خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک مقام طالبان: تجربه جمهوری اسلامی فرصت مطالعاتی بسیار خوبی است

یک مقام طالبان گفت: تجربه جمهوری اسلامی ایران فرصت مطالعاتی بسیار خوبی است برای کشورهایی که می‌خواهند نظام اسلامی راه بیاندازند. جمهوری اسلامی که در این سال‌ها تجربه زیادی به دست آورده و در مسائلی با آزمون و خطا جلو رفته و متحمل هزینه‌های زیادی شده است، می‌تواند خیلی به ما کمک کند.

فارس نوشت: «مولوی نعیم‌الدین حقانی»، مسؤول دفتر وزارت اطلاعات و فرهنگ هرات در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص مسائلی از جمله ارتباط و تعامل طالبان با کشورهای دیگر و پتانسیل‌های و ظرفیت نخبگان و فرهیختگان هرات مطالبی را مطرح کرد.

وی درباره همکاری و تعامل طالبان با جمهوری اسلامی ایران گفت: «تجربه جمهوری اسلامی ایران فرصت مطالعاتی بسیار خوبی است برای کشورهایی که می‌خواهند نظام اسلامی راه بیاندازند. جمهوری اسلامی که در این سال‌ها تجربه زیادی به دست آورده و در مسائلی با آزمون و خطا جلو رفته و متحمل هزینه‌های زیادی شده است، می‌تواند خیلی به ما کمک کند. شما هم می‌دانید طالبان 4 سال حکومت کرد و 20 سال پیش حکومت طالبان توسط قدرت‌ها سرنگون شد، تجربه آن دوران 4 ساله‌ هم برای ما پر بود از آزمون و خطا و این 20 سال برای ما فرصتی ایجاد شد تا آن دوران 4 ساله را بررسی کنیم و به نقاط قوت و ضعف خودمان توجه پیدا کنیم.»

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که به آن توجه پیدا کردیم، مسأله مهم مردم بود. مسأله درک مردم و تعامل با مردم و جذب کردن مردم بود. باید کاری کنیم که مردم خود را در حکومت آینده شریک بدانند و آنها حکومت کنند. ما باید سراغ حکومت مردمی‌ که امیرالمؤمنین در نهج البلاغه شاخص‌هایش را بیان کرده برویم. جمهوری اسلامی در این سال‌ها در برابر تحریم‌های سنگین آمریکا که بسیار مدیریتش سخت است موفق بوده و توانسته تهدیدات را به فرصت تبدیل کند و این نشان‌دهنده این است که مدیران شما این شرایط سخت را خوب مدیریت کرده‌اند.

حقانی ادامه داد: از انتقال تجارب جمهوری اسلامی ایران به افغانستان استقبال و اعلام آمادگی می‌کنیم. ما 40 سال جنگ را پشت سر گذاشته‌ایم در حالیکه شما در این 40 سال امنیت داشتید. اشتراکات فرهنگی و پیوند عاطفی و گویش و تعارفات و حتی اشتراکات مذهبی بین هرات و مشهد بسیار کار را راحت می‌کند.

وی همچنین گفت: قبل از انقلاب اسلامی در ایران جناب آقای خامنه‌ای یکی از کتب علمای هند را ترجمه کرده بود و این نشان می‌دهد انقلاب ایران، یک انقلاب همراه با علم و شهود و دانش بوده است و این مسأله خیلی مهم است.

مسئول دفتر فرهنگ و اطلاعات هرات افزود: ما در این روزها با بعضی چالش‌ها و شایعات روبرو هستیم. دشمن نمی‌خواهد اخوت بین ایران و افغانستان ایجاد شود بلکه برعکس دنبال این هستند که روابط بین ما را خراب کنند و در مسائل مختلف از جمله گمرکات و غیره مسائلی را بوجود می‌آورند که این با دید صحیح بزرگان قابل حل است.

وی تصریح کرد: هرات شخصیت‌های بسیار خوبی دارد و همچنین شامل دیدهای مختلفی است که بعضی از ما جلوتر هم هستند و از آن طرف بعضی هم با روشنفکری از حدود اسلام خارج می‌شوند. باید به یک اعتدال برسیم. مردم افغانستان که اکثرا اهل سنت حنفی هستند، اهل جنگ و درگیری با دیگران و بدخواه دیگران نیستند. این جمله امام ابوحنیفه است که فرمودند «کسی که از اهل قبله است، هیچ کس از پیروان ما حق ندارد او را تکفیر بکند.» اسلام درست باید توسط کارشناسان فهیم شناسانده شود.

حقانی درباره تبادل میان نخبگان ایران و افغانستان نیز گفت: این رفت و آمدها توسط جوانان و اهل رسانه و تمام کسانی که دنبال بهبود روابط هستند کار بسیار خوبی است. متأسفانه بعضی از افراد در اتفاقات تلخ گذشته گیر کرده‌ و فقط می‌خواهند اختلافات را بیشتر کنند. ما نباید در گذشته بمانیم و باید با درست کردن یک نمای نو از زندگی، رو به جلو حرکت کنیم و طالبان تلاش دارد رو به جلو حرکت کند.

وی در ادامه گفت: «مردم ما مهمان‌نواز هستند ولی به کسی اجازه نمی‌دهند به آنها توهین کنند. روزی با یک ژنرال آمریکایی صحبت می‌کردم. او می‌گفت ای کاش طالبان با انسانیت تعامل می‌کرد. من به او گفتم همین که ما با جنگ درگیر شدیم یعنی با انسانیت در تعامل خوبی هستیم. اگر شما می‌خواستید با مردم ما تعامل درست داشته باشید با تانک وارد نمی‌شدید. هر وقت به جای تانک و تفنگ و طرح جنگی، بیل و کلنگ و طرح اقتصادی آوردید و به کمک مردم ما آمدید البته با پاسپورت و رعایت قوانین بین‌المللی، مردم ما نه تنها با شما نمی‌جنگند بلکه از شما استقبال هم می‌کنند و مردم به شما سوغات هم می‌دهند. این شما بودید که به نیت کشتن مردم ما آمدید و افغانستان را ویران کرده‌اید.»

این مقام طالبان همچنین افزود: افغانستان پتانسیل خوبی دارد و امیدواریم انتقال تجارب میان ایران و افغانستان ادامه یابد.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که که قانون اسلام با شریعت اسلامی و منافع ملی در تعارض نباشد. به نظر ما در قانون اساسی هر ماده‌ای که با اسلام تعارض داشت توسط کارشناسان زبده دینی و کارشناسان زبده حکومت‌داری نیاز به اصلاح خواهد داشت. بعضی از افراد در حکومت جدید در تلاش برای تدوین قانون اساسی هستند.

حقانی همچنین افزود: ما این پایداری و این موفقیت‌های جمهوری اسلامی در برابر این همه تحریم و فشار را از باهوشی و توانمندی علمای ایران می‌دانیم. ما با هم در دین اسلام اشتراک داریم. در نهج البلاغه از امام علی علیه‌السلام روایت شده که آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند. ما از مراجع عظام توقع و انتظار داریم که مردم افغانستان را کمک کنند. مردم افغانستان و نظام ما را درک کنند. از علما می‌خواهیم مردم را به استقامت و صبر توصیه بکنند. همان چیزی را برای مردم افغانستان بخواهند که برای مردم خودشان می‌خواهند.

وی در پایان گفت: نظامی که بر اساس فقه حنفی بوجود آید نظام معتدلی خواهد بود و نگاه بلندی در مشترکات کلان دارد. اگر وقت داده شود افغانستان می‌تواند به موفقیت برسد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا