خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازدید میدانی مقامات عالی

/ گفت‌وگو با محمود صادقی و علی میرزاخانی /

سرویس اقتصادی انصاف نیوز: با علی میرزا خانی اقتصاددان و سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد و محمود صادقی، نماینده سابق مجلس در خصوص تاثیر سرکشی‌های سرزده مقامات عالی‌رتبه کابینه به بازارها، گمرکات و حتی مغازه‌های خرده فروشی مناطق شهر گفت‌و گو کردیم و از دو فعال اقتصادی و سیاسی پرسیدیم آیا منطق و چارچوب تئوریک و عملیاتی دولت سیزدهم مشخص است؟

علی میزراخانی، اقتصاددان معتقد است بازدیدهای میدانی دولت نمی‌تواند جای گزارش‌های نهادهای تحقیقاتی و آماری را بگیرد. وی به همین ترتیب او در بخش دیگری از این مصاحبه، دیدارها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت سیزدهم را نامید کننده و ناسازگار دانست.

محمود صادقی نیز باور دارد نفس حضور مسئولان در میان مردم پسندیده است اما اگر این کارها نمی‌تواند جای تحقیقات آماری و علمی را پر کند.

سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد در پاسخ به سوال انصاف نیوز که آیا بازدیدهای سرزده و سرکشی به مغازه‌ها و بازارهای عمومی می‌تواند تاثیری داشته باشد، گفت: اگر این کارها به عنوان رویه و استراتژی درک مسائل پیچیده و چند لایه اجتماعی نشود، اشکالی ندارد چرا که می‌تواند اُنس و الفتی بین مردم و مسئولین ایجاد کند اما اگر مسئولان بخواهند این کارها را جایگزین سیستم‌های تحقیقاتی کنند، مورد پذیرش نخواهد بود.

وی گفت: سیستم‌های دولتی و حاکمیتی پیچیده هستند و درک آنها ابزارهای شناخته شده خود را دارند. به همین دلیل سیستم‌های تعبیه شده است تا بتواند این پیچیدگی‌ها را بفهمد.

ابراهیم رئیسی در بازار تبریز

در بازدید میدانی برای مخبر سوال نشد که چرا قیمت کالاها بالا رفته!

علی میرزاخانی در خصوص الزامات سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در دوران جدید  گفت: در کشور تعداد قابل توجهی سیستم اداری و بوروکراتیک وجود دارد که وظیفه آنها ارزیابی شاخص‌های مورد نیاز حاکمان است. این نهادها بایستی مدام این مقولات را رصد کند و با سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مقام‌های دولتی و حاکمیتی گزارش بدهند.

وی افزود: دوران آن گذشته است که مانند ایام دور، مدیری بخواهد با گشت زنی در شهر با طبقات مختلف مردم ارتباط بگیرد و اطلاعات کسب کند. این نهادها هزینه سنگینی از بودجه عمومی را مصرف می‌کنند تا این اطلاعات را گرداوری کنند. اگر مدیران احساس کنند حضور میدانی اطلاعات بهتر و دقیق‌تری به آنها می‌دهد این نشان می‌دهد بدین معنی است که آن مجموعه‌های تحقیقاتی کار خود را درست انجام نمی‌دهند.

این اقتصاددان در نقد تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای برخی مدیران در بازدیدهای میدانی گفت: در دوران کنونی گاهی اوقات می‌شنویم که مسئولی با سفر به منطقه‌ای محروم، دستوراتی را برای کمک به منطقه صادر کرده است؛ اولین سوال این است که: از کجا معلوم منطقه‌ای درمانده‌تر و محروم‌تر از منطقه مورد بازدید مقام مسئول وجود نداشته باشد؟

میرزا خانی با اشاره به روایتی از دوران زندگی حضرت علی(ع) توضیح داد: در حکایتی نقل می‌شود که یکی از خویشاوندان، حضرت امیر(ع) نزد ایشان می‌آید و اظهار درماندگی می‌کند. اما چون حضرت اطمینان نداشتند که درمانده‌تر از او نیست کمک نمی‌کنند.

وی با ابراز نگرانی از دخالت چنین تصمیماتی در سیاست‌گذاری‌های کلان گفت: معتقدم چنانچه این کارها با هدف ایجاد انس و الفت بین مردم و مسئولین انجام شود ایرادی ندارد اما نسبت به چنین رویکردی شک دارم و نگران آن هستم درک مختصر و محدودی که از بازدیدهای میدانی حاصل می‌شود مبنای تصمیمات اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرد که کاملا غلط و نادرست هستند.

سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به بازدید میدانی محمد مخبر، معاون رئیس جمهور از چند مغازه در مرکز شهر تهران گفت: در همان بازدید چیزی که برای من عجیب بود، این بود که برای معاون رئیس جمهور سوال نبود که چرا قیمت فلان کالا بالا رفته است بلکه ایشنا نگران آن بودند که چرا قیمت کالایی در مغازه‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: تورم، مهمتر از تفاوت قیمت است. تفاوت قیمت در همه جای دنیا وجود دارد چون هیچ دلیلی ندارد قیمت کالا در منطقه مرفه شهری با دور افتاده و محروم‌ترین روستاها یکی و برابر باشد.

بازدید سرزده محمد مخبر از فروشگاه لوازم خانگی

بعد از صد روز هنوز رویکرد اقتصادی دولت مشخص نیست

از علی میرزاخانی پرسیدیم آیا خط و مشی مشخص و واضحی برای رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم وجود دارد یا خیر، که وی پاسخ داد: با بررسی تصمیمات صد روز گذشته دولت می‌توانیم بگوییم رویکرد مشخصی وجود ندارد. چون در همین صد روز تصمیمات ناسازگار کاملا مشهود است. یک روز دولت تصمیم می‌گیرد ارز 4200 را حذف کند و چند بعد برای خودروسازان قیمت گذاری می‌کند.

وی در همین رابطه توضیح داد: مردم، خودروها را با قیمت تعیین شده در بازار خرید و فروش می‌کنند. قیمت گذاری برای کارخانه‌های خودروسازی تنها به ضرر و زیان این کارخانه‌ها منجر خواهد شد. اما نکته در اینجاست که منطق قیمت‌گذاری برای خودرو با منطق ارز 4200 یکی است و در اینجا دولت تصمیمات ناسازگار گرفته است. این شواهد نشان می‌دهد منظومه فکری واحدی در سیاستگذاری اقتصادی دولت وجود ندارد.

علی میرزاخانی در پایان به انصاف نیوز گفت: من احساس می‌کنم بعضا نیت‌های خوبی در بین مسئولان وجود دارد. من اعتقاد دارم در رده‌های بالا همیشه نیت‌های خوب وجود داشته است اما به قول یک اقتصاد دان، خروجی اقتصاد به نیات شما کاری ندارد!

ترکیب اقتصاد دانان دیدار کننده با ابراهیم رئیسی ناامید کننده بود

وی اضافه کرد: ترکیب اقتصاد دانان دعوت شده به جلسه با رئیس جمهور امیدوار کننده نبود. انگار بنا نیست صدا کارشناسی شنیده شود. این جریان فکری در اقتصاد 50 سال است که به اشکال مختلف در سیاستگذاری‌ها حضور دارد. به نظر می‌رسد هنوز رغبتی برای شنیدن صداهای جدید و راهکارهای جدیدی برای مسائل اقتصادی به وجود نیامده است.

علی میرزاخانی، دبیر روزنامه دنیای اقتصاد گفت: این تفاوت این صداها برای آقای رئیس جمهور ملموس نباشد اما شنیده نشدن صداهای متفاوت تبعاتی برای اقتصاد و دولت خواهد داشت که قابل پیش‌بینی است و این دولت نیز همان مسیری را خواهد رفت که دولت‌های قبلی آن را پیش گرفتند.

صادقی: اگر مراکز تحقیقی کار خود را درست انجام نمی‌دهند، تعطیل شوند

محمود صادقی نماینده سابق مجلس در گفت و گو با انصاف یادآور شد که دیدارهای میدانی مسئولان مهم و تاثیر گذار است. وی در همین رابطه گفت: اگر منصفانه قضاوت کنیم ارتباط بلاواسطه مسئولان با مردم فی نفسه کار خوبی است. در جریان این دیدارها مردم متوجه می‌شوند مسئولان کشوری از نزدیک در جریان مشکلات آنها هستند. این رفتار مقامات پسندیده است و این منش را نباید رد کنیم، بلکه مسئولانی که کمتر این روش‌ها را داشته‌اند باید مورد نقد باشند.

صادقی در ادامه با تاکید بر گزارش‌های میدانی مراکز تحقیقی و آمارگیری گفت: اما اگر مسئولی برای آمارگیری یا مطالعه دستمزد، از روش مطالعه میدانی استفاده کند، به خطا خواهد افتاد. وی یادآور شد: مراکز و نهادهای در کشور از بودجه عمومی ارزتزاق می‌کنند و مسئول هستند تا شاخص‌های مهم اقتصادی و اجتماعی را بسنجند.

محمود صادقی تاکید کرد :چنانچه این مراکز درست کار نمی‌کنند و کم کار هستند باید منحل شوند و اما اگر عملکرد درستی دارند باید گزارش‌های آنها مبنای عمل تصمیم سازان باشد.

وی در پایان یادآور شد: اینکه مسئولان رو در روی مردم و بی واسطه در جریان مشکلات قرار بگیرند کار درستی است. مشکل اینجاست که گاهی اوقات این دیدارها شائبه کار تبلیغاتی دارد و گویا با زخم‌های مردم عکس یادگاری گرفته می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا