خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار سازمان سینمایی: به آثار ضعیف و سخیف پروانه ساخت نمی‌دهیم

رئیس سازمان سینمایی گفت: بخشی از تولیدات سینمایی، قابل دفاع نیستند و در شان یک خانواده ایرانی و مسلمان نیست. قطعا، از این پس، به آثار ضعیف و سخیف پروانه ساخت و نمایش نمی‌دهیم زیرا سینمای ایران سینمای فرهنگی، اندیشه محور و سینمای خانواده مدار است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد خزاعی با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت، مشکلات و چالش‌های سینما، موضوعاتی همچون محتوای ضعیف فیلم‌های تولید شده، تحول در سینماى کشور، قدرت حاکمیت غیررسمی در عرصه هنر، نظارت همراه با برنامه ریزی از طرف وزارت ارشاد، تعیین بسته زمانی مشخص شده برای رسیدن به اهداف، حفاظت از فرهنگ در قالب سینما، همچنین حمایت از فیلمسازان انقلابی، مشکلات معیشتی هنرمندان در دوران کرونا، بیمه هنرمندان و اصلاح آیین نامه سازمان سینمایى و ضرورت های های پیش رو به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه داد.

وی با بیان اینکه حوزه سینما پرچالش ترین حوزه مدیریتی در عرصه فرهنگ و هنر است عنوان کرد: بدون شک، رسانه سینما بسیار تاثیرگذار، نافذ، رخنه گر و جهت بخش است و به دلیل گستره اثرگذاری و کارکردهای اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بالای برخوردار است.

خزاعی ادامه داد: برغم شناخت و تجربه های ملموس قبلی طی یک ماهه اخیر با همکارانم در قالب کارگروه های تخصصی و شوراهای راهبری بر روی مشکلات و چالش های سینما به صورت متمرکز، مطالعه، آسیب شناسی و ظرفیت شناسی کردیم، کوشیدیم پی ببریم چرا با توجه به تغییر مدیران در دوره های مختلف در این حوزه چندان شاهد تحول و جهش نیستیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به لزوم بازنگری و تغییر در آئین نامه های ساخت و تولید، ارزشیابی، تحلیل حوزه های عملکردی و ساختارها و انطباق با الزامات و مقتضیات فرهنگی کشور افزود: چهار دهه بر مدار پیشین حرکت کردیم. هنوز، آئین نامه های ساخت و نمایش ما بر اساس مصوبات سه دهه قبل است و قطعا، در این زمینه نیاز به تغییر داریم.

وی با اشاره به منابع و اعتبارات محدود سینما خاطرنشان ساخت: به میزان تاثیرگذاری این رسانه و انتظار جامعه و مسئولان متاسفانه، منابع سینمای کشور بسیار ناچیز است. گردش مالی سینما نسبت به بسیاری از مشاغل و اصناف اساسا، به چشم نمی آید و بخش عمده همین منابع هم، صرف هزینه های جاری و امور اداری می شود و پشتیبانی از تولید سینما به منابع و ظرفیت های بزرگ تری نیاز دارد.

به گفته وی، در جهان امروز و در متن کشمکش رقابت و مواجهه با غرب بیش از همیشه به تکیه بر کلان ارزش های انسانی، اخلاقی، انقلابی و اسلامی بر بستر سینما نیازمندیم.

خزاعی با اشاره به اینکه سینمای ایران از استعدادها و نیروهای انسانی خوبی برخوردار است، بیان داشت: با همین امکانات کم و بودجه اندک هم، خوشبختانه، سینمای ایران سربلند است و فیلمسازان آثار خوبی را تولید کردند و نقش مهمی در معرفی فرهنگ ایران به دنیا داشته اند و افتخارات زیادی کسب کردند.

وی با بیان اینکه سینمای ایران در کنار رشد علمی و نظامی مهمترین شناسه و شاخصه بین المللی ما است گفت: این بدان معنا نیست که به نقطه ایده ال و مطلوب رسیده ایم. بخشی از تولیدات سینمایی، قابل دفاع نیستند و در شان یک خانواده ایرانی و مسلمان نیست. قطعا، از این پس، به آثار ضعیف و سخیف پروانه ساخت و نمایش نمی‌دهیم زیرا سینمای ایران سینمای فرهنگی، اندیشه محور و سینمای خانواده مدار است.

خزاعی تاکید کرد: مسیر پیش روی سینما بسیار امیدوار کننده است و با توجه به برنامه ریزی ها، تعاملات و افق های پیش بینی شده در چهار سال آینده در حوزه تولید، حمایت از سینماگران و توسعه زیر ساخت‌های سینما اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه مردم دوست دارند فیلم سالم ببینند و تلاش خواهیم کرد که این خواسته برآورده شود، گفت: ما مخالف فیلم در حوزه های سیاسی یا ژانرهای دیگر نیستیم اما دیگر در میان آثار تولیدی، فیلم مبتذل نخواهیم داشت. اگر چه سازمان سینمایی الان با انبوهی از تولیدات دپو شده مواجه است که باید مشکلات و اشکالات آن ها مدیریت شود اما در دولت جدید هیچ مجوزی برای ساخت فیلم‌های سخیف و مبتذل صادر نمی کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه صدور مجوز ساخت و اکران با هنرمندان شفاف خواهیم بود، ادامه داد: اگر طرحی دارای ایراد است در صورت اصلاح کامل، مجوز ساخت خواهد گرفت و با این روش دیگر کارگردان و سازندگان فیلم بعد از ساخت اثر گرفتار موانع و آسیب نمی شود.

خزاعی با بیان اینکه وظیفه ماست که هم از هنرمندان و شرایط سینما و هم از گفتمان انقلاب صیانت کنیم.

وی از اصلاح آیین نامه‌های شوراهای مختلف، موسسات و جشنواره خبر داد و افزود: احیاء سینمای خانواده محور را از جمله ماموریت‌های مهم سازمان سینمایی در دوره جدید می دانم، می‌توان چشم انداز سینمای ایران در سال 1401 را تحقق سینمای خانواده محور، قصه گو و اخلاق مدار دانست.

ضرورت بازسازی و تحول سینما، لزوم حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش‌های سینما و هنر در راستای نقشه راه بیانیه گام دوم انقلاب، تحول ساختارها، تقویت نیروی انسانی جدید، توجه جدی به مضامین انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی و حمایت از فیلم های اجتماعی و کمدی با مضامین سالم و خانواده محور از جمله گزاره های مورد تاکید رئیس سازمان سینمایی در این گزارش بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آسیب های کرونا خاطرنشان ساخت: کرونا به سینما و نمایش فیلم ها مانند دیگر فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی ضربه زده است، متاسفانه تعداد زیادی از سینماگران در این ایام دچار آسیب شدند که اگر به آنها توجه نکنیم با مشکلات زیادی روبرو خواهند بود.

وی با انتقاد از فضاسازی اشتباهی که درباره میزان درآمد اهالی سینما و همچنین مباحث مالیاتی پیرامون دستمردها مطرح شده است، بیان داشت: واقعیت این است که تنها چند سلبریتی محدود و انگشت شمار از شاید وضعیت مالی خوبی داشته باشند و بیش از نود و پنج درصد فعالان صنوف مختلف هنری و سینماگران فاقد فعالیت مستمر شغلی در طول سال هستند و با مصائب بیکاری، فقر، فقدان ثبات اقتصادی و رفاه نسبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

  • پیشنهاد بازنگری قانون مالیات هنرمندان

خزاعی ادامه داد:‌ قوانین مالیاتی نباید به شکلی باشد که معیشت اکثریت قریب به اتفاق سینماگران که درآمد خوبی ندارند را تضعیف کند زیرا آسیب بیشتری به این گروه وارد خواهد شد. پیشنهاد می‌دهم کمک کنید تا قانون اخذ مالیات از هنرمندان بازنگری و اصلاح شود.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر تمرکززدایی از تهران و لزوم توجه به شهرستان‌ها و تحقق عدالت فرهنگی گفت: یکی از مراکز مهم سینمایی فعال در شهرستان‌ها در حال حاضر دفاتر انجمن سینمای جوانان است. متاسفانه این دفاتر امکانات خوبی ندارند و نیاز است برای حمایت از استعدادها و ظرفیت های شهرستان ها و استان ها تقویت شوند و برای تقویت آنها باید منابع و بودجه مکفی درنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: اکنون سرانه بودجه‌ای برای تولید فیلم در هر شهرستان حدود نفری ۱۰ هزار تومان است که با این بودجه امکان ساخت فیلم وجود ندارد درحالیکه از ما انتظار می‌رود تا حداقل در سال در استان‌ها ۲۰ فیلم با موضوعات مختلف ساخته شود و این امر نیاز به بودجه مشخصی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت و همراهی با خانواده فرهنگ، هنر و رسانه کشور و کمک به توسعه و تعالی فرهنگ به عنوان یکی از مهمترین منویات مقام معظم رهبری ضرورتی ملموس و اجتناب‌ناپذیر است که با بازنگری و شناسایی حفره‌ها و ایرادات این میسر هموار خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی می تواند در تامین منابع گسترده تر و شناسایی مسیرها و مجاری قانونی برای تحقق عدالت فرهنگی و سینمایی در مناطق و استان های مختلف کشور به یاری سینما بیایید تا با رونق اقصتاد سینما شاهد پویش های فکری و رویش استعدادها و رشد و اعتلای بهتر محصولات سینما باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا