خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روانشناسی بازار بورس برای سرمایه گذاری بلند مدت در بورس

رپورتاژ آگهی

اگر آماده شروع سرمایه‌گذاری در بازار سهام هستید، اما از اولین قدم‌های سرمایه‌گذاری در سهام مطمئن نیستید، به‌جای درستی آمده‌اید.

سرمایه‌گذاری سهام، زمانی که به‌خوبی انجام شود، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ایجاد ثروت بلندمدت است. ما در این محتوا قصد داریم ابتدا شما را با تعریف سرمایه آشنا کنیم و بعد در رابطه با تاثیر روانشناسی بازار بورس بگوییم که اگر بر احساسات خود غلبه کنید می‌توانید سرمایه‌گذاری موفق آمیزی داشته باشید.

تعریف سرمایه (Capital)

همان‌طور که می‌دانید، به منبع تأمین مالی شرکت سرمایه گفته می‌شود. اما سرمایه جیست؟ 

سرمایه اصطلاح گسترده‌ای است که می‌تواند هر چیزی را که به صاحبش ارزش یا منفعت می‌بخشد، توصیف کند. مانند کارخانه و ماشین‌آلات آن، مالکیت معنوی مانند حق ثبت اختراع، یا دارایی‌های مالی یک کسب‌وکار یا یک فرد. درحالی‌که خود پول ممکن است به‌عنوان سرمایه تعبیر شود. سرمایه بیشتر با پول نقدی مرتبط است که برای اهداف تولیدی یا سرمایه‌گذاری به کار می‌رود.

به‌طورکلی، سرمایه یک جزء حیاتی برای اداره یک کسب‌وکار و تأمین مالی رشد آتی آن است. سرمایه ممکن است از عملیات همان کسب‌وکار یا از محل بدهی یا تأمین سرمایه خالص حاصل شود.

اما سؤال اصلی این است که سهام سرمایه چیست؟

سهام سرمایه مقدار سهام عادی و ممتازی است که یک شرکت طبق اساسنامه خود، مجاز به انتشار است. سهام سرمایه فقط می‌تواند توسط شرکت صادر شود و حداکثر تعداد سهامی است که می‌تواند موجود باشد. مبلغ سرمایه در ترازنامه شرکت در قسمت حقوق صاحبان سهام ذکر می‌شود.

بازار سرمایه (Capital Market)

بازارهای سرمایه به مکان‌هایی اطلاق می‌شود که در آن وجوه بین تأمین‌کنندگان سرمایه و کسانی که برای استفاده سرمایه تقاضا می‌کنند ردوبدل می‌شود.

بازارهای سرمایه اولیه جایی هستند که اوراق بهادار جدید منتشر و فروخته می‌شود و بازار ثانویه جایی است که اوراق بهادار منتشر شده قبلی بین سرمایه‌گذاران معامله می‌شود. شناخته‌شده‌ترین بازارهای سرمایه شامل بازار سهام و بازار اوراق قرضه است.

تقریباً برای همه افراد حفظ سرمایه امری مهم و ضروری است اما برای حفظ این سرمایه در بازارهای مختلف باید از استراتژی‌های متفاوت نیز استفاده کرد. در بازار سهام و سرمایه یکی از نکات حیاتی حفظ سرمایه برخورداری از دانش روان‌شناسی بازار بورس است که به سهامداران کمک بسیاری در حفظ سرمایه می‌کند.

روان‌شناسی بازار چیست؟

روانشناسی بازار بورس به رفتارهای غالب و احساسات کل بازیگران بازار در هر مقطع زمانی اشاره دارد. این اصطلاح اغلب توسط رسانه‌های مالی و تحلیلگران برای توضیح حرکت بازار استفاده می‌شود که ممکن است با معیارهای دیگر، مانند فاندامنتال توضیح داده نشود.

 به‌عنوان مثال، اگر سرمایه‌گذاران به طور ناگهانی اعتماد خود را نسبت به‌سلامت اقتصاد از دست بدهند و تصمیم به عقب‌نشینی از خرید سهام بگیرند، شاخص‌های قیمت کل بازار سقوط خواهند کرد و موجب می‌شود قیمت تک تک سهام بدون توجه به عملکرد مالی شرکت‌های مربوطه ، نیز کاهش یابد.

حرص، ترس، اضطراب و هیجان همگی می‌توانند عواملی باشند که به روان‌شناس کلی بازار کمک می‌کنند.

روان‌شناسی بازار رفتار کلی یک بازار را بر اساس عوامل احساسی و شناختی توصیف می‌کند و نباید با روان‌شناسی معامله‌گر که به همان عوامل اشاره دارد اما فقط بر یک فرد تأثیر می‌گذارد، اشتباه گرفته شود.

این تغییرات در رفتار بازار اغلب به‌عنوان ارواح حیوانات شناخته می‌شود. این عبارت توسط جان مینارد کینز در کتاب 1936 خود با عنوان “نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول” ابداع شد.

نظارت فعال پرتفوی برای هدایت نوسانات بازارهای مالی مهم است. برای سرمایه‌گذاران حقیقی نیز ضروری است که با کسب دانش روان‌شناسی بازار، بتوانند احساسات خود را که از فراز و نشیب‌های بازار ناشی می‌شود را به هنگام خریدوفروش کنترل کنند.

در واقع برای اینکه به طور ساده بگوییم روان‌شناسی بازار چیست و چرا باید احساسات را کنترل کرد؟ این‌گونه توضیح می‌دهیم که؛ در واقع، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران در حفظ سرمایه (سیو سود) در اوج بازار و خرید در پایین‌ترین قیمت‌ها باید بسیار مهارت داشته باشند که علاوه بر دانش تحلیل تکنیکال، دانش روان‌شناسی بازار نیز مهم‌ است. زیرا سرمایه‌گذار پس از گرفتار شدن در هیاهوی رسانه‌ها که موجب ترس سهامدار می‌شود، خرید سهام در اوج و فروش در پایین‌ترین قیمت را تجربه می‌کند.

یکی از روش‌هایی که جهت کنترل احساسات و دوری از هیجانات بازار پیشنهاد می‌شود، سرمایه‌ گذاری بلند مدت در بورس است. افراد با داشتن دید سرمایه‌گذاری بلندمدت، نیاز به بررسی هرروزه بازار ندارند و دور بودن از نوسانات بازار می‌تواند با کسب بازده بیشتر نیز همراه باشد. چراکه یکی از مهم‌ترین نکات در کاهش یا جلوگیری از زیان، معامله نکردن به طور متناوب و صبر است.

در پایان

مهارت‌های زیادی برای معامله موفق در بازارهای مالی و سرمایه موردنیاز است. از جمله طرز فکر معامله‌گر و روانشناسی بازار بورس که به سرمایه گذران در حفظ سرمایه‌شان کمک خواهد کرد. سرمایه‌گذار موفق ترس و طمع را کنترل می‌کند، دو احساس انسانی که اگر کنترل شوند، موفقیت شما رو به همراه خواهد داشت. درک این موضوع می‌تواند نظم و انضباط را در مدیریت سرمایه برای شما به‌همراه داشته باشد. معمولا سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس موفقیت آمیزتر و با سود بیشتر همراه است چون از نوسانات روزانه بازار دور است و عملکرد مالی شرکت حائز اهمیت است. توصیه می شود در یورس بلند مدت سرمایه گذاری کنید و بر احساسات خود تسلط داشته باشید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا