خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات طرح ترامپ برای حمله‌ی نظامی به ایران

فارس نوشت: گزیده‌ای از کتاب «جاناتان کارل» خبرنگار شبکه «ای بی سی نیوز» تحت عنوان «خیانت:اقدام نهایی نمایش ترامپ» که نسخه‌ای از آن در اختیار وبگاه «بیزنس اینسایدر» قرار گرفته نشان می‌دهد که چطور «کریستوفر میلر» وزیر دفاع موقت دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده تلاش داشته که بر یکی از تصمیمات ضدایرانی ترامپ تأثیر بگذارد.

طبق این گزارش، در کتاب جاناتان کارل نوشته شده است میلر که پس از اخراج «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا بعنوان سرپرست پنتاگون روی کار آمد، تلاش کرد تا با رفتاری شبیه به یک دیوانه، ترامپ را از حمله به ایران منصرف کند و با تکیه بر این تاکتیک و در پیش گرفتن موضعی بسیار تند، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را متقاعد کند که چنین حمله‌ای تا چه اندازه مخرب است.

بنا بر گفته کارل، میلر با اهداف متعادل، «نه به کودتای نظامی، نه به جنگ‌های بزرگ و نه به حضور نظامیان در خیابان‌ها» روی کار آمد و در واقع نگرانی‌هایی را که اسپر قبل از اخراج شدن داشت، منعکس می‌کرد.

طبق این گزارش، میلر در جلسه‌ای در اتاق رئیس‌جمهور وقت آمریکا (ترامپ)، در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۲۰۲۰ به همراه «مایک پنس» معاون ترامپ، «مایک پامپئو» وزیر خارجه وقت آمریکا و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و «رابرت اوبرین» مشاور امنیت ملی وقت آمریکا و «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری وقت آمریکا حاضر شده بود و در آن جلسه دونالد ترامپ به بهانه افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران قصد داشت اقدامی علیه جمهوری اسلامی تعبیه کند.

طبق آن چه در کتاب جدید آمده است در بخشی از این جلسه، ترامپ رو به میلر می‌کند و از او می‌پرسد که آیا می‌توان برنامه هسته‌ای ایران را با حمله از بین برد؟

میلر نیز خود را به دیوانگی می‌زند و پاسخ می‌دهد: «بله آقای رئیس‌جمهور، ما کاملاً می‌توانیم این کار را انجام دهیم».

میلر در ادامه به جزئیات طرحی پرداخت که شامل بیش از ۱۰۰ هواپیمای سرنشین دار نیروی هوایی و هواپیمای تفنگداران دریایی می‌شد که به سمت ایران روانه می‌شوند و سپس به ترامپ هشدار داد که جمهوری اسلامی سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای دارد.

میلر گفت: «ما احتمالاً هواپیماهایی را از دست می‌دهیم. این ماهیت کار است. احتمالاً شاهد ساقط شدن سه، چهار یا ۶ هواپیما خواهیم بود. من می‌خواهم مطمئن شوم که مشکلی با این قضیه نداشته باشید».

ترامپ و میلر سپس به جزئیات وقوع چنین حمله‌ای پرداختند که از آن میان می‌توان به تدارکات محل سوخت‌گیری و برخاستن هواپیماها پرداختند.

ترامپ در بخشی از این جلسه پرسید: «بوئینگ؟ بوئینگ سوخت‌گیری هوا به هوا انجام می‌دهد؟ آن‌ها (شرکت بوئینگ) دیگر نمی‌توانند چنین گندی بسازند».

طبق این گزارش، میلر تلاش کرد در جلسه فوق از روانشناسی معکوس استفاده کند و به کارل در این خصوص گفت که اگر ترامپ دقیقاً متوجه شود که چه رخ خواهد داد، به دنبال چنین تصمیمی نمی‌رفت.

میلر به کارل گفت: «من نقش یک دیوانه لعنتی را ایفا می‌کردم و بقیه نیز این طور با خود می‌گفتند: “خب، او فرد جدیدی است. او دیوانه است. به حرف‌هایش گوش ندهید”. من این طور پیش می‌رفتم که “هی، اگر قرار است این گند را بزنیم، بیایید بزنیم».

بیزنس اینسایدر در گزارش خود نوشت که رویکرد میلر با سلفش که نام مستعار «یسپر» (اسپر بله قربان گو) را به دلیل احترام بیش از حد به ترامپ به خود اختصاص داده بود، در تضاد بود.

میلر به کارل گفت: «من بارها با افراد تحریک‌آمیز برخورد کرده‌ام. اگر از آن‌ها تحریک‌آمیزتر باشید، آن وقت مجبورند تغییر موضع دهند. آن‌ها می‌گویند: “بله من کاملاً دیوانه شده‌ام” اما آن مرد (ترامپ) دیوانه بود».

بیزنس اینسایدر در ادامه گزارش خود نوشت که پامپئو که از تاکتیک میلر بی‌اطلاع بود، از میل او برای حمله به ایران تعجب کرده بود و در نهایت به سرپرست موقت پنتاگون می‌گوید که با توجه به پیامدهای پیش‌رو، حمله به ایران اشتباه است و احتمالاً منجر به یک جنگ بزرگ‌تر خواهد شد.

پامپئو به درخواست اینسایدر برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ظاهرا افساداتی های مملکت ما اگر بشنوند که اربابشان آمریکا قصد حمله به ایران در خواب را هم دارد از خوشحالی با دمشان ، گردو می شکنند !!!! هههههههههههههههههههه

    1
    1
  2. ظاهرا افسادگرا ها اگر اربابشان چین با انتشار کرونا باعث مرگ هزاران ایرانی شود به روی مبارک هم نمی آوردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا