خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بسیج تخصصی در بورس راه‌اندازی می‌شود!

مسئول سازمان بسیج اصناف گفت: یکی از پدیده هایی که در سال گذشته در بسیج اصناف داشتیم این بود که توانستیم در ۲۷ اتاق بازرگانی بسیج راه اندازی کنیم تا بتوانیم که در دراز مدت وارد بحث صادرات و واردات شویم. بسیج هم باید در این موضوع ورود کند و یک شبکه امن درست کند. این شبکه امن در تولید شامل تامین کننده امین، تولید کننده امین و توزیع کننده امین در سطح کشور است. یکی دیگر از بحث هایی که ما دنبال می کنیم راه اندازی بسیج در مناطق آزاد و راه اندازی بسیج تخصصی در بورس است.

گفتگوی خبرگزاری بسیج با غلامرضا حسن‌پور، مسئول سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی را در ادامه می‌خوانید:

*لطفا در مورد حوزه های فعالیت سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی توضیح دهید. به نظرتان وظیفه ی اصلی بسیج اصناف چیست؟

وظیفه اصلی بسیج اصناف در شرایط فعلی بحث معیشت مردم است. معیشت مردم چند سالی است که دچار اختلال شده و متاسفانه هنوز هم آن اتفاقات لازم رخ نداده است. هم اکنون مشکلات چندین ساله بروز کرده است، به همین جهت عمده بحث های ما در همه محافل بحث معیشت مردم است. بررسی کارشناسی قیمت‌ها را به عهده داریم. این که آیا قیمت ها کارشناسی شده هستند یا خیر؟ آیا این عرضه ای که دولت با هزار زحمت انجام می‌دهد، به دست مردم می رسد یا خیر؟ اینها کارهای کارشناسی و کار پژوهشی می خواهند که هیئت اندیشه ورز ما الحمدالله فعالانه هفته ای یکبار برگزار می‌شود و موضوعات به صورت پروژه ای در دستور کار ما قرار می گیرند.

درباره گرانی مواد اولیه تولیدی ها باید بتوانیم نظارت کنیم که تنظیم بازار رخ دهد. ۶۰۰ هزار واحد تولیدی صنفی داریم، وقتی که به تولیدی ها و واحدهای صنفی نگاه می کنیم سوال ما این است که چرا جنس آنها آنقدر گران دست مردم می‌رسد؟ وقتی به زنجیره پخش مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که برخی از مواد اولیه در بورس گران می شود یا حتی خود دولت عامل گرانی مواد اولیه است. گرانی از جاهای مختلفی نشات می گیرد.

مثلا اگر خانواده ای قصد تهیه ی تیشرت برای بچه اش را داشته باشد باید حدود ۳۰۰ الی۴۰۰ هزار تومان هزینه کند. از طرفی مردم قدرت خرید ندارند و در نتیجه ی آن تولیدی های ما در حال تعطیل شدن هستند، از طرفی هم هزاران گرفتاری که در زنجیره توزیع صورت می گیرد. قصدمان این است که انشاالله با همکاری دولت انقلابی این زنجیره را در نظر بگیریم که حتی اگر مواد اولیه در گمرک مانده اند، مشکلات آن را رفع کنیم. اگر لازم بود مواد اولیه را وارد کنند، با نظارت وارد کنند و بتوانیم این روند را از تامین مواد اولیه تا تولید نهایی نظارت و هدایت کنیم.

*لطفا درمورد اقدامات سازمان بسیج اصناف در جهت مقابله با گرانی و مشکلات بازار توضیح دهید. اصلی ترین مشکل کمبود و گرانی در بازار را چه می دانید؟

یکی از کارهایی را که دنبال می‌کنیم بحث سرمایه گذاری برای بعضی از اقلام مورد نیاز کشور است، مثلاً وقتی که شما به نخ که بسیاری از صنایع را به حرکت در می آورد، مراجعه می کنید با کمبود آن مواجه می شوید. پنبه و نخ اولین قدم این موضوع هستند. قیمت نخ در همین دو سه ماه اخیر افزایش داشته و تقریبا این اتفاق به صورت بی رویه رخ می دهد. در این زمینه کمبود هم داریم، ما این کمبود را چگونه باید جبران کنیم؟ آیا کمبود را باید با واردات یا قاچاق جبران کنیم. ما برای حل این موضوع به سراغ سرمایه گذاران رفتیم و به آنها کمک کردیم که با سرمایه شان بتوانند کارخانه های تولید نخ احداث کنند.

موضوعات خاصی مثل موضوع لوازم خانگی که حضرت آقا فرمودند که لوازم خانگی کره ای نباید وارد شوند. ایشان بسیار هوشمندانه به این مسئله ورود کردند. این قضیه کام مردم را تلخ می‌کند که به جای اینکه لوازم خانگی ایرانی با همتی که حضرت آقا انجام دادند، ارزان شوند، به یک بار شاهد افزایش قیمت این لوازم هستند. دلیل این گرانی چیست؟ چون که این لوازم محدود تولید می شوند و ما باید افزایش تولید داشته باشیم ما با کارگاه های کوچیک در حال دنبال کردن این مسئله هستیم.

مجموعه ای هست که می تواند مشابه سامسونگ را با یک سرمایه بسیار بزرگ در کشور تولید کند. مانعی در راه تولید دارد که در حال مذاکره هستیم که موانع تولید این تولیدکننده را از راه برداریم. ما همان هدایت حمایت و نظارت را ما دنبال می‌کنیم که این می‌تواند ما را موفق کند.

در همین بحث مرغ و امثالهم در بخش تولید مشکل داریم. اگر تولید ما مثل قضیه ی ماسک فراوان شود، قیمت ها نیز کاهش می یابند. الحمدالله از زمانی که ما ماسک را تولید انبوه کردیم هم دسترسی اش راحت‌تر شد و هم با قیمت بسیار مناسب به دست مردم می‌رسد. اگر این کار را نمی کردیم یکی از هزینه هایی که مردم باید بارها پرداخت می‌کردند، هزینه ماسک بود که با این درآمد کم باید هزینه ماسک را پرداخت می‌کردند و این لطف الهی و همت کل بسیج بود که این اتفاق افتاد.

دستگاه های اکسیژن سازی که شما مشاهده می کنید که هزار دستگاه اکسیژن ساز با همت سردار سلیمانی تهیه شد و به نواحی استان ها داده شد. این دستگاه ها به صورت امانت در اختیار مردمی که نمی توانستند آن ها را تهیه کنند، قرار می‌گرفت و این کار به صورت چرخشی انجام می‌شد. نتیجه ی این اقدام افزایش تولید بود، همچنین شرکت وارد کننده ای که در این زمینه وارد می‌کرد را در چرخه تولید قرار دادیم.

همه اینها نشان دهنده آن است که وقتی که ما تولید را افزایش بدهیم هم کاهش قیمت خواهیم داشت، هم رقابت بین تولیدی ها شکل می گیرد و هم آنکه می‌توانیم سایر کارگاه‌هایمان را به تولید انبوه برسانیم. البته در اقشار هم باید با همدیگر هم افزا باشیم. مثلاً وقتی که ما وارد بحث مرغ و تخم مرغ می شویم باید بسیج مهندسان کشاورزی هم وارد بحث فعال کردن تولیدی های نیمه فعال شود. یعنی پروژه‌ای را تعریف کنیم که با همکاری معاونت علمی و بسیج مهندسین کشاورزی و در حلقه های بعدی ما بتوانیم مشکلات مردم را در این زمینه برطرف کنیم. بسیج اصناف در بحث تولید کاملاً آمادگی دارد.

خدماتی هم به مردم و در قالب اردو های جهادی با یک رویکرد جدید به نام کاروان “جهادی خدمت در بسیج اصناف” صورت می گیرد. روش کاروان ها به این صورت است که آنها در یک روستا در یک منطقه که مشکلاتی گریبانگیر مردم هستند مشکلات آنها را احصا می کنند. سپس با شناسایی همه مشکلات مردم و ضمن ارتباط با اتحادیه ها و مجموعه های صنفی با کاروانی که در آن آهنگ ساز، جوشکار، کفاش، آرایشگر و متخصصان دیگر به آن روستا مراجعه کرده و به حل مشکلات مردم می پردازند. در بحث فقه بازار هم کلاس های متعددی به صورت مجازی برای مردم برگزار می شود.

یکی از پدیده هایی که در سال گذشته در بسیج اصناف داشتیم این بود که توانستیم در ۲۷ اتاق بازرگانی بسیج راه اندازی کنیم تا بتوانیم که در دراز مدت وارد بحث صادرات و واردات شویم. بسیج هم باید در این موضوع ورود کند و یک شبکه امن درست کند. این شبکه امن در تولید شامل تامین کننده امین، تولید کننده امین و توزیع کننده امین در سطح کشور است. یکی دیگر از بحث هایی که ما دنبال می کنیم راه اندازی بسیج در مناطق آزاد و راه اندازی بسیج تخصصی در بورس است.

*با توجه به این که با شیوع ویروس کرونا بسیار از اصناف متضرر شدند، در این زمینه چه اقداماتی انجام گرفته است؟

در ارتباطی که ما با قرارگاه عملیاتی کرونا برقرار کردیم مصوب شد که تمام درخواست های اصناف مثل وام های بانکی و قول های دولت های قبلی را دسته بندی کنیم و در ستاد ملی کرونا مصوب کنیم. قرار شد که اتاق اصناف این اطلاعات را به ما بدهد تا این نیازها در ستاد مرکزی بررسی شوند. اما به صورت کلی ما باید اقتصاد را از ریشه درست کنیم، چرا که پس از در دوران کرونا هم گرانی اتفاق خواهد افتاد. برخی از این گرانی ها به خاطر دوران پس از کرونا است، چرا که برخی می‌خواهند جبران مافات کنند. پسا کرونا تاثیر آنچنانی بر گرانی ها و وضعیت بازار نخواهد داشت، چرا که الان تولیدی ها فعال تر شده اند و مشکلاتشان به حداقل رسیده است.

ما خیلی تلاش کردیم که تعطیلی ها به حداقل برسند. بارها در ستاد ملی مبارزه با کرونا گفتیم که این تعطیلی ها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. البته که سلامت در اولویت ما بود اما در هر صورت تعطیلی ها اثر آنچنانی در کنترل کردن کرونا نداشتند. در دوران پس از کرونا سعی داریم که مطالباتی را که اصناف داشته‌اند را عملیاتی کنیم.

*به نظر شما راهکار مشکل کمبود و گرانی مرغ در بازار چیست؟

نباید از افزایش تولید در زمینه مرغ منجمد واهمه داشته باشیم. باید سرمایه‌گذاری شود تا به تولید انبوه برسیم و اگر بازار اشباع شد، می توانیم صادرات مرغ را داشته باشیم. وقتی که مرغ در دنیا دو دلار است می توانیم ۶۰ هزار تومان صادر کنیم چرا از تولید زیاد می ترسیم؟ منافع بعضی از آقایانی که ریشه دوانده اند، یکی از موضوعاتی است که آقای رئیسی باید آن را ریشه‌کن کنند. بحث تعارض منافع برخی از آقایان در بدنه همه دولت ها که از دولت قبل نیز باقی مانده اند، که منافعشان در گران شدن مرغ است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا