خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حاتم‌بخشی واگن‌های متروی تهران!

شرق نوشت: دو رام قطار از متروی تهران به امانت به شهر قم می‌رود‌، درحالی‌که نه رئیس شورای شهر تهران خبری از این واگذاری دارد و نه شهرداری تهران درباره آن اطلاع‌رسانی کرده است؛ اما رسانه‌های شهر قم خبر وعده زاکانی درباره تأمین دو رام قطار برای تست گرم خط یک متروی قم را داده‌اند‌.

در متن این خبر به نقل از حسین اسلامی، رئیس شورای شهر قم آمده است که با نگاه مثبت و علاقه‌مندی زاکانی درباره خدمت به شهر مقدس قم، تأمین دو رام قطار برای تست گرم خط یک متروی قم قطعی شد. محمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم هم درخصوص جزئیات این دیدار به یکی از رسانه‌ها گفته است‌: در جلسه روز گذشته، تعاملات قم و تهران در حوزه‌های مختلف ازجمله نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و چالش‌های مدیریت شهری مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فاز یک متروی قم‌ تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است، قرار بر این شد که دو رام قطار از سوی شهرداری تهران، مدتی به قم قرض داده شود تا زمانی که قرارداد خرید واگن‌های چینی که 80 دستگاه آن متعلق به قم است، به نتیجه نهایی برسد. این عضو شورای شهر قم اضافه کرد: با کمک شهرداری تهران، قم نیز به جمع شهرهایی که ‌مترو دارند، افزوده می‌شود.

دهناد درباره جزئیات واگذاری این دو رام قطار به متروی قم نیز توضیح داد: حالت‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت؛ اینکه این قطارها از سوی شهرداری قم خریداری شده و یا اجاره داده شود که قرار شد به شکل تفاهم‌نامه‌ای این واگذاری انجام شود.

شهرداری قم پیش از حضور زاکانی در مدیریت شهری تهران هم تلاش کرده بود در تفاهمی با شهرداری تهران برای راه‌اندازی متروی خود از واگن‌های متروی تهران استفاده کند.

درحالی زاکانی وعده اجاره دو رام قطار به متروی قم را داده است که متروی تهران در روزهای کرونایی به‌شدت دچار کمبود واگن است و هزارو470 دستگاه واگن کم دارد.

شورای شهر تهران واکنشی به این واگذاری نشان نداده اما علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر درباره انتقال دو رام قطار به قم به رسانه‌ها گفته است که انتظار من این است که مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری به‌موقع اطلاع‌رسانی کنند و اگر امکاناتی باید به شهر دیگر منتقل شود، باید شورا مجوز قانونی بدهد.

روز گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران با تأیید این واگذاری اعلام کرده است نه‌تنها به متروی قم بلکه از کمک به سایر کلان‌شهرها دریغ نمی‌کند.

او گفته است که ما در راستای همکاری با سایر کلان‌شهرها در قالب دبیرخانه کلان‌شهرها فعالیت می‌کنیم و قرار شد این دو رام قطار به‌صورت امانی برای تست گرم در اختیار قم قرار گیرد؛ چرا‌که اگر بحث واگذاری بود، نیاز به مجوز شورا داریم. اما در قالب دبیرخانه کلان‌شهرها با سایر کلان‌شهرها همکاری می‌کنیم و به‌تازگی معاون حمل‌ونقل عنوان کرده که استان البرز نیز چنین درخواستی داشته و به او گفته‌ام که از کمک به سایر کلان‌شهرها دریغ نمی‌کنیم‌ اما این دو رام قطار به‌صورت امانی به قم داده می‌شود و مجددا به تهران برمی‌گردد.

درحالی اعضای شورای شهر تهران معتقدند چنین واگذاری نیاز به مجوز شورای شهر تهران دارد اما در صورت واگذاری امانی به قم یا سایر شهرها نیاز به چنین مصوبه‌ای نیست و در صورت تنظیم قرار‌داد و ارائه تضمین برابر قیمت واگن‌ها چنین واگذاری‌ای قانونی است‌.

زمان بازگشت این دو رام قطار که گفته می‌شود سه‌واگنه هستند، هم‌زمان با نقد‌شدن واگن‌های چینی برای قم است‌. این درحالی است که قرار‌داد واگن‌های چینی برای شهرداری‌هایی که ‌مترو دارند، سال‌هاست بلاتکلیف است و به‌تازگی وزارت کشور تلاش‌هایی برای پرداخت مبلغ اولیه قرارداد به شکل تهاتر نفتی یا مجوز از رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی انجام داده است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت این واگن‌ها زودتر از دو سال برای شهرداری‌ها نقد نمی‌شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا