خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سفر گروسی در شروع گفت‌وگوهای وین نشانه‌ی خوبی است»

تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجه می‌گوید سفر رافائل گروسی در شروع گفت‌وگوهای وین نشانه‌ی خوبی است. بنابر اطلاعات دریافتی «آخرین خبر»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه اول آذر ماه-در فاصله کمتر ازیک هفته‌ تا زمان آغاز مذاکرات وین- وارد تهران می‌شود و روز سه شنبه با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه کشورمان دیدار خواهد کرد.(لینک)

رافائل گروسی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

حسینی: گفت‌وگوی ایران با آژانس می‌تواند نشانه‌ای از قرار گرفتن مذاکرات در مسیر درست باشد

دیاکو حسینی-تحلیل‌گر ارشد مسائل خارجی- درباره‌ی سفر رافائل گروسی به ایران به انصاف نیوز گفت: این دیدار پیرو نحوه‌ی تعامل ایران با آژانس درباره‌ی بازرسی‌هایی است که باید انجام گیرد. ایران به دلایلی این اجازه را به آژانس نداده بود. بنده فکر می‌کنم همچنان این موضوع در دستور کار گفت‌وگوها قرار می‌گیرد. ضمن اینکه ازسرگیری تعهدات ایران در برجام، می‌تواند به لحاظ فنی پیچیدگی‌هایی داشته باشد. آژانس این توقع را دارد که آمادگی برای توافق را از طرف ایران احساس کند. بنابراین سفر گروسی در شروع گفت‌وگوهای وین نشانه‌ی خوبی از آمادگی ایران و آژانس برای عمل به تعهدات به‌صورت متقابل است.

او درباره‌ی گزارش آژانس درباره‌ی ایران افزود: این حرف‌های آژانس عمدتاً به خاطر ایجاد فشار برای ایران برای از سرگیری گفت‌وگوها بوده است. با توجه به شروع گفت‌وگوها در آینده امروز فشار از سوی آژانس کمتر است. گفت‌وگوی ایران با آژانس می‌تواند نشانه‌ای از قرار گرفتن مذاکرات در مسیر درست باشد.

حسینی درباره‌ی تاثیر این دیدار روی پول‌های بلوکه شده‌ی ایران می‌گوید: مشکلات مربوط به بلوکه شدن پول‌ها به تحریم‌های علیه ایران مربوط است. البته یک بخشی از آن هم سیاسی و مربوط به فشار آمریکا برای بلوکه‌شدن پول‌های ایران است. وقتی توافقات در مسیر درست باشد، این فشارها هم کمی تعدیل می‌شود. اما تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران کامل و دقیق اجرا می‌شود، این گفت‌وگوها تأثیر عمیقی روی آزاد شدن پول‌ها نمی‌گذارد.

او درباره‌ی احتمال دیدار ابراهیم رئیسی با گروسی اضافه کرد: شاید ابراز علاقه‌ی گروسی برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران به این دلیل باشد که دولت در سطوح عالی چقدر به توافق علاقه‌مند است. البته من فکر نمی‌کنم دیداری در آن سطح حتی ضرورت داشته باشد و به لحاظ فنی و عملی کمک کننده باشد. ایران انتظارات مشخص و روشنی از آژانس دارد. دیدار با رئیس‌‎جمهور هم نمی‌تواند آن انتظارات را تغییر بدهد و منجر به نادیده گرفتن آن توقعات شود. شاید برای نشان دادن حسن نیت و گرم کردن رابطه با آژانس چنین دیداری صورت بگیرد اما من فکر می‌کنم تغییرات عمده‌ای را ایجاد نمی‌کند.

وی در انتها درباره‌ی رسانه‌ای کردن جزییات این دیدار تاکید کرد: خبر ندارم از اینکه این‌بار جزییاتی را از این دیدار منتشر می‌کنند یا خیر. طبیعتاً وقتی دیدارها از نگاه طرفین مؤثر باشد، ممکن است جزییاتی از آن رسانه‌ای شود. باتوجه به اینکه مذاکرات نزدیک است و تاریخ آن مشخص است، احتمالاً این دیدار بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود این برای طرفین پر بار و تسهیل‌کننده‌ی مذاکرات در پیش باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا