خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در دیدار نماینده جمهوری اسلامی با مقام‌های ارشد طالبان چه گذشت؟

فارس نوشت: «حسن کاظمی قمی» نماینده رئیس‌جمهور در امور افغانستان با «عبدالسلام حنفی» معاون دوم نخست وزیر طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«انعام الله سمنگانی»، معاون سخنگوی طالبان درباره این دیدار گفت که هر دو طرف در مورد همکاری‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و گسترش روابط میان افغانستان و ایران بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

در ادامه دیدارهای کاظمی قمی در کابل، وی امروز با اعضای شورای علمای شیعه افغانستان دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف درباره موضوعات فرهنگی، امور مهاجران ساکن ایران و همکاری‌های ایران با مردم افغانستان بحث و تبادل‌نظر کردند.

همچنین در سومین روز سفر نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان به کابل، کمیته‌های همکاری مشترک میان دو کشور آغاز به کار کردند.

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و طالبان در پنج کمیته اقتصاد، سوخت، آب و برق، اتباع خارجی و فرهنگ برنامه‌های خود را برای توسعه روابط بین دو کشور ارائه کردند، کمیته اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری شلوغ‌ترین کمیته بود که سرپرستان وزارتخانه‌های اقتصاد و کشاورزی طالبان در این کمیته حضور داشتند.

امنیت مرز‌ها، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و انسان از مباحثی بود که طالبان در کمیته اتباع خارجی در این زمینه تعهداتی دادند، در کمیته آب و برق هم موضوعات مختلف از جمله ایجاد سامانه‌های هوشمند هشدار سیل برای حوزه‌های آبی هیرمند و هریرود و طرح‌های توسعه‌ای برق برای افغانستان به بحث گرفته شد، شش سرپرست وزارتخانه طالبان در این کمیته‌ها حضور داشتند.

نماینده ایران که 24 آبان ماه برای سفری سه روزه وارد کابل شد، گفته بود که در دیدار با مقامات طالبان «آنچه در افغانستان گذشت را مرور خواهیم کرد تا چگونه می‌توان یک هماهنگی تازه میان کشورها در مورد افغانستان به میان آید».

وی اظهار داشت که برخی کشورها با نام مبارزه با تروریسم به دنبال آغاز جنگ نیابتی در افغانستان هستند.

کاظمی قمی در رابطه با موضع ایران درباره برسمیت شناختن دولت طالبان نیز تصریح کرد: ایران به خواسته‌های مردم افغانستان احترام می‌گذارد.

نماینده ویژه ایران طی روزهای گذشته با مقامات ارشد طالبان از جمله ملابرادر معاون نخست وزیر و وزیر خارجه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا