لوازم یدکی پلاستیکی و فلزی در جهان ۳۰ درصد گران شده و در ایران هم به خاطر بازار تجارت چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد هم برای سود بیشتر روی قیمت اصلی گذاشتیم تا هزینه آن برای من فروشنده به صرفه باشد.»

همچنین این فروشنده درباره علت بی اعتمادی مردم به خودور‌های چینی می‌گوید: «دلیل واضحی دارد، چون شرکت‌های معتبر خودروسازی برندسازی کردند. به همین خاطر خودرو‌های چینی در بین مردم طرفدار ندارد. نکته دیگر هم اینکه الان خودرو‌های چینی در ایران از لحاظ درجه کیفی درجه سه هستند و خودرو‌های چینی با کیفیت درجه یک خیلی کم وارد می‌شوند و به همین خاطر مردم اعتماد ندارند. تفاوت قیمت خودروی درجه یک با درجه سه حدودا ۲ برابر است.»

او درباره‌ی ضمانت و گارانتی خودرو‌های چینی هم می‌گوید: «کالای چینی که ضمانت ندارد و به دلیل اینکه لوازم به کار رفته در ماشین، همه درجه یک هستند و مصرف طولانی دارد.

از ثبت سفارش، ارسال آن، ترخیص کالا و رسیدن به بازار حدود ۸۰ تا ۹۰ روز طول می‌کشد تا به دست مشتری برسد. به همین دلیل ضمانت تعویض و تعمیر ندارد. قیمتی هم که برای خرید لوازم یدکی خودرو برای ما تمام می‌شود، بستگی به نوع خرید لوازم دارد اگر بار خریداری شده قطعات موتوری باشد ۱۲ میلیارد تومان و اگر برای جلوبندی و کابین باشد حدود ۴ میلیارد تومان هزینه می‌شود.»

او درباره تاثیر قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین هم می‌گوید: «مطمئنا با امضای این قرارداد، وضعیت خودرو‌های چینی در ایران از کیفیت درجه سه به درجه یک تغییر می‌کند و اگر از قرارداد درست استفاده شود، قیمت خودرو برای مشتری ایرانی کمتر میشه و مردم هم می‌توانند یک خودروی خوب با کیفیت درجه یک سوار شوند.»

همچنین او درباره وضعیت بازار رقابتی در چین می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که در چین به وجود آمده، این است که کشور چین با مشکل برق رو به رو شده و به جای سه شیفت، دو شیفت کار می‌کنند. به همین دلیل یک افت محسوسی در بازار اقتصادی به وجود آمده و ممکن است در مدت کوتاهی با قحطی وسایل لوازم یدکی در ایران مواجه شویم.»

وی درپایان افزود: «ثبت سفارش محصولات در چین که قبلا دوماهه طول می‌کشید تا به ایران برسد با توجه به مشکل برق در چین، الان ۷ تا ۸ ماه طول می‌کشد که به ایران برسد. طبق قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین، ایران برای دریافت محصولات موظف است که به چین برق برساند که آن هم هزینه زیادی روی دست دولت می‌گذارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا