خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضرغامی: حکومت پهلوی اصلاً توجهی به میراث‌ فرهنگی ایران نداشت

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: حکومت پهلوی اصلاً توجهی به میراث‌فرهنگی کشورمان نداشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای به این آثار کرده است. به طور مثال در همین گنبد سلطانیه در اطراف گنبد منزل‌های فراوانی وجود داشت ولی بعد از پیروزی انقلاب، منز‌های مسکونی توسط دولت خریداری و تخریب شد تا این آثار تاریخی حفظ شود.

ضرغامی در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: مشکل حریم در گنبد سلطانیه همانند دیگر نقاط تاریخی در کشور موضوع بسیار حساسی است؛ مردم حق دارند که از از فواید آثار تاریخی بهره ببرند. فعلاٌ تا این لحظه با محدودیت قوانین مواجه هستیم و منازل مسکونی در حرایم آثار تاریخی نمی‌توانند ساختمان‌های با ارتفاع بلند استفاده کنند. همینطور بخاطر همین قوانین بسیاری از پروژه راه و شهرسازی در اطراف این پروژه قابل کار نیست.

وی وظیفه اصلی وزارت میراث‌فرهنگی را حفظ گنجینه‌های تاریخی کشور برشمرد و افزود: به عبارتی دیگر میراث‌فرهنگی وظیفه دارد گنجینه‌هایی که برای خود ملت است برای مردم حفظ کند. قطعاً این آثار تاریخی با هرگونه مشکلی مواجه شود در وهله نخست، همین مردم بابت عدم حفظ آثارهای تاریخی معترض خواهند شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با انتقاد از حکومت طاغوت و دوران پهلوی بابت عدم رسیدگی به میراث‌فرهنگی گفت: حکومت پهلوی اصلاً توجهی به میراث‌فرهنگی کشورمان نداشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای به این آثار کرده است. به طور مثال در همین گنبد سلطانیه در اطراف گنبد منزل‌های فراوانی وجود داشت ولی بعد از پیروزی انقلاب، منز‌های مسکونی توسط دولت خریداری و تخریب شد تا این آثار تاریخی حفظ شود.

وی خطاب به بیگانگان و معاندان گفت: آن‌هایی که در خارج نشسته‌اند و قهوه می‌خورند و دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند و دلشان برای ابنیه‌های تاریخی می‌سوزد، بدانند که همین مکان‌های تاریخی در دوران پهلوی تهدید می‌شد ولی به برکت انقلاب اسلامی هزینه‌های زیادی برای حفظ این مکان‌های تاریخی شده است. آماده کردن محوطه‌های این مکان تاریخی کار برزگی بوده که صورت گرفته است آن هم به این دلیل که گنبد سلطانیه از دوردست‌ها مشخص شود.

ضرغامی گنبد سلطانیه را از آثار فوق العاده کشور دانست و گفت: این اثر در کنار 25 اثر دیگر در کشور جزء آثار جهانی محسوب می‌شوند. یعنی اینکه این آثار فقط متعلق به ملت ایران نیست بلکه متعلق به کل مردم دنیا است و بنابراین گردشگران خارجی حق دارند از این آثار جهانی بازدید کنند. متاسفانه حدود دو سالی بود که به‌خاطر وجود ویروس منحوس کرونا حضور گردشگران خارجی در کشور محدود شده بود ولی خوشبختانه با پیگیری‌های وزارت‌خانه روادید گردشگری از سر گرفته شده و در حال حاضر توریست‌ها به داخل کشور سفر می‌کنند.

تذکر ضرغامی به مدیرکل میراث فرهنگی استان

وی در ادامه با ابراز تاسف بابت عدم نگهداری درست محوطه گنبد سلطانیه گفت: قبول داریم به خاطر محدودیت‌های اعتبار نتوانسته‌ایم محوطه گنبد سلطانیه را خوب نگهداریم. بنده به محض ورود به محوطه گنبد تذکرات لازم را به مسئولان مربوطه دادم.محوطه گنبد باید اصلاح شود؛ این محوطه از لحاظ دسترسی‌های مردم و از لحاظ زیباشناسی باید درست شود.

این مسئول در ادامه با تاکید بر اینکه مشکلات گنبد سلطانیه در دولت مطرح خواهد شد گفت: اعتباراتی برای اصلاح محوطه گنبد در نظر گرفته‌ام و معتقدم حتماً باید این آثار تاریخی از نظر جذب گردشگر تقویت شود.

وی در ادامه از ضعیف بودن استان زنجان و همینطور شهرستان سلطانیه از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه زیرساخت‌های استان زنجان در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضعیف است و باید تقویت شود. سیستم بومگردی سلطانیه به خوبی رونق پیدا نکرده است و باید در این زمینه کار جهادی کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه خوشبختانه آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم توجه خاصی به حفظ میراث‌فرهنگی دارند، گفت: اعتبارات خوبی در این حوزه جذب شده که امیدواریم در آینده کارهای خوبی صورت بگیرد. تبصره 18 را به لطف خدا در وزارت‌خانه احیا کردیم و فعلاً یک هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار وزارت‌خانه قرار گرفت. قرار است طی چند روز آینده این مبلغ با بهره بسیار کم به متقاضیان امر گردشگری و صنایع دستی اختصاص یابد و امیدواریم متقضاضیان زنجانی هم از این تسهیلات بهره ببرند.

وی در ادامه به موضوع تحول در حوزه میراث‌فرهنگی در کشور اشاره کرد و افزود: منظور از تحول هم تحول در حوزه فکر، نگاه و اندیشه است و هم تحول در اقدامات عملی است. تخیلاتی که اجازه نمی‌دهد بسیاری از کارها در این حوزه انجام شود باید حذف شوند. موانع بی‌ربط باید از بین برود و قبول داریم این وزارت‌خانه در بسیاری از بروکسی‌های منفی غرق شده و باید ساده‌‌سازی انجام گیرد.

ضرغامی در پایان تاکید کرد: بروکراسی‌های کُشنده که بلای جان کارهای اجرایی شده باید دور ریخته شود؛ مدیران ما در سطح کشور باید کار مردم را راه بیندازند و بارها اعلام کردم که مدیران شجاع و خلاق می‌خواهم. مدیر ترسو که از کار اجرایی بترسد به درد وزارت میراث‌فرهنگی نمی‌خورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ببخشید..این گفته شماکمی ابلهانه نیست؟؟اتفاقا بیشترین تبلیغات وهزینه هارا بکارمیبرد….کمی تعقل بدنیست..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا