خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی باقری: طرف‌های توافق باید ضمانت بدهند

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به مذاکرات وین گفت: طرف‌های توافق باید ضمانت‌هایی را بدهند که این توافق پایدار بماند چون می‌خواهیم توافقی داشته باشیم که جلوی ضررهای آتی را هم بگیرد.

به گزارش ایرنا، باقری در گفت‌وگو با «رژ مالبرونو» خبرنگار ارشد لوفیگارو در پاسخ به این سؤال که اولویت‌های ایران در از سرگیری مذاکرات وین از ۸ آذر (۲۹ نوامبر) چیست؟ گفت: اولویت اساسی ایران این است که موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی باید محور اصلی گفت‌و‌گوها در دور جدید باشد. چون مسئله اصلی خروج آمریکا از توافق است، لذا تبعات و پیامدهای این خروج، تحریم‌های غیرقانونی بوده است.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: دستیابی به توافقی که نتایج عملی برای مردم ایران داشته باشد، مسئله اصلی است و این برای ما اهمیت دارد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تأکید رئیس جمهور مبنی بر عدم طرح درخواست‌های غیر واقع بینانه از سوی طرف‌های مذکره کننده اظهار داشت: هر چیزی که مغایر با توافق ۲۰۱۵ باشد باید کنار گذاشته شود.

باقری با بیان این‌که موضوعات خارج از برجام اصلا قابل طرح نیستند، گفت: بحث مذاکرات موضوعی است که به توافق سال ۲۰۱۵ مربوط است و مثلا توان دفاعی ایران هیچ ارتباطی با آن ندارد. هر کس بخواهد دستیابی به توافق در چارچوب توافق ۲۰۱۵ را به تاخیر بیندازد، موضوعات دیگر را مطرح می‌کند.

وی همچنین درباره درخواست تضمین ایران از کاخ سفید گفت: آمریکایی‌ها، تعهدات شان را نقض کرده‌اند و اروپایی‌ها نیز ناتوان از احترام به تعهدات‌شان بوده‌اند. ما باید در شرایط پیش رو توافقی را انجام دهیم که این بار، پایدار باشد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش خبرنگار فیگارو که هزینه مالی عدم توافق برای ایران در سه سال پایانی دوره ریاست جمهوری بایدن قریب به ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر ناشی از کاهش درآمد نفتی بوده و آیا ایران که با تحریم‌ها و مسایل ناشی از همه گیری کرونا مواجه است می‌تواند از چنین رقمی چشم پوشی کند؟ گفت: طرف‌های توافق باید ضمانت‌هایی را بدهند که این توافق پایدار بماند چون می‌خواهیم توافقی داشته باشیم که جلوی ضررهای آتی را هم بگیرد.

وی گفت: بهترین گزینه برای ما توافقی است که حقوق مردم و منافع ما را تامین کند. قرار نیست تا ابد میز مذاکرات در وین برقرار باشد، بلکه قرار است مذاکرات در وین به توافق منجر شود.

باقری با بیان اینکه تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران منطبق با معاهده ان.پی.تی و توافقنامه پادمان است، گفت: همه این اقدامات زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و ایران هیچ فعالیت هسته‌ای غیرقانونی ندارد.

معاون وزیر خارجه یادآورشد: هر زمان طرف مقابل اراده عملی برای لغو تحریم‌های غیر قانونی داشته باشد ایران نیز با راستی آزمایی مناسب در چارچوب توافق ۲۰۱۵ عمل خواهد کرد.بنابراین همه چیز به آمادگی طرف مقابل بستگی دارد.

معاون وزیر امور خارجه در این مصاحبه جلسه خود با فیلیپ ارورا، مدیرکل سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه را بسیار خوب خواند و آن را صریح ، جدی، سازنده و رو به جلو توصیف کرد.

باقری با اشاره به مواضع بسیار نزدیک چین و روسیه با ایران گفت: ارزیابی من بعد از دیدار امروزم این است که فرانسه به دنبال نقش آفرینی جدی‌تری در این مسیر است.

وی افزود: اگر فرانسه نقش مستقلانه خودش را بتواند ایفا کند می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا