خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش میدانی | فوری، سریع، انقلابی مردم احساس آرامش کردند؟

محمد توکلی، انصاف نیوز: «فوری، سریع، انقلابی مردم احساس آرامش کنند»؛ این جمله‌ی ابراهیم رئیسی در آغاز به کار دولت سیزدهم با واکنش‌های بسیاری مواجه شده بود، جمله‌ای در مورد تهیه‌ی واکسن کرونا که با توجه به اعلام رئیس دولت در روز رای اعتماد به وزرا مبنی بر اینکه برنامه‌ای فوری و آنی با محوریت حل مشکلات تهیه شده است می‌توان آن را به سایر مسائل نیز تعمیم داد.

انصاف نیوز در گزارش میدانی پیشِ رو از مردم استان‌های تهران، خراسان، اصفهان و خوزستان پرسیده است که «آیا با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، فوری، سریع، انقلابی احساس آرامش کردند؟» با این توضیح که گفته‌های مردم در این گزارش به دلیل الزامات انتشار در رسانه اندکی ویرایش شده است.

تهران، حوالی میدان انقلاب

فردی که خود را «دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران» معرفی می‌کند در پاسخ به این سوال می‌گوید: اینها شعار است، دولت روحانی و رئیسی و احمدی‌نژاد و خاتمی تفاوتی با هم ندارند زیرا در موضوعات اساسی اختیاری ندارند. تصمیم‌گیری‌های اساسی در حلقه‌های پشت پرده انجام می‌شود و اینها فقط مجری آن تصمیمات اصلی هستند.

یک فرد میانسال که شغل خود را «خانه‌دار» اعلام می‌کند با اشاره به اقلامی که خریداری کرده است گفت: احساس آرامش را کسانی می‌کنند که این پول‌ها را به جیب می‌زنند، در همین مدت همه چیز چند برابر شده است؟! چه آرامشی؟!

یک «راننده تاکسی» با اشاره به واردات واکسن کرونا و کاهشی شدن آمار جانباختگان و مبتلایان این بیماری معتقد است که این بزرگترین آرامشی است که می‌توان به جامعه داد: رئیسی این همه واکسن وارد کرد و مردم نجات پیدا کردند، کاری که روحانی عمدا انجام نمی‌داد و باید به‌خاطر همین محاکمه‌اش کنند.

یک «کتابفروش» معتقد است تا وقتی تحریم‌ها هست بهترین مدیران هم بر سر کار باشند تغییری ایجاد نمی‌شود؛ او می‌گوید: نباید به رئیسی و دولت او انتقاد بیجا کنیم، تا وقتی تحریم هست فرقی ندارد چه تصمیمی بگیرند و همه چیز به هم گره می‌خورد. اول باید تحریم‌ها را حل کنند تا جامعه احساس آرامش کند.

«سعید»، دانش‌آموز دوره‌ی متوسطه در پاسخ به اینکه فوری، سریع، انقلابی احساس آرامش کرده است؟ می‌گوید: شعار تبلیغاتی بود، مثل حرف‌های «روحانیِ شما»، مگر شعارهای تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون واقعی‌اند؟! این هم مثل آن.

نفر دیگر که در پارک لاله به تنهایی مشغول مطالعه‌ی روزنامه است و خود را «بازنشسته» معرفی می‌کند، می‌گوید: تا حزب نداشته باشیم این آقایان می‌آیند و می‌روند و با شعارهایی مثل این مردم را سرگرم می‌کنند. باید نظام سیاسی کشور حزب را به رسمیت بشناسد و کمک کند که سیاست از این حالت «شخصیت‌گرایی» خارج شود.

تهران، حوالی ترمینال جنوب

طلبه‌ی جوانی که می‌گوید از دورن نوجوانی مشغول تحصیل حوزوی است، در پاسخ به این سوال که شعار رئیس دولت مبنی بر احساس آرامش فوری جامعه محقق شده؟ پاسخ می‌دهد: آنچه در هشت سال دولت روحانی بر سر مردم آوار شد به این راحتی تمامی ندارد و باید دو دولت دیگر هم بیاید و برود تا شاید بتوان احساس آرامش کرد.
او درپاسخ به اینکه چرا با وجود این وضعیت، رئیس دولت چنین شعاری می‌دهد، گفت: منظور رئیس‌جمهور وارادات واکسن بوده که بیشتر از نیاز هم وارد شده است.

«حسین وحدان‌سرشت» که خود را دانشجو معرفی می‌کند معتقد است که دلیل عدم تحقق وعده حل فوری مشکلات آن است که رئیسی با مدیران دولت تعارف دارد و الان در بیشتر استان‌ها و حتی سطوح بالای وزارتخانه‌ها همچنان مدیران دولت روحانی حضور دارند.

«محسن» راننده‌ی اتوبوس بین شهری که به گفته‌ی خودش سی سال است در مسیر تهران – مشهد در رفت‌وآمد است می‌گوید: اینها همه‌اش بازی است، همه‌شان مثل همدیگر هستند. مثل همین حرف‌ها را دولت قبلی هم می‌گفت، آن زمان اینها مخالف بودند و حالا آنها. چیزی به مردم قرار نیست برسد وگرنه وضعیت ما این نبود. اینها با روسیه و چین می‌خواهند همه چیز را بخورند و یک آب هم رویش!

«علیرضا» که خود را کارمند معرفی می‌کند با دفاع از عملکرد دولت سیزدهم در چهار ماه اخیر می‌گوید: در همین چند روز هم واکسن وارد کرد، هم ایران را عضو شانگهای کرد، هم بودجه را به مجلس داده و هم هر هفته سفر استانی می‌رود، هم خیلی کارها که نمی‌شود الان گفت؛ برعکس دولت قبل که این کارها را نمی‌کرد.

فرد دیگری که اصرار دارد با عنوان «جوان بیکار» دیدگاهش منتشر شود در پاسخ به این سوال گفت: دولت قبلی گفت بیایید داخل بورس، این همه مردم همه‌ی پولی که داشتند ریختند توی بورس ولی بعدش تا الان فقط ضرر بود، اینها هم گفته بودند سه روزه بورس را درست می‌کنیم اما انگار نه انگار، وضعیت بدتر از قبل شده و هیچ کس هم جواب ضرر ملت را نمی‌دهد، نه دولت، نه مجلس، نه قوه قضاییه نه هیچکس دیگری.

خراسان، سبزوار

«اشکان» که کارمند بیمه است می‌گوید: مردم فراموش کردند ولی روحانی توی صد روز اول دولت کلی کار کرد، و از روز انتخابش بازار آرام شد اما صد روز اول دولت رئیسی برعکس بوده و کسی هم با این وضعیت دیگر امیدی به آینده‌اش ندارد.

«مجتبی» که دهیار است درباره‌ی این سوال و عملکرد دولت سیزدهم در چند ماه اخیر می‌گوید: مهمترین کار رئیسی همین سفرهای استانی است. روحانی که در کل سال از جایش تکان نمی‌خورد و اصلا مردم را داخلِ آدم حساب نمی‌کرد، احمدی‌نژاد هم در سفرهایش بیشتر شعار می‌داد ولی این دولت معلوم است که برنامه دارد و هر هفته سر زده به استان‌ها می‌رود و مشکلات را همانجا حل می‌کند. با همین کارها مردم احساس آرامش می‌کنند.

«فهیمه» که خودش را معلم دبستان معرفی می‌کند درباره‌ی این سوال گفت: این مهم است که دولت ما الان دیگر انقلابی شده است و مشکلات هم به تدریج حل خواهند شد. وقتی آمریکا و اسرائیل با این دولت بد هستند ما مردم باید تحمل کنیم و کمک دولت باشیم. همانطور که رئیسی مشکل کرونا را حل کرد، گرانی‌ها هم حل می‌شود.

خراسان، مشهد

«محمدرضا» که با جمله‌ی «من دانشجوی بسیجی هستم» صحبت خود را آغاز می‌کند، گفت: مقصر این وضعیت دشمن است، نه دولت رئیسی و باید یقه‌ی او را بگیریم نه دولت خودمان.
او در پاسخ به این سوال که «آیا منظورش تحریم‌هاست؟» می‌گوید: نه، تحریم‌ها بخش کوچکی از کار دشمن است و اصل موضوع به نفوذی‌های او در دولت برمی‌گردد. این نفوذی‌ها باعث می‌شوند دولت رئیسی نتواند برنامه‌هایش را پیش ببرد و مشکلات مردم را سریع‌تر حل کند.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است ساختار مدیریتی کشور از حل مشکلات ناتوان شده است و لازم است قوای سه‌گانه به جای روزمرگی به برنامه‌ریزی برای تغییر این ساختار مدیریتی بیندیشند.
این استاد دانشگاه با اشاره به نحوه‌ی تدوین، تصویب و اختصاص بودجه کشور به عنوان مثالی برای «ساختار مدیریتی معیوب»، این وضعیت را فارغ از آنکه تحریم باقی بماند یا نماند باعث فروپاشی اقتصاد ملی دانست.

«رشید» که در یک سوپرمارکت مشغول فعالیت است درباره‌ی اینکه آیا از زمان آغاز به کار دولت سریع و فوری احساس آرامش کرده است، می‌گوید: این حرف‌ها شوخی است، اگر راست می‌گویند و واقعا دنبال آرامش مردم هستند از دزدی‌هایشان کم کنند، همه‌ی مشکلات حل می‌شود، این همه بیکار داریم اما خودشان از چند جا حقوق کلان می‌گیرند و راحتند، انگار نه انگار که مردم هم آدمند!

«محسن صامتی» که خود را کارمند صداوسیمای مشهد معرفی می‌کند می‌گوید: حتما وضعیت از دولت قبل بهتر شده اما آقای رئیسی باید در قوه قضاییه می‌ماند و با این مفسدها برخورد می‌کرد. سعید جلیلی آدم مناسب‌تری برای اجرا بود و الان هم به برنامه‌های دقیق جلیلی برای حل مشکلات توجهی نمی‌شود وهم مبارزه با فساد در قوه قضاییه تعطیل شد.

«مراد» که خود را خبرنگار معرفی کرد، معتقد است یکدستی سه قوه و دیگر نهادهای قدرت باعث شده که دیگر کسی حواسش به این شعارهایی که دادند نباشد و نظارتی انجام نشود.

اصفهان

«المیرا شهیدی»، معلم دوره‌ی متوسطه می‌گوید تا برجام را حل نکنند خبری از احساس آرامش نیست، تحریم باعث گرانی‌ها شده و نظارتی هم روی قیمت‌ها ندارند، برای همین هیچ کس احساس آرامشی نمی‌تواند داشته باشد، به خصوص ما معلم‌ها که سال‌هاست به غیر از شعار هیچ چیزی نشنیدیم.

فرد میانسالی که شغل خود را «کشاورز» معرفی می‌کند درباره‌ی این سوال می‌گوید: گرانی‌ها هر روز بیشتر می‌شود و از آن طرف پولی برایمان نمانده، آخرش باید سرمان را بگذاریم روی زمین و بمیریم؛ نه آبی هست، نه نانی!

«خسرو» که خود را بازنشسته شهرداری معرفی می‌کند مسیر دولت رئیسی را مسیر درستی می‌داند که باعث حل مشکلات خواهد شد اما تاکید دارد که راه‌حل فوری و سریعی برای حل مشکلات در هیچ کجای جهان وجود ندارد و نباید چنین شعاری مطرح می‌شد.

«سمانه احمدپور» که شغل خود را «شغل آزاد» معرفی می‌کند، درباره‌ی این سوال می‌گوید که دولت سیزدهم باید همانطور که شعار می‌دهد نگاه خودش را به سمت داخل بیاورد و اینقدر وقت و هزینه برای مذاکرات خرج نکند تا بتواند با اجرای برنامه‌هایش به مردم احساس آرامش بدهد.

خوزستان، اهواز

«بهزاد» که شغل خود را «عضو هیئت علمی دانشگاه» اعلام کرده معقتد است مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم مانند دولت‌های قبلی کاملا نئولیبرال فکر می‌کنند و تنها پوشش انقلابی‌گری دارند و به‌خاطر همین مشکلات هر روز بیشتر می‌شود.
او می‌گوید: تا خانه‌تکانی جدی در حوزه اقتصادی کشور انجام نشود مشکلات حل نخواهد شد.

«شریف سالمی» که در حوزه صنعت مشغول فعالیت است می‌گوید دولت قبلی و روحانی که چهل سال در این مملکت کاره‌ای بودند نتوانستند هیچ کاری کنند و مردم ناراضی‌تر شدند، اینها که بیشترشان را کسی نمی‌شناسد چطور می‌خواهند در چهار سال مشکلات را حل کنند چه برسد به حل فوری مشکلات؟!

«ترانه مسلمی» که خود را دانشجوی ارشد علوم ارتباطات معرفی می‌کند درباره‌ی این سوال می‌گوید: این سوال شیطنت‌آمیز است و شما با این نوع سوال پرسیدن دنبال جواب نیستید و هدف‌تان تخریب است. آقای رئیسی در همین مدت کوتاه هم بسیار پر کار بوده و هم به همه‌ی طیف‌های سیاسی در جامعه نزدیک شده، رابطه‌اش با مردم هم خیلی نزدیک و عالی است؛ همین باعث آرامش مردم می‌شود.

فرد دیگری که تمایلی به معرفی خود نداشت در پاسخ به سوال تنها گفت: فقط احمدی‌نژاد!

«علی مهریزی» که خود را استاد دانشگاه معرفی کرد با بیان اینکه همه‌ی دولت‌ها در حد توان خودشان کارهایی را انجام می‌دهند اما تا مردم هراهی نکنند به جایی نمی‌رسیم گفت: شرط همراه شدن جامعه نیز بازگشت اعتماد است و برای حل معضل بی اعتمادی مسیری طولانی پیش رو داریم که برای حل آن خیلی هم دیر شده است.

فرد دیگری نیز که اصرار داشت خود را با عنوان «پشیمان از اصلاح‌طلبی» معرفی کند گفت: یکدست شدن نظام برای همه خوب است، چه اینهایی که مثلا می‌خواهند احساس آرامش به مردم بدهند، چه ماها که با همه‌ی شماها مخالفیم!


عبدالله صامتی و صدرا جمشیدیان در تهیه‌ی این گزارش میدانی از استان‌های خوزستان و اصفهان کمک کرده‌اند‌

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در لابلای انتقادات خود به دولت رییسی یک حالی هم به دولت دوست عزیزتر از جان خود روحانی هم داده اید تا خود را بیطرف نشان دهید. وای بر شما عقرب صفتان بادمجان دور قاب چین بی انصاففففففففففف…………

  2. یکی از کارهایی که دولت جدید درارتباط با حذف فاصله از مردم برگزیده است

    مسافرت به استانها جهت لمس مسایل ومشکلات مردم از نزدیک است . حد اقل

    فایده این ارتباط لمس مسایل مردم از نزدیک است که انشا الله به شناخت مسولین

    از مشکلات گریبانگیر کردم موثر است . لیکن این عمل به تنهایی کافی نیست و

    دولت بایستی گروهی را از بدنه دولت به کارگمارد تا نسبت به یاداوری وعده های

    انتخاباتی کاندیداها . که از حسن روزگار به جز یکی از انها (همتی) همه دست اندرکارند

    اقدام وجهت عملیاتی نمودن انها برنامه زمان بندی تهیه کنند ومعاون اجرایی رییس

    جمهور ویا معونت برنامه ریزی ریاست جمهور را مسیول پایش انجام انها وکنترل

    ان قراردهند :
    من جمله :
    1- تورم
    2- بورس
    3- کنترل فساد
    4- کارا نمودن دستگاههای دولتی
    و……………………………………………………………………………………….
    با توجه به اینکه دولت سعی نموده از تمام رقبای انتخاباتی وبرنامه هایشان

    جهت رفع مشکلات کشور استفاده کند حسن بزرگیست . مخصوصا که از اقای

    محسن رضایی که مدعی برنامه های تدوین شده وتمرین شده جهت حل مشکلات

    اقتصادی داشت استفاده نموده . بایستی از ایشان وتیم اقتصادی جهت اجرایی نمودن

    برنامه هایشان برنامه زمان بندی اخذ نماید .
    مساله بعدی که باید دولت بدان اهتمام داشته باشد ارتباط با اقشارجامعه وخبرنگاران است

    که اقای رییس جمهور بایستی هر از چند گاهی به میان خبرنگاران امده وبا مصاحبه مطبوعاتی

    پاسخگوی دغدغه های ایشان باشد که این نشستها مسلما عایداتش کمتر از سفرهای استانی نیست .

    مسیله بعدی یاداوری ارتباط بیشتر مسیولین است که پیشنهاد میشود :
    اقایان وزرا وحتی رییس جمهور خودرا موظف بدانند با وسایل نقلیه
    عمومی . مترو . اتوبوس . تاکسی به محل کار مراجعه کنند مسلما در شناخت
    مسایل ومصایب کمک بهتری به انها مینماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا