خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دروغ رسمی در منبر و مصاحبه‌ها مردم را گریزان کرده»

آیت الله یثربی با بیان اینکه امروز فرایض اخلاقی در جامعه ما تعطیل شده است گفت: متاسفانه عده‌ای نه تنها دروغ و غیبت را در جامعه حلال می‌دانند بلکه از دروغ و غیبت را واجب می‌دانند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایلنا در کاشان، «آیت الله میرسید محمد یثربی» شب گذشته در جمع روحانیون، طلاب دینی و مداحان اهل بیت،  مرزبانی از اعتقادات دینی را وظیفه  روحانیت و علمای دینی دانست و گفت: متاسفانه اعتقادات راسخ مردم به اهل بیت تحت تاثیر یک سری تبلیغات نامطلوب  قرارگرفته است.

« آیت الله یثربی» با تاکید بر اینکه بندگان خدا باید قدردان نعمت‌های سرشار مادی و  معنوی  خداوند باشند اظهارکرد: وظیفه طلبه‌ها، روحانیت  و اهل علم آشتی دادن  مردم با خداست.

وی، با بیان اینکه علمای دینی نباید اجازه دهند اعتقادات صحیح مردم دستخوش مزاحمت‌ها  و شیطنت‌گری‌های نامطلوب عده‌ای قرار گیرد گفت: وظیفه علمای دینی صیانت از این اعتقادات است که تارسیدن به نقطه مطلوب باید آنچه را آموخته‌ایم خود نیز باور داشته باشیم .

آیت الله یثربی، حضور انبوه اقشار مختلف مردم منطقه فرهنگی کاشان در مراسم  گرامیداشت آیت‌الله سید مهدی یثری بعد از گذشت ده سال از ارتحال وی را به خاطر نیت پاک این عالم ربانی و نگفتن دروغ به مردم دانست وافزود: متاسفانه  امروز به دلیل اینکه در منبر  و مصاحبه‌ها رسما دروغ گفته می‌شود مردم گریزان می‌شوند.

وی با بیان اینکه رزق و روزی ما درگرو گروه‌ها، جریان‌های سیاسی  و پست و مقام‌ها نیست گفت: با توجه به اینکه رزاق خداست لذا علمای دینی باید با بیان زندگی  بزرگان دینی با مردم رو راست باشند.

آیت الله یثربی با تاکید بر اینکه نباید دین و هویت خودمان را به خاطر پست و مقام و مسائل سیاسی  بفروشیم یادآور شد: مادامی که خودمان را بین خدا و خلق خدا قرار  دهیم  خواهیم  توانست موفق باشیم.

گزارش شفقنا از همین سخنان

آیت الله یثربی در نشست خبری با خبرنگاران، هزینه کردن بودجه های فرهنگی کشور توسط «بخشی از روحانیت» را در راستای رسالتی متفاوت از رسالت اصلی این نهاد دینی  دانست و گفت: اینها که بودجه های فرهنگی را می گیرند، یک بخشی از روحانیتند که رسالت خاصی برای خود قائلند؛ رسالتی که ما به آن قائل نیستیم.

به گزارش خبرنگار شفقنا در کاشان، مسئول حوزه علمیه آیت الله یثربی کاشان، هر سال با برپایی ضیافت افطار برای خبرنگاران این شهر به سوالهای آنان پاسخ می دهد. وی در نشست شب یازدهم ماه مبارک رمضان، در پاسخ به این سوال که « چرا با اینکه بخش قابل توجهی از بودجه های فرهنگی به نهادهای حوزوی اختصاص می یابد ولی همچنان شاهد رشد فسادهای اجتماعی هستیم» گفت: این سوال را از آقایانی بپرسید که این بودجه ها را مصرف می کنند. رشد فساد مطلب درستی است و جای گریه  هم دارد. ما از این شرایط اجتماعی متاسفیم. وضعیت اخلاقی جامعه ما قبل از انقلاب، به مراتب از نظر عمل به واجبات اخلاقی و  دوری از محرمات اخلاقی بهتر بود؛ولی متاسفانه مردم وقتی در تامین مخارج زندگی شان دچار مضیقه می شوند، برخی از ضوابط را کنار می گذارند. فقر بسیاری را از عمل به فرائض باز داشته است.

وی ادامه داد: اینها که بودجه های فرهنگی را می گیرند، یک بخشی از روحانیتند که رسالت خاصی برای خود قائلند؛ رسالتی که ما به آن قائل نیستیم. آنچه ما تشخیص می دهیم تقویت طلاب و مساجد و تحکیم پیوند ارتباط بندگان خدا با خدا و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام است و رسالتی غیر از آن هم ،برای خود  قائل نیستیم.

استاد سطح خارج حوزه علمیه قم «آشتی دادن بندگان خدا با خدا» را مهمترین وظیفه  روحانیت دانست و تاکید کرد: اگر ما رسالتی غیر از این برای خود قائل باشیم خروج از وظیفه روحانیت است که بر اساس شغل و وابستگی های پست و منصب، بروز و ظهور دارد. هزینه هایی  را هم  که به آن اشاره کردید در همین مسیر صرف می شود.

آیت الله یثربی در پاسخ به این سوال که بزرگترین مشکل فرهنگی کشور را چه می دانید گفت: مشکل فرهنگی امروز در جامعه پرداخته شدن به شعارها و دور شدن از واقعیتهای اجتماعی است. امیر المومنین علیه السلام می گویند «الله الله فی القرآن»؛ مراقب باشید که به قرآن عمل کنید و دیگران در عمل به قرآن از شما پیشی نگیرید. امروز شما در جوامع دیگر می بینید که دروغگویی نیست و از طرفی حوصله و حلم و مدارا با دیگران  به وفور یافت می شود؛اما امروز در جامعه ما بدزبانی و خشونت به وفور دیده می شود. مشکل ما دور شدن از اخلاق فطری انسانی است.

 

استاد سطوح خارج حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که وظیفه روحانیت در قبال مشکلات فرهنگی جامعه چیست، توضیح داد: حوزه علمیه وظیفه دارد که معارف ناب دین را برای مردم بازگو کند. ما بازگو کننده ایم؛ اما خودمان هم عمل می کنیم؟ حق مردم است که به ما اشکال کنند که اگر می گویید دروغ حرام است و تهمت حرام است خودتان چرا این کار را می کنید؟

وی عامل بودن دعوت کنندگان به دین را یکی از راهکارهای بهبودبخشیدن به شرایط فرهنگی کشور دانست و افزود: کسی که دروغ می گوید می داند کار بدی می کند اما نیاز، او را به اینجا کشانده؛ لذا باید تلاش کنیم که مردم به این باور برسند با گناه نمی شود مشکلات را حل کرد. مشکل بزرگ ما این است که دعوت کنندگان ما عامل به آنچه می گویند نیستند.

واکنش آیت الله یثربی به برخورد با فاطمه معتمدآریا

حادثه ایجاد شده برای «فاطمه معتمدآریا» بازیگر نامی سینمای ایران در کاشان بخشی از پرسشهای خبرنگاران کاشانی از آیت الله یثربی  را به خود اختصاص داد. آیت الله یثربی با ابراز تاسف از حادثه به وجود آمده گفت: شما مطمئن باشید که ما با هر نوع تندروی در مسائل اجتماعی به جد مخالفیم.  در زمان  مرحوم ابوی (آیت الله سید مهدی یثربی) هم حرکتهای افراطی، در این بیت امضاء نمی شد. پارسال که درباره حجاب سخن گفتم خیلی ها هیاهو کردند اما ما از موضع خود دست برنداشتیم،چرا که موضع ما برآمده از دین بود.

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم نوع برخورد با فاطمه معتمدآریا را در شان «مردم مسلمان» ندانست. او خاطرنشان کرد: این اتفاقات در شان مردم مسلمانِ خردمندی، مانند مردم کاشان نیست.این رفتارها، دور از خرد است. اگر ما با ورود مهمانی موافق نباشیم می توانیم از حضورش جلوگیری کنیم، نه اینکه او بیاید و بعد این برخورد را داشته باشیم.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: راه حل این قضیه  هم جنجال آفرینی در مقابل آن جنجال نیست؛ بلکه  باید فعالیت پخته فرهنگی و سیاسی انجام بپذیرد.

حضور ۱۰۰% مردم تهران در انتخابات سونامی ایجاد می کرد

فقیه کاشانی حوزه قم، با تاکید بر لزوم حضور مردم برای حل مشکلات اجتماعی خاطرنشان کرد: آن چیزی که می تواند همه دردهای ما را درمان کند حضور مردم است. در تهران ۴۸% مردم آمدند، سیلابی درست شد؛ اگر این حضور  ۱۰۰%می شد سونامی درست می کرد. قهر کردن با صندوق راه حل نیست برای درمان مسائل اجتماعی نیاز به انقلاب و دگرگونی نداریم و کاملا شرایط با زمان انقلاب متفاوت است. امروز تغییر فقط و فقط با صندوق رای ممکن است؛ ولی امروز متاسفانه ۵۰ درصد مردم با صندوق رای قهرند. در درون نظام باید مشکلات را حل کرد. اگر مردم در انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت نمی کردند نتیجه غیر از این بود.

آیت الله یثربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره برگزاری جلسه قرآن در میدانهای کاشان پرسید و سوال برخورد با فاطمه معتمدآریا را دوباره تکرار کرد، گفت: هر نوع تظاهر مذهبی و ملی که برای دیگران موجب مزاحمت باشد، مورد تایید نیست؛ چه سینه زنی باشد و چه قرآن خواندن و چه شربت دادن برای میلاد. «وضع الشیء فی غیر ما وضع له»قابل تایید نیست. استفاده از دین برای اهداف سیاسی محکوم به شکست است و این شکست دفعتا اتفاق نمیفتد بلکه زمان می برد و مستلزم پختگی سیاسی جامعه است.  خوشبختانه شهر کاشان و مردم آن با لبخند تحقیرآمیز از کنار این قضایا رد شدند چون کاری نمی توانستند بکنند.

مکتب اهل بیت داعش پرور نیست

وی در پاسخ به این سوال که «گروهی داعش را به کشورهای استبدادی نسبت می دهند و گروهی قائلند این گروهها برآمده از اسلام است. آیا اسلام چنین ظرفیتی را دارد؟» گفت: گروههایی مثل داعش و یا وهابیت دارای اندیشه های افراطی و برداشتهای ناصواب از معارف الهی اند. این منافاتی با این موضوع که اینها دست پرورده دولتهای معاند باشند ندارد. اینها یک کسانی اند که برداشت ناصحیح از وحی دارند. این موضوع مساله تازه ای هم نیست. در زمان حضرت امیر  علیه السلام هم کسانی می گفتند دین همان است که ما می فهمیم و به قرآن هم استناد می کردند، اما تفسیر آنها با تفسیر خاندان وحی متفاوت بود. آنها دین را از مسیر انحرافی اخذ کردند و بین اینها افرادی بسیار تندرو به وجود آمد که با حضرات به دشمنی و سب و لعن برخاستند. پس می توان از داخل گروههای مسلمان هم چنین گروههایی برخیزند؛ اما کسی که با فرهنگ شیعه و معارف اهل بیت پرورش یافته باشد به داعش گرایش پیدا نمی کند.

آیت الله یثربی در نقد تفکر داعش گفت: کشتن جاندار به این سادگی نیست که ما راحت بتوانیم خونریزی راه بیندازیم. قرآن می گوید اگر یک جاندار را بکشی مثل این است که همه جاندارها را کشته باشی. ما فقط یک سری آیات برای قصاص داریم که شرایط خاص را دارد اما اینها بر چه دینی هستند که چنین راحت انسان می کشند.

دولت روحانی موفق بوده است

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره ارزیابی عملکرد دولت روحانی پرسید، گفت: ازریابی از کار یک دولت یا یک مدیر هیچ وقت نمی تواند مطلق و به دور از امکانات و موانع باشد. با توجه به امکاناتی که رئیس جمهور در نظام دارد و موانعی که وجود دارد دولت آقای روحانی دولت موفقی بوده و ما هرشب برای موفقیت ایشان دعا می کنیم. مشکلات به جامانده از دولت گذشته فرآوان و موانع پیش راه آقای روحانی زیاد است. روحانی وقتی دولت را پذیرفت که آشفتگی در همه شئون وجود داشت؛ از مشکلات اقتصاد تا ولنگاری اخلاقی که جامعه به سوی آن سوق داده شده بود. کسی که می خواهد همه این حلقه ها را از نو بسازد سنگین است. امیدواریم این کاستی ها که وجود دارد در دوره بعدی دولت ایشان حل شود.

آیت الله یثربی در نقد کسانی که با استناد به سخنان آیت الله جوادی آملی سیاست خارجی دولت روحانی را مورد هجمه قرار می دهند، گفت: چه کسی گفته است خرید و فروش و داد و ستد با دیگران سلطه پذیری است؟ در همین بازار کاشان ما یک زمانی یهودی و مسلمان با هم کار می کردند. آیا کسانی که از یهودیان خرید می کردند سلطه آنها را پذیرفته بودند؟!

وی با انتقاد از کسانی که گفتگو با مخالف را سلطه پذیری می نامند خاطر نشان کرد: این حرف زدن به معنای سلطه پذیری نیست. زبان فقه شیعه و بزرگان دین در همیشه تاریخ زبان نرم و لین حتی با دشمن بوده است. ما هیچگونه توهین به هیچ کسی را تایید نمی کنیم. این روش همه بزرگان دین ما در طول تاریخ بوده است و هرکسی که غیر از این را بیان کند در اشتباه است.

آیت الله یثربی به این سوال که چرا در جامعه به زنان مانند مردان نقش داده نمی شود، پاسخ داد: چرا ما انجام وظائفمان نگاه جنسیتی داشته باشیم؟ هرکسی در جامعه احساس تکلیف می کند باید به میدان بیاید و وظیفه اش را انجام دهد. همانطور که زن وظیفه فردی دارد وظیفه اجتماعی هم دارد. اگر زنی برای نمایندگی مجلس در خود توانایی می بیند باید اقدام کند.

استاد سطوح خارج حوزه علمیه خبرنگاری اخلاق مدار را عبادت خواند و گفت: شغل و کار شما اگر مطابق با موازین شرعی باشد عبادت است. روشنگری افکار اجتماعی عبادت است. مردم را به آنچه که نیاز است تذکار دادن عملی همراه با ثواب است. این کار، کار حساسی است که اگر خدای ناکرده جهات لازم رعایت نشود و خلاف گویی و دروغگویی و یا آبروریزی مومنی باشد این نه تنها ثواب نیست بلکه هم محرم عقلی و هم محرم شرعی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا