خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای مخبر! آدرس «مردم» را اشتباه نگیرید

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است در نقد اظهارنظری از معاون اول دولت سیزدهم نوشت:

در ابتدای هفته بسیج معاون اول رئیس جمهور به حق گفته‌اند: «هرجا گرفتاری در کشور وجود داشته و نظام، حکومت و دولت به مردم مراجعه کرده، آنجا موفق شده است». انقلاب علیه نظام 2500 ساله شاهنشاهی با حضور مردم بود لذا مشت گره شده مردم در بهمن 57 بر تانک، توپ و مسلسل پیروز شد و با حضور همین مردم، دفاع مقدس هشت ساله در برابر ارتش بعث مستظهر به پشتیبانی استکبار غرب و شرق با افتخار در تاریخ ثبت شد.

متأسفانه معاون اول محترم در ادامه آدرسی از «مردم» ارائه می‌دهد که به نظر ناصحیح و اگر اصلاح نشود، خطرناک است. ایشان می‌گوید: «نماد مردم، بسیج است. بسیجی قشر و جریان خاصی نیست، هیچ مشخصه خاص خارج از «مردمی بودن» ندارد و [به هین جهت] دولت مصمم است از همه ظرفیت بسیج حداکثر استفاده را داشته باشد. حتی 20 درصد هم از ظرفیت سپاه برای حل مشکلات کشور استفاده نشده است».

در سخنان معاون اول محترم دو نکته مهم قابل توجه است: 1. بسیج را نماد مردم شمردن؛ 2. توان سازندگی فوق العاده سپاه و بسیج.

اما نکته اول که اهمیت بیشتری دارد؛ ظاهرا نیت امام هم در فرمان تشکیل بسیج مستضعفان این نبود که یک سازمان نظامی تشکیل شود که زیر مجموعه و جزئی از سپاه و تحت فرمان فرماندهی‌اش باشد ولی چون از زمان صدور فرمان تا سال‌ها بعد جنگ بر کشور سایه انداخته بود، به ناچار و ناخواسته بسیج «سازمانی نظامی و زیر مجموعه سپاه» شد و بعد از دهه اول هم در آنچه اتفاق افتاد، تجدید نظر صورت نگرفت بلکه پررنگ‌تر شد و امروز جامعه «سازمان بسیج» را با همه گستردگی‌اش جزئی از سپاه می‌داند و حتی در صورت واقعا مردمی ماندن [که از مردمی بودن هم مقدار زیادی فاصله گرفته]، نه «نماد مردم» که حداکثر «از مردم» است.

«مردم» اکثریت جامعه است که متأسفانه در این سال‌های اخیر با سپاه و بسیج زاویه یافته و لذا می‌بینیم سپاه و بسیج با تمام توان از یک خط دفاع می‌کند ولی اکثریت مردم به آن اقبال ندارد و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اخیر بهترین شاهد بر این زاویه سپاه و بسیج با مردم و مردم با آنها است که بسیار خطرناک است از این رو عرض کردیم سپاه و بسیج را با توجه به خط مشی دو دهه اخیر آنها، «نماد مردم» دانستن، خطرناک است و اصرار بر آن عواقب وخیمی خواهد داشت که امید است بدان توجه گردد.

اما نکته دوم که توان سازندگی سپاه و بسیج را بسیار بزرگ دانستن به گونه‌ای که شرکت گسترده فعلی سپاه در صحنه اقتصادی تحت عنوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و … را مساوی 20 درصد توان سپاه و بسیج دانستن، هم سخنی است که ابتدای امسال از زبان فرمانده سپاه شنیدیم. وقتی رهبری در سخنرانی نوروزی «تحقق جهش تولید» را شعار سال اعلام کرد، فرمانده سپاه در پیامی به ایشان اعلام کرد: «آنقدر می‌سازیم، تولید می‌کنیم، به یاری مردم می‌شتابیم، با فساد مقابله می‌کنیم، فن‌آوران جوان را بسیج می‌کنیم، گروه‌های بی‌شمار بسیجی را در میدان عزت مردم گسیل می‌داریم، خانواده‌ها را یاری می‌کنیم تا توانمند شوند و قدرت می‌سازیم تا دشمن ناتوان شود و دیگر یارای تعقیب سیاست‌هایش را نداشته باشد».

این که سپاه و بسیج بر گستره بیکرانی از امکانات عمومی کشور تسلط دارد و می‌تواند در صحنه سازندگی اقتصادی وارد شود و پروژه‌های زیادی را انجام دهد، شک نیست، به همین جهت باید سپاه و بسیج از این امکانات مردمی در ساختن کشور و حل مشکلات اقتصادی بهره گیرند ولی این ورود باید:

  1. تحت نظارت آزاد و فراگیر مردم و نهادهای مردمی از مطبوعات و … باشد تا مردم مطمئن شوند از امکانات عمومی و بیت المال به خوبی بهره‌گیری می‌شود و حیف و میلی [نظیر پرونده فساد اقتصادی هلدینگ یاس که خبری کافی از آن داده نشده] از بیت المال صورت نمی‌گیرد و ظاهرا چنین نظارتی تا الآن وجود نداشته است. نظارت سازمانی که ادعا می‌شود، گر چه لازم است اما کافی نیست و جای نظارت مردمی و همه جانبه عمومی را نمی‌گیرد.
  2. حضور سپاه و بسیج در صحنه اقتصاد نباید به عنوان رقیب بخش خصوصی باشد زیرا به طور طبیعی بخش خصوصی نمی‌تواند با سازمانی که متکی به بودجه عمومی و بیت المال و نیروهای کادر و سربازان وظیفه و … است، رقابت کند از این رو باید پروژه‌هایی به سپاه و بسیج واگذار گردد که مورد اقبال بخش خصوص نبوده و به جهات مختلف با مشکلاتی همراه است که بخش خصوصی از اجرای آن ناتوان و یا بدان بی رغبت است ولی سپاه و بسیج با توجه به برخورداری از امکانات وسیع مردمی و بیت المال، توان اجرای آن را دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا