خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخر قصه اسکوچیچ – طارمی: جدایی یا آشتی؟!

شب گذشته اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، لیست بازیکنان تیم ملی را برای دیدار با لبنان و سوریه در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر اعلام کرد که در آن نام مهدی طارمی ستاره خط حمله تیم ملی و باشگاه پورتو پرتغال دیده نشد. اما آخر ماجرای اختلاف آنها چه می‌شود؟

ماجرای دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی چیست؟

به گزارش انصاف نیوز، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، در مصاحبه‌ای که با روزنامه از کشور کرواسی انجام داد اعلام کرد بازیکنان تیم ملی، فاقد تکنیک و تاکتیک هستند. بعد از آن مهدی طارمی مهاجم پورتو بعد از درخشش برابر میلان یکی از پرافتخارترین تیم‌های اروپا، در صفحه شخصی خود در توییتر در روز 28 مهر ماه  به آن واکنش نشان داد و نوشت: بازیکنان ایرانی از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند ولی متاسفانه مشکلات جایی دیگر است.»

پس از این جمله بود که آتش اختلافات در تیم ملی روشن شد. اکثر کارشناسان فوتبالی اعلام کردند که نباید این انتقادات مطرح شود و مهدی طارمی باید به بازی خودش توجه کند و کاری به مسائل فنی که اسکوچیچ در آن تصمیم گیرنده نهایی است نداشته باشد. سردار آزمون و خورشیدی سرپرست تیم ملی هم برای اینکه آتش حواشی را بخوابانند، در مصاحبه‌های جداگانه اعلام کردند که سوتفاهمی بیش نیست و مشکلی به وجود نمی‌آید.

با گذشت حدودا 20 روز از توییت طارمی، اسکوچیچ سرمربی کروات تیم ملی، قلم قرمز را دور نام مهدی طارمی کشید و این باعث شد تا حواشی که گفته می‌شد کنترل خواهد شد سر باز کند. در فضای مجازی واکنش‌ها به تصمیم اسکوچیچ منفی و مثبت بود. تعدادی گفتند تصمیم اسکوچیچ برای این است که قداست سرمربی تیم ملی حفظ شده این کار را کرده و تعداد دیگر در مخالفت با این تصمیم نوشتند طارمی بهترین لژیونر ایرانی است و باید دعوت شود چرا که در اکثر گل‌های به ثمر رسیده ایران نقش پررنگ داشته است.

در این میان امروز صبح خبری در رسانه خبر ورزشی منتشر شد، مبنی بر اینکه مهدی طارمی جواب تلفن کریم باقری، وحید هاشمیان حتی اسکوچیچ را نداده و در تماسی که شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال داشته اعلام کرد تا زمانی که اسکوچیچ در تیم ملی است او دیگر بازی نمی‌کند. البته که در ساعات اولیه ظهر خبرگزاری ایسنا خبر داد وحید هاشمیان وکریم باقری هیچ تماسی با مهدی طارمی نداشتند و خبر تماس تکذیب شده است.

منتقدان چه می‌گویند؟

با توجه به اینکه حواشی بیش از پیش نمایان می‌شد، خداداد عزیزی ستاره خط حمله تیم ملی ایران در دهه 70 و 80 در مصاحبه‌ای با خبر ورزشی گفت مهدی طارمی از حق آزادی بیان خود استفاده و از عملکرد اسکوچیچ انتقاد کرده است و سرمربی تیم ملی هم اشتباه بزرگی مرتکب شد که نام او را خط زد. فرشاد پیوس دیگر مهاجم تیم ملی در دهه 60 بازی کرده هم در مصاحبه با ایسنا روبه اسکوچیچ می‌گوید لج و لجبازی در تیم ملی نباید جایی داشته باشد و باید با دخالت فدراسیون فوتبال هرچه سریعتر مهدی طارمی به تیم ملی دعوت شود. از طرف دیگر حشمت مهاجرانی سرمربی قبل از انقلاب تیم ملی ایران هم می‌گوید باید فضا طوری مدیریت شود که تیم ملی آسیب نبیند و با توجه به بازی‌های انجام شده تیم ملی، خلاقیت بازیکنان در نتیجه تاثیر بیشتری داشته است.

عملکرد لژیونرها چه می‌گوید

با این وجود وقتی دراگان اسکوچیچ از تاکتیک نداشتن بازیکنان تیم ملی حرف می‌زند باید نگاهی به عملکرد بازیکنان تیم ملی انداخت که الان در چه وضعیتی به سر می‌برند:

مهدی طارمی که این روزها به چهره روز فوتبال ایران تبدیل شده به گواهی آمار، بعد از یک فصل فوق العاده در پورتو که 23 گل و 15 پاس گل داده بود، امسال هم مسیر درخشش خود را ادامه می‌دهد. او در مدت این فصل برای انتخاب بهترین مهاجم جهان از نگاه فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال نامزده شده، تا این لحظه آقای گل و پاس گل لیگ برتر پرتغال را در جیب خود دارد، در لیگ قهرمانان اروپا برابر لیورپول گل و در برابر میلان پاس گل داده است، در مراسم قرعه کشی فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا با آرای بالا بهترین گل فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا در برابر چلسی را به دست آورده و با 18 درصد آرا جایزه بهترین بازیکن ماه اکتبر لیگ پرتغال را دریافت کرده است. در تیم ملی دوران اسکوچیچ هم آمار 5 گل و 4 پاس گل را ثبت کرده است.

سردار آزمون زوج خط حمله مهدی طارمی او بعد از یک افت مقطعی در زنیت روسیه در 12 بازی که به میدان رفته، 7 گل و 1 پاس گل داده و در لیگ قهرمانان اروپا هم دروازه تیم یوونتوس را هم باز کرده و در روز 16 آبان نیز به رکورد 100 بازی باشگاهی برای زنیت روسیه رسیده است.

سامان قدوس هافبک دو رگه ایرانی سوئدی که در تیم برنتفورد از لیگ برتر انگلستان بازی می‌کند، در سه بازی گذشته خود به گواه آمار عملکرد تحسین برانگیزی از خود برجای گذاشته است. او بعد از آنکه در تیم ملی به میدان نرفت و بعد بازگشت از اردوی تیم ملی، در دو بازی گذشته با اینکه در نیمه دوم به میدان رفته، برابر برنلی یک گل زیبا زد و در برابر نوریچ نیز یک پاس گل برای هم‌تیمی‌اش ارسال کرد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

با توجه به اینکه ایران در مقدماتی جام جهانی در 4 بازی گذشته فقط در یک دیدار برابر کره جنوبی بازی پرفشار و سختی انجام داده، کارشناسان فوتبالی در ایران عقیده دارند که اسکوچیچ در تیم ملی کارایی ندارد و مربی بزرگی نیست.

 چراغپور کارشناس فوتبال در مصاحبه با سایت فوتبالی می‌گوید اگر یک تیم بزرگ فشار زیادی به تیم ملی تحت هدایت اسکوچیچ وارد کند او سوپرایز می‌شود و نمی‌تواند تصمیم مشخصی بگیرد. او همچنین اعلام کرد باید اسکوچیچ را تغییر داد چراکه او به نوعی مربی 3 بازی در جام جهانی است به این شکل که او فقط سه بازی دور گروهی را می‌تواند تجربه کند و اگر به دنبال صعود به دور حذفی هستیم باید مربی خارجی‌ای بیاوریم که در آن سطح باشد.

حسن روشن مهاجم پیش از انقلاب استقلال هم در انتقاداتی علیه اسکوچیچ که گفته بود بازیکنان تیم ملی دانش تاکتیکی ندارند در مصاحبه با خبر ورزشی اعلام کرد: « او که می‌گوید سرمربی یک تیم بی دانش شده چرا اصلا آن را انتخاب کرد. خب از اول می رفت سرمربی تیمی می شد که دانش فوتبالی داشته باشد. در این که بچه های فوتبالیست ایرانی به لحاظ دانش فوتبالی در قیاس با فوتبالیست های طراز اول جهان پایین‌تر هستند شکی نیست ولی این توانایی را دارند که خودشان را با فوتبال روز دنیا وفق بدهند.»

سابقه تاریخی و نمونه خارجی

بعد از این اتفاقات بد نیست به سابقه تاریخی انتقاد بازیکنان از سرمربی چه در ایران و خارج از کشور هم اشاره‌ داشته باشیم:

در سال 76 علی دایی مهاجم نوک تیم ملی  و سرمربی هم محمد مایلی کهن بود. علی دایی در مرحله اول مقدماتی جام جهانی از عملکرد سرمربی انتقاد کرد و گفت باید مربی خارجی سکان هدایت تیم ملی را بر عهده داشته باشد که مایلی کهن در واکنش به این موضوع  علی دایی را در یکی از بازی‌های تیم ملی نیمکت نشین و بعد هم از دعوت او به تیم ملی خودداری کرد که این موضوع باعث شد تیم ملی جام در جهانی 1998 با یک مربی خارجی به نام ویرا و به عنوان آخرین تیم به این مسابقات صعود کند.

در نمونه خارجی نیز دو فصل پیش، بایرن مونیخ سرمربی کروات به نام نیکو کواچ را در راس کادر فنی در اختیار داشت. او، توماس مولر یکی از بهترین فوتبالیست‌های دنیا را به دلیل انتقاد از نحوه بازی و تاکتیک تیم نیمکت نشین کرد. بعد از آنکه مولر به طور غیر مستقیم بار دیگر از عملکرد کواچ انتقاد و تصمیم به جدایی گرفت، مدیران بایرن برای اینکه ضرری متحمل تیم نشود کواچ را اخراج و سرمربی فعلی تیم ملی آلمان را جانشین او کردند و در پایان فصل با درخشش مولر، بایرن مونیخ موفق شد در بوندس لیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا قهرمان شده و سه گانه تاریخی را کسب کنند.

در نهایت چه می‌شود؟

با توجه به اتفاقات رخ داده در تیم ملی و خط خوردن نام مهدی طارمی باید منتظر چه بود؟ آیا مهدی طارمی و اسکوچیچ با دخالت احتمالی فدراسیون فوتبال با همدیگر گفتگو می‌کنند و مشکلات حل خواهد شد؟ یا باید منتظر مشابه اتفاقی که در بایرن مونیخ افتاد که باعث شد سرمربی تیم اخراج شده ماند؟ احتمال سوم هم این است که مهدی طارمی همچنان از ترکیب تیم ملی دور بماند و جام جهانی قطر را که قرار است سال آینده در پاییز انجام شود از دست می‌دهد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. نمونه دیگرش امه ژاکه که اریک کانتونای افسانه ای و پاپن و یه بازیکن معروف دیگر را بعلت بازیکن سالاری کنار گذاشت و مزدش قهرمانی در جام جهانی فرانسه شد یا همین کیروش رحمتی بازیکن سالار که ستاره تیمش بود کنار گذاشت و اب از آب تکان نخورد ولی تیم منطم شد تیم منظم همیشه نتیجه می گیرد اگر هم نگیرد نظم دراز مدت از نتیجه کوتاه مدت بهتر است تیم تو حدف بود این بنده خدا نجات داد با ۳ برد پیاپی کلا نمک نشناسی تو خون بعضی ….هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا