خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بورس و رمز ارز غول چراغ جادو نیستند

یک کارشناس بورس و بازارهای مالی می‌گوید افراد باید نسبت به اهداف عینی خود در بازارهای مالی اشراف داشته باشند. از نظر این کارشناس مالی افرادی که وارد این بازار می‌شوند باید بتوانند بازده مناسب بگیرند و برای این کار باید بدانند چه زمانی وارد بازار شوند و چه موقعی از این بازار خارج شوند.

پیمان مولوی کارشناس بازار بورس و سرمایه در پاسخ به این سوال خبرنگار انصاف نیوز که «شهروندان با سرمایه‌های خُرد در چه بازارهایی سرمایه گذاری کنند» گفت: مردم عادی که کار اصلی آنها سرمایه گذاری نیست و اغلب پول‌های کنار گذاشته خود را وارد بازار می‌کنند بهتر است قبل از اینکه برای انتخاب ابزار سرمایه‌گذاری خود فکر کنند مهم تر این است که تکلیف خود را معین کنند می‌خواهند به چه هدفی برسند و سرمایه خود را به چه چیزی منتهی کنند.

وی در همین رابطه افزود: اولین خطا این است که سرمایه گذاران خرد این ابزارها را همچون چراغ جادو بدانند. اولین توصیه به سرمایه گذاران این است که خروجی و هدف نهایی خود را دقیق مشخص کنند.

مولوی در پاسخ به این پرسش که منظور از مشخص کردن خروجی چیست، گفت: سرمایه گذاران باید بتوانند متناسب با سرمایه گذاری خود به اهداف عینی و ملموس را در نظر بگیرند. یعنی فرد باید بتواند به خودش بگوید، من سرمایه گذاری می‌کنم تا ماشینم را عوض کنم.

بیت کوین

وی در همین رابطه افزود: تعیین اهداف عینی، ملموس و معقول باعث می‌شود فرد، بدون آنکه دست به پیش‌بینی‌های عجیب و غریب از بازار بزند، اهدافی را معین کند که امکان پذیر باشد.

مولوی درخصوص پیش‌بینی‌اش درباره آینده بازار بورس ایران و بازار رمز ارزها گفت: هیچ پیش‌بینی‌ای درباره این بازارها اطمینان بخش نیست. شاید ذکر این تجربه جالب باشد که از بین یک میلیون اقتصاددان جهان تنها 3 نفر موفق به پیش‌بینی بحران اقتصادی 2008 را خبر دهند.

این کارشناس بازار بورس سپس به تشریح دو تعبیر «تیپ شخصیتی» و «ساختار سرمایه گذاری» پرداخت و گفت: ما بازار خوب و بد نداریم. بلکه بازار پر ریسک و بسیار کم ریسک داریم. برای پیدا کردن این بازارها تیپ شخصیتی سرمایه گذار مهم است. سرمایه گذاران باید تیپ شخصیتی خودشان را مشخص کنند و همینطور باید بگویند بر اساس چه ساختار سرمایه‌ای می‌خواهند پول بدهند.

وی ادامه داد: هر تیپ سرمایه گذاری استراتژی متفاوتی دارد. هر سرمایه گذاری ریسک مختص به خودش را دارد. نکته در این است که هنر سرمایه گذاری در مدیریت ریسک است. یعنی سرمایه گذار باید متوجه باشد که چگونه می‌تواند ریسک خود را مدیریت کند و از نقاط پر خطر فرار کند.

مولوی ادامه داد: ذات بازار  سرمایه با ریسک همراه است. اینطور نیست که همه قواعد مدیریت ریسک را بدانند و این ریسک بالای بازار تنها به ایران اختصاص ندارد و در تمامی دنیا به همین شکل است.

پیمان مولوی درباره اهمیت تیپ شخصیتی سرمایه گذاران گفت: افراد باید تیپ شخصیت خود را بشناسند، ساختار سرمایه گذاری را مشخص کنند و عینیت ببخشند تا بتوانند بین بازارها حرکت کنند. بازارها بالا و پایین دارند و همیشه در حال فراز و فرود هستند. تیپ شخصیتی من جایی اهمیت پیدا می‌کند که بدانم با این شخصیت در باید در کدام ایستگاه سوار شوم و کدام ایستگاه پیاده شوم.

این کارشناس بازارهای سرمایه گفت: هیچ دستورالعمل یکسانی برای کل مردم در سرمایه گذاری وجود ندارد. همه بازارها در طولانی مدت به تعادل می‌رسند و بازده غیرعادی در یک بازار به مرور در بازارهای دیگر جبران می‌شود. فرصت ها همیشه وجود دارد و باید در زمان درست و ایستگاه درست را شناسایی کرد.

مولوی در پاسخ به این سوال که منظور از «بلند مدت » در بازارهای سرمایه چیست، گفت: هیچ بازار بلند مدتی نداریم و این شما هستید که بر اساس چشم انداز خود اقدام به دسته بندی بازار می‌کنید. برای نمونه کسی‌ که صد میلیارد دارایی دارد می تواند سال‌ها در انتظار رشد بازار باشد اما در مقابل  کسی که به دنبال تامین نیازهای روزمره خود از بازار است، نمی‌تواند مشابه یک سرمایه گذاران کلان به بازار نگاه کند.

پیمان مولوی در بخش جمع‌بندی گفت‌و گوی خود گفت: سرمایه گذاری یعنی کسب بازدهی در اقتصاد ایران با تورم بالای 60 درصد، هر سرمایه گذاری که زیر 70 درصد سود داشته باشد یعنی بازدهی کافی نبوده است.

مردم از بورس به سمت رمز ارز بروند؟

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سایت انصاف نیوز حرومزاده بهتر دست از پا دویی برای اربابای آمریکایی و اسرائیلی بردارید در غیر اینصورت با مشکلات بزرگی رو به رو خواهید شد.پدرسوخته های بی شرف با اجازه چه کسی با ارباب های اسرائیلی گفتگو میکنید.تاوان حماقت خود رو بد پس خواهید داد و ادامه این راه باعث نابودی تون خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا