خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرعشی: روزنامه سازندگی منتشر می‌شود

فردای روزی که سیدحسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران و جایگزین غلامحسین کرباسچی بعد ۲۵ سال شد، روزنامه‌ی سازندگی از انتشار بازماند اما غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق کارگزاران سازندگی دلیل این امر را استعفای سردبیر و مشکلات‌ مالی خواند.

باشگاه روزنامه‌نگاران نوشته است: با این حال در محافل مطبوعاتی و سیاسی عدم انتشار روزنامه‌ی سازندگی به اختلافات درونی حزب تعبیر شد تا مشکلات مالی. زیرا بر کسی پوشیده نیست در این اقتصاد نابسامان عموم رسانه‌ها و روزنامه‌ها و بنگاه‌‌ها در حال حاضر مشکلات عدیده‌ی اقتصادی و بدهی دارند و طبعا هیچ مدیری نیز رسانه‌اش را به دلیل استعفای سردبیر تعطیل نمی‌کند.

روزنامه‌ی سازندگی از ۲۳ بهمن سال ۹۶ انتشار خود آغاز کرد و چندماه پیش جشن هزارمین شماره‌ی خود را گرفت.

در سی سال گذشته غلامحسین کرباسچی در سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی روزنامه‌ها و مجلات مختلفی نقش موثری داشته‌است. چه آن هنگام که شهردار تهران بود و همشهری را تأسیس کرد و چه در دوره‌ی سیاست‌ورزی خود مدیرعامل و سرمایه‌گذار روزنامه‌ها و مجلاتی شد که هر یک به‌نوبه خود در فضای رسانه‌ای و فکری ایران موثر بودند. نشریاتی مانند روزنامه هم‌میهن، روزنامه کارگزاران، هفته‌نامه و روزنامه‌ی آسمان، روزنامه سازندگی، هفته‌نامه ایران‌دخت، هفته‌نامه شهروند امروز، هفته‌نامه صدا، ماهنامه مهرنامه، ماهنامه تجربه، ماهنامه فیلم‌وسینما، ماهنامه دانش‌نامه، ماهنامه سیاست‌نامه و ماهنامه‌ی آگاهی‌نو که در سالیان گذشته ذیل گروه مطبوعاتی هم‌میهن فعالیت می‌کردند و به تولید محتوا می‌پرداختند.

آقای کرباسچی به همان دلیل که به سنت روزنامه‌ی کاغذی وفادار بود، به فضای مجازی و جدید بی‌اعتنا بود. استدلال او این بود که روزنامه‌‌ای که نسخه‌ی کاغذی خود را می‌فروشد چرا باید سایت داشته باشد و مطالبش را شب قبل از فروش، رایگان بر روی سایت‌ها قرار بدهد. البته این سخن استدلال درستی بود و هست. اما نباید مانع از گسترش کار در فضای مجازی و تاثیر گذاری از این طریق می‌شد.

اغلب این مجموعه مجلات و روزنامه‌ها با یک تیم مطبوعاتی ثابت منتشر می‌شدند که محمد قوچانی در مقام سردبیر و اکبر منتجبی در مقام جانشین او نقش آفرینی می‌کردند.

حدودا در یک سال و نیم گذشته هدایت روزنامه سازندگی برعهده‌ی منتجبی بود و آقای قوچانی ماهنامه‌ی آگاهی‌نو را در این مجموعه منتشر کرد که استقبال بسیار خوبی از آن شد. البته هر دو نشریه موافقان و مخالفانی داشته و دارند.

اکنون به رغم آنکه به نظر می‌رسد روزنامه سازندگی تعطیل شده است، اما در چند روز گذشته از درون حزب کارگزاران سازندگی، پیام‌هایی به بیرون مخابره شد که حاکی از آن بود انتشار روزنامه‌ی سازندگی از سر گرفته خواهد شد. آقای عطریانفر در این خصوص سخن گفته و خبر داده است که مشکلات مرتفع خواهد شد. آقای مرعشی دبیرکل جدید حزب کارگزاران نیز در جلسه‌ای که با مدیران روزنامه سازندگی داشت، تاکید کرد قطعا به‌دنبال انتشار سازندگی خواهد بود و روزنامه را حتما منتشر خواهد کرد.

فارغ از اینکه سازندگی منتشر بشود یا نشود یک‌بار دیگر یک حقیقت عریان مقابل چشم جامعه‌ی رسانه‌ای ایران( چه مطبوعات کاغذی و چه رسانه‌های مجازی) قرار گرفت که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران چقدر بی‌پناه هستند که همیشه ذیل بازی‌های سیاسی پیدا و پنهان قربانی می‌شوند. این مختص به سازندگی نبود و نیست. همیشه چنین بوده. در طول سالیان گذشته صدها نشریه ‌و سایت و روزنامه و مجله توسط احزاب اصلاح‌طلب و اشخاص اصولگرا، مدیران دیروز و امروز در فضای مجازی یا عمومی منتشر شدند و مدتی بعد که کارکرد خود را از دست دادند، تعطیل شدند بدون آنکه متوجه باشند روزنامه‌نگارانی که رها شده‌اند دچار چه مصائبی خواهند شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا