خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا سهردار تهران عذرخواهی بلد نیست؟

یاشار سلطانی، مدیر مسوول «معماری نیوز» در یادداشتی با عنوان «چرا شهردار تهران عذرخواهی بلد نیست؟» نوشت: روز گذشته به دلیل ترکیدگی لوله گاز در حین عملیات حفاری مترو، انفجاری مهیب در منطقه شهران تهران رخ داد. این انفجار هم خساراتی به چند خانه مسکونی وارد کرد و آتش‌سوزی یک ساختمان اداری را در پی داشت، هم متأسفانه باعث مرگ دو کارگری شد که در محل مشغول کار بودند.

این انفجار و پیامدهای تلخ و مرگ‌بار آن به داغ‌ترین خبر روز جمعه خبرگزاری‌ها بدل شد و بار دیگر حس هراس و عدم امنیت را در دل شهروندان تهرانی زنده کرد. این در حالی‌ است که تا این لحظه مسئولیت این حادثه ناشی از خطاهای مدیریتی را هیچ نهادی از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین نهاد مقصر یعنی شهرداری رسماً به عهده نگرفته و از شهروندان منطقه و کل تهران و نیز خانواده کارگران فوت‌شده و جامعه کارگری عذرخواهی رسمی نکرده است.

شهرداری باز هم مسئولیت نمی‌پذیرد!

صرف نظر از موضوع بسیار مهم و جدیِ ضعف و خطرات ناشی از ورود و اقدامات دیرهنگام مسئولین مربوطه به‌ویژه در زمینه مدیریت بحران که فرصتی جداگانه برای بررسی و نقد مفصل می‌طلبد، واکنش شهرداری تهران نسبت به این حادثه هولناک شهری در نوع خودش بسیار توهین‌آمیز و به یک معنا فاجعه‌بار است.

روابط عمومی شهرداری تهران هیچ اطلاعیه رسمی‌ای مبنی بر پذیرفتن مسئولیت این نهاد و عذرخواهی از شهروندان و خانواده کارگران فوت‌شده منتشر نکرده است.

در عوض قالیباف شهردار تهران در صفحه اینستاگرام خود یادداشت غیررسمی و کوتاهی منتشر نموده است که در زیر می‌خوانید:

«انفجار و آتش‌سوزي امروز در شهران، امتحاني بود براي همه دستگاه‌هاي مسئول و مرتبط با مديريت بحران. به همه دست‌اندركاران كه با سرعت و مسئولانه پاي كار آمدند و جلوي بروز خسارات جاني را گرفتند، خدا قوت مي‌گويم و به شهروندان عزيز شهراني اطمينان مي‌دهم كه با تمام توان و بضاعت، تا برگشت كامل شرايط به حالت عادي، كنارشان هستيم. خوشبختانه بخش مهمي از مشكلات ايجاد شده برطرف شده كه اطلاعات آن از مجاري رسمي مرتبط، به شهروندان رسيده است و اين روند ادامه خواهد داشت. تا اتمام بررسي‌هاي دقيق و علمي از همه مي‌خواهم كه از اظهارنظرهاي سليقه‌اي و مبتني بر حدس و گمان و از آن بدتر، براساس اغراض سياسي پرهيز كنند و در عوض تلاش كنند تا آلام شهروندان كاهش يابد و مسير بررسي‌هاي كارشناسانه هموار شود. همچنان معتقدم كه يكي از نقصان‌هاي اصلي كه در چنين بزنگاه‌هايي رخ مي‌نمايد، فقدان مدیریت یکپارچه شهری است».

ارائه تحلیل محتوایی ساده از همین یادداشت کوتاه کافی است تا به این نتیجه برسیم که شهردار تهران به جای اندکی پایبندی نسبت به شعارها و ژست‌های مردم‌مدارانه خود در اینکه خدمت‌رسان شهروندان تهرانی است و مدیریتی جهادی و بدون اغراض سیاسی دارد، و به جای عمل بر اساس وظایف حرفه‌ای و اخلاقی خود، از زیر بار مسئولیتش در مدیریت شهری پایتخت شانه خالی می‌کند و حتی یک عذرخواهیِ بی‌هزینه را هم از مردم دریغ می‌دارد.

قالیباف انفجار شهران را تنها امتحانی برای دستگاه‌های مدیریت بحران می‌داند که البته با موفقیت هم به پایان رسیده است! ظاهراً‌ به زعم شهردار این امتحان هیچ ربطی به شهرداری و سوء مدیریت این نهاد ندارد و نقش این نهادِ مسئولِ مدیریت شهری و البته تمام توان و بضاعتش تنها در این است که 25 هزار بسته نان و خرمایی برای وعده افطاری و شاید سحری شهروندان توزیع کند!

در این بین مهم‌تر از هر چیز نادیده گرفتن مرگ دو کارگر شهرداری از سوی کارفرمای اصلی‌شان یعنی شهردار، امری‌ست به شدت مذموم و غیرانسانی و دلیلش هر چه باشد -‌چه واقعیت شوم جامعه امروزمان باشد که در آن مرگ کارگران بسیار پرتکرار و به زعم برخی طبیعی و عادی شده است، چه پنهان‌کاری و ناگفته نگه داشتن جزئیات حادثه- از قبح و وقاحت این موضع نمی‌کاهد!

در ادامه شهردار تهران به جای اینکه از افکار عمومی و مردمی که خسارت مالی و جانی دیده‌اند عذرخواهی کند و خودش این نخستین قدم را که هر چند ناکافی اما ضروری است برای کاهش آلام شهروندان و جامعه کارگری بردارد، بقیه را هم به سکوت می‌خواند و هر اظهار نظری را پیشاپیش مغرضانه و سلیقه‌ای می‌نامد.

در نهایت هم شهردار پیام می‌دهد که باید به دنبال «مدیریت یکپارچه شهری» بود. این موضوعی است که البته در جای خود مهم و قابل پیگیری‌ست، اما در چنین متنی -که می‌بایست محتوای دیگری داشته باشد برای آنچه «کاهش آلام شهروندان» خوانده می‌شود- و در چنین موقعیتی – که باید به دنبال حل فوری مسائل پیش‌آمده و مهم‌تر از آن، جبران خسارات مالی و جانی شهروندان و دلجویی از بازماندگان کارگران فوت‌شده بود- طرح کردن این موضوع آن هم در حد یک جمله بی‌ربط در پایان یادداشتی سراسر ایراد، نامناسب به نظر می‌رسد؛ به‌ویژه اینکه طبق جزئیات منتشر شده از انفجار دیروز، یکی از دلایل حادثه این است که شهرداری تهران بدون استعلام نسبت به وجود تجهیزات شهری از جمله لوله گاز در مسیرهای حفاری و بدون هماهنگی با شرکت گاز اقدام به حفاری برای مترو کرده و باعث نشست زمین و شکسته شدن لوله گاز و در نهایت انفجار آن شده است.

قالیباف در طول سه دوره مدیریتش در نهاد شهرداری تهران کارنامه سیاه و ناموفقی از خود به جا گذاشته که پُر است از انواع تصمیمات و اقدامات غیرمسئولانه و مُضر به حال فضای شهر و زندگی شهروندان؛ انواع سوء تدبیرها و انواع بی‌قانونی‌هایی که نه تنها به پررنگ شدن شائبه فساد در این نهاد مهم شهری دامن می‌زند، بلکه سلامت و حیات شهر و شهروندان در حال و آینده را به خطر می‌اندازد.

با این حال همین یک حادثه کافی است برای اینکه به این نتیجه برسیم که شهردار تهران شایستگی لازم برای مدیریت پایتخت کشور را ندارد و در عوض شایسته و بایسته است که ضمن عذرخواهی، استعفاء خود را تقدیم مردم کند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا