خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اَپ‌های پرداخت کرایه تاکسی مفید هستند؟

کمبود پول خرد، عدم تناسب اسکناس‌ها با نرخ‌های کرایه و نگرانی مردم از آلودگی اسکناس‌ها و… باعث شده که مردم نسبت به پرداخت کرایه به صورت کارت به کارت یا با بارکدهایی که در برخی تاکسی وجود دارد، استقبال کنند. این روش پرداخت هم بهداشتی و هم راحت است اما برخی خطوط تاکسیرانی تمایلی به استفاده از این امکانات ندارند.

انصاف نیوز در همین رابطه با یک مسئول فنی و یک مدیر اجرایی شهرداری تهران گفت‌و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

رئوف پیک از کارشناسان فنی مجموعه اپلیکیشن «آپ» می‌گوید: این پروژه مدت زیادی است که کلید خورده و اجرایی شده است. در آبان سال 1399 اولین تراکنش‌ها انجام شد و تاکسی‌ها این بارکدها را نصب کردند و استقبال از این طرح روزانه افزایش پیدا می‌کرد و به نظر می‌رسد اکنون به شمولیت رسیده است.

وی در خصوص میزان استقبال تاکسیران‌ها از این طرح گفت: ما چندین مرتبه نظرسنجی کردیم. طبق نتایج نظرسنجی‌ها، گلایه برخی راننده‌ها این بود که گوشی هوشمند ندارند و نمی‌توانند از اپلیکیشن تاکسیرانی استفاده کنند. وی اضافه کرد: تاکسیرانی اپلیکیشن «سرخط» را طراحی کرده تا رانندگان بتوانند تراکنش‌های خودشان را مشاهده کنند اما از آنجا که برخی راننده‌ها گوشی قدیمی دارند سازو کاری طراحی شده تا راننده‌ها به ازای هر تراکنش پیامک دریافت ‌کنند.

رئوف پیک با یادآور این نکته که تاکسی رانی متولی اصلی این طرح است گفت: تاکسیرانی برای رانندگانی که این بارکدها را نصب کنند طرح‌های تشویقی در نظر گرفته است و گویا بناست از سال آینده این بارکدها در کنار برچسب نرخ کرایه قرار گیرد.

وی در خصوص دیگر گلایه رانندگان گفت: به نظر نیاز است آموزش‌هایی با کاربران و رانندگان داده شود. برخی رانندگان گلایه داشتند که چنانچه کرایه‌ها در روز تعطیل انجام شود، پول آنها در اولین روز کاری واریز می‌شود. این در حالیست که اگر رانندگان در بانک شهر حساب داشته باشند در لحظه کرایه خودشان را دریافت می‌کنند .

رئوف پیک اضافه کرد: راننده‌ها باید نحوه کار با اپلیکیشن را آموزش ببینند. اما تاکنون این پروژه جنبه پیمانکاری داشته و راننده‌ها و کاربران رها شده‌اند. وی یادآور شد: ما با تاکسی ها در ارتباط نیستیم و به صورت محدود با خط‌ها ارتباط داریم. ما تنها یکی از بازوهای این پروژه هستیم. اصل پروژه برای شهرداری است و این مجموعه متولی ارتباط با راننده هاست و ما فقط جنبه پرداخت آن را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص رشد و فراگیری این پروژه در حمل و نقل عمومی گفت: همواره پروژه ما در حال رشد است حتی با نصب بارکدهای جدید تراکنش‌های ما هم بیشتر شده است. شرکت‌های دیگری نیز در این حوزه فعال شده‌اند و پرداخت حمل و نقل عمومی را تسهیل کرده‌اند و حتی برای رانندگان طرح‌های تشویقی و بن‌های تحفیفی اقلام مورد نیاز ماشین گذاشته‌اند. وی در همین رابطه افزود: برخی راننده‌ها از دیگر اپلیکیشن‌ها رضایت بیشتری دارند.

خطوط تاکسیرانی تهران
خط تاکسیرانی

شهرداری تهران از روش‌های بهداشتی پرداخت کرایه تاکسی‌ استقبال می‌کند

سینا علیمحمدی، مشاور مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا رانندگان تاکسی نسبت به استفاده از بارکدهای پرداخت کرایه بی‌میل شده‌اند، به انصاف نیوز گفت: من درباره فناوری این پروژه پاسخگو هستم و درباره میزان رغبت رانندگان برای استفاده از این ابزار تاکسیرانی باید پاسخگو باشد.

وی افزود: ما آماده کننده سرویس هستیم. این سرویس به دلیل وجود نیاز یک نیاز در جامعه ایجاد شد. در حقیقت کاری که حوزه فناوری اطلاعات شهرداری تهران انجام داد این بود که پاسخی برای نیاز شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی پیدا کرد.

علیمحمدی در پاسخ به این سوال که «شهر پی» بر اساس چه نیازی شکل گرفت، گفت: کرونا در جدی شدن این احساس نیاز، نقش بسیار پررنگی داشت. اواخر سال 98 پاندمی کرونا به وجود آمد و سبک زندگی جدیدی را در نوع پوشش، روابط اجتماعی، حوزه پرداخت و حمل و نقل عمومی به وجود آورد. همه چیز باید آنلاین می‌شد و مردم از هر نوع تبادل فیزیکی اجتناب می‌کردند.

وی در همین رابطه افزود: به دلیل ظهور این نیاز، شهرداری تهران به دنبال راه حلی برای پرداخت ایمن و بهداشتی در تاکسی‌ها بود. قبل از ما، پلتفرم‌های دیگری وارد شده بودند اما در این برهه ما به عنوان نهاد عمومی باید فضای رقابتی ایجاد می‌کردیم. شهرداری تهران بدون آنکه ذی‌نفع باشد، این بستر را ایجاد کرد به طوریکه اکنون بیش از 20 مجموعه به این شبکه پیوسته‌اند.

مشاور مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران تاکید کرد: هدف ما انحصار زدایی و باز کردن این بازار بود و نیاز بود. روشن بود پرداخت‌های شهری باید به سمت برخط شدن حرکت کند چرا که اکنون هم حفظ پروتکل‌ها ضروری است. اکنون بیش از 35 هزار تاکسی به این سرویس مجهز شده‌اند. در این طرح مردم کرایه بیشتری پرداخت نمی‌کنند و شهرداری سودی نمی‌برد و کمیسیونی گرفته نمی‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: ما تنها از این سرویس سودی نمی‌بریم بلکه هزینه‌ آن را نیز می‌پردازیم اما باید سرویس پایداری ایجاد می‌شد تا شهروندان رضایت داشته باشند ولو اینکه هزینه‌ای به شهرداری اضافه ‌شود. شرح وظیفه ما خدمت به شهروندان هست. اصلا نگاه ما این بود که این مساله در حوزه کلان پرداخت‌های شهری توسعه پیدا کند و در میادین میوه و تره‌بار هم اجرا ‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا