خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مسأله‌ی سواد «امام صادقی‌ها»!

مجید بهستانی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «مسأله سواد امام صادقی‌ها!» نوشت:

مدت مدیدی است که بعضی از اشخاص نسبت به دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق علیه السلام حساس شده‌اند و تمام کوشش خود را در دو جهت دنبال می‌کنند: ثابت کنند آنها سواد چندانی ندارند، و اینکه مانع رسیدن آنها به مناصب کارشناسی یا مدیریتی شوند. این حساسیت از دوره احمدی‌نژاد آغاز شد و در دوره رئیسی، بدلیل انتصابات ایشان در رأس چندین وزارتخانه و سازمان تشدید گردید.

 بنده با توجه به گفتگوهای شخصی یا تحلیل محتوای گفته‌های آنها مطلب نغز و درستی از مدعایشان ندیدم؛ گویا دو عنصر جهالت و حسادت مانع «دیدن» می‌شود، چون برای بیان نکردن این مواضع به «چشم بینا» احتیاجی نبود، فقط «چشم» می‌خواست. 

ادعاهای کلی «خروجی‌های امام صادق بی سوادند»، «نیمی از دروس آنها معارف اسلامی است و از اقتصاد (یا سیاست، یا حقوق، یا …) چیز زیادی نخواندند»، «خیلی از واحدهای مهم درسی را نگذراندند» و … فقط ناشی از جهل مرکب است. بالاتر اینکه، از پیشفرض رهزنی برخوردار است و آن اینکه دانشگاه امام صادق «خم رنگرزی» است! همه یکدست وارد می‌شوند و یکدست خارج می‌شوند! فقط به این خروجی‌ها نگاه بیاندازید: عبدالله رمضانزاده، کواکبیان، حسام آشنا، صادق کوشکی، سعید جلیلی، محمد سرافراز، جواد حیدری، خاندوزی، کامران ندری، ابراهیم فیاض، خسرو تهرانی، علی درستکار، محمدحسین خوشوقت، کاظم جلالی، یا حجت الله ایوبی. این چشم‌ها حتی نمی‌توانند تنوعات و اختلافات و تضادها را ببینند، آیا می‌توانند قضاوتی بکنند؟! 

کوتاه سخن اینکه هم افراد متنوعی وارد دانشگاه می‌شوند (چه دانشجو چه استاد)، هم متفاوت‌تر و متضادتر دانش‌آموخته می‌شوند. 

دروس معارف اسلامی اضافه بر دروس تخصصی خوانده می‌شود نه جایگزین آنها. برای همین هم زمان تحصیل نسبت به دانشگاه‌های عادی بیشتر طول می‌کشد، و هم دانش‌آموختگان زبان خواندن و پژوهیدن توأمان در متون حوزوی و دانشگاهی خواهند داشت.

همچنین دانشجویان واحدهای متعددی در زبانهای عربی و انگلیسی می‌گذرانند که به آنها قابلیت مکالمه و خوانش متون به زبان اصلی می‌دهد. آن‌ها که سابقه یا توانایی زبان‌آموزی بهتری دارند به سراغ زبان سوم (فرانسوی، آلمانی، …) می‌روند. 

مثل تمام دانشگاه‌ها، بعضی دانشجویان از امکانات و فرصتها بیشتر و بهتر استفاده می‌کنند و می‌درخشند، و بعضی دیگر صرفاً واحدها را پاس می‌کنند.

مدعیانی که از جای دیگری فارغ‌التحصیل شده‌اند بفرمایند چه دروس بیشتری گذراندند؟ اگر در یکسال اخیر امام صادقی‌ها مسئولیت اجرایی بیشتری گرفتند و اصطلاحاً زمام امور را در دست گرفته‌اند، منشأ همه بدبختی‌ها شده‌اند، لطفاً بفرمایند آن چهل سال قبل دانش‌آموختگان دانشگاه‌های عادی چه کارنامه روشنی دارند و چه گلی به سر مملکت زده‌اند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از همین مقاله بی سر و ته جانبدارانه مشخصه که سطح سواد فارغ التحصیلان اونجا چیه . نخبه های دانشگاه تهران و علامه و شهید بهشتی و شریف و … باید بیکار بگردن اونوقت از دانشگاه امام صادق پایین ترین معدل و بی سوادترینشون هم حتی تو پستهای مهم قرار میگیره

    50
    17
    1. اینکه فلان مدعا غلطه یا بی سر و ته که حرف در نمیاد. اگر توان ذهنی یا استدلال روشن داری بیان کن.

      12
      6
  2. خم رنگرزى شايد بهترين تعريف در اين موضوع باشد. يک خانم استاد دانشگاه مى گويد در دانشگاههاى غرب زنان براى پيشترفت بايد تن به تعرض جنسى بدهند٬ بنگريد سطح سواد اين به اصطلاح استاد دانشگاه را يا آن يکى در تعريف افرادى که پرچم جمهورى اسلامى را خواستند به اهتزاز در بياورند از کلمه احتضار استفاده مى کند آقا درد يکى دو تا نيست

    29
    5
    1. معلومه که توان ذهنی منسجمی برای انتقاد کردن نداری. حتی نمی توانی به روشنی مخالفت کنی. فقط «ببینید سطح سواد این استاد دانشگاه را…». تموم شد؟ حرف دیگری نبود؟

      5
      6
  3. بیشتر ورودی های امام صارق با رتبه های عالی در کنکور در آن جا پذیرفته می شوند
    خیلی از مسئولین مملکتی فارغ التحصیلان شریف و تهران و امیرکبیر بوده و هستند
    بسیاری از آن ها دانشجویان موفقی در زمان تحصیل بوده اند
    لکن چیزی که بخش قابل توجهی از جامعه ی ما مخصوصا بسیاری از افراد که وضع موجود معترضند درکی از آن ندارند این است که لزوما بین تحصیلات دانشگاهی و کارآمدی رابطه ی مستقیمی برقرار نیست
    آقای داسیلوا هیچگاه به دانشگاه نرفته و ققط هشت کلاس در مدرسه درس خوانده است با این حال در کشور برزیل تاریخ سازی نموده است

    8
    19
      1. برای ورود به دانشگاه امام صادق عبور از سد گزینش آنجا کار هر کسی نیست و مهم برای دانشگاه در درجه اول داشتن شرایط گزینشی اولویت اول است و نخبه های دگراندیش رده های بالای کنکور جایی در جذب امام صادق ندارند . البته اساتید دگراندیش هم جایی در این دانشگاه ندارند .انگیزیسیون حاکم بر دانشگاه اجازه ورود هیچ طرز تفکر مخالف را به دانشگاه نمیدهد و همین موضوع و سختگیری های بیمورد عقیدتی باعث شده اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه چپ کنند و قید دین و مذهب را بزنند و تنها آن عده که جذب قوای سه گانه و نهادهای امنیتی و راهبردی میشوند پرچم دانشگاه را بالا نگه میدارند .

        1
        1
    1. البته که با وجود سهمیه های گوناگون, میشه انتظار داشت از سایر دانشگاه ها هم دانشجویانی به سبک امام صادقی ها انتخاب کرد, اما با توجه به شست و شوی مغزی در دانشگاه امام صادق, دست حکومت برای انتخاب همزمان مسئول … و ..‌‌. بسیار باز هست.

      1
      1
    2. یعنی تصور میکنید اقتصاد برزیل روابط بین الملل برزیل سیاستگذاری های اجتماعی آموزشی برزیل و….. همه محصول همون هشت کلاس سواد داسیلواست !!!! شما هم محصول دانشگاه امام صادق هستید درسته؟

    3. متاسفانه شما درکی از دانشگاههای برتر ندارید از مثالتان مشخص است که اصلا جایگاه علم را در حل مشکلات نمی دانید و مطلب شما در خصوص ورودی های امام صادق کاملا اشتباه است در امام صادق از شریف و امیر کبیر و تهران به هیچ وجه وجود ندارد
      ما که در دانشگاه هستیم و می دانیم

  4. سلام تقريبا همه رشته هاي الهيات و معارف اسلامي با گرايش هاي مختلف و رشته هاي كه جديدا معارف اسلامي و حقوق در دانشگاه هاي دولتي هستند و با مدت زمان زياد براي تحصيل معادل كارشناسي و كارشناسي ارشد مي باشند و مشخص هستند و خود علم معارف و الهيات يعني علم فلسفه و فلسفه اسلامي از نظر دانش فلسفه در علم بسيار قوي و با مهارت هستند دانشجويان رشته معارف اسلامي و در واقعه فلسفه سياسي و اجتماعي با گرايش هاي اسلامي و گاهي فلسفه اقتصادي و اجتماعي با گرايش هاي اسلامي هستند و اگر عنوان رشته آنان فلسفه بشود بسيار براي ديگران قابل فهم و دانستن خواهد بود در جامع.با تشكر و سپاسگذاري از شما

  5. از زمانی که اولین سری دانشجویان امام صادق (ع) فارغ التحصیل شدند، ورود این طیف به مدیریت‏های میانی و عالی نظام سیاسی آغاز شد و مختص چند سال گذشته نیست.

    9
    3
    1. اولا که چنین چیزی نیست. چهار تا مثال بزنید. دوم اینکه بسیاری از لیسانسه های دانشگاه های دیگر مثل تهران و بهشتی و شریف و نیز دانشگاه امام صادق ع در دهه های شصت و هفت جذب شدند و حتی جایگاه مدیریتی گرفته اند. فقط کافی است به خاطرات مدیران نگاهی بیاندازید از جمله اخرین انها مصاحبه دکتر دژپسند وزیر اقتصاد روحانی که چطور او و دیگران در دهه شصت وارد وزارت اقتصاد یا سازمان برنامه شدند و رشد کردند.

      2
      4
  6. داری خلط موضوع میکنی ونعل وارونه میزنی عمو.مسئله ای که منتقدین میگن راجع به سهمیه ای های بیسوادی است که ازهمه ی دانشگاههای دولتی مدرک میگیرن وبارابطه مصدرالامورمیشن
    حالاازامام صادق بیشتر.
    بای بای مسترپلوفیسور

    12
    3
    1. شما داری ذهنیت خودت رو بازخوانی میکنی نه بیان واقعیات. اینطوری اذیت می شی. باور کن. کدام سهمیه؟ کدام دانش؟ چه زمانی بود که از این اتفاقات نبود؟

      1
      3
  7. چنانچه از تلفظ “آنی تایم ، آنی ور” آن بزرگ مرد سیاست بگذریم .مردم هم عربی سخنرانی کردن وزیر خارجه را دیده اند و هم از خواندن متن انگلیسی جناب نماینده ایران در سازمان ملل. بقول شاعر تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل.

    17
    1
  8. سلام آقاي حجت الاسلام رسيي ريس جمهورمان بيشتر از طرف حقوق اسلامي و مباني حقوق اسلامي و فقه اسلامي هستند تا بيشتر معارف اسلامي شايد براي حالت بي طرفي داشتن و رعايت قانون بين الملل اسلامي اينگونه هستند و خيلي ها از اول آمدن ايشان گفته اند كه ايشان از طرف حقوق اسلامي هستند و هنوز هم بيان مي كنند در خيلي از خبرگزاري هاي اينترنتي كشورمان ايران .باتشكر از شما

  9. به قول استاد شهریار مرحوم ؛

    درس این زندگی از بهر ندانستن ماست
    این همه درس بخوانیم و ندانیم که چه؟!

  10. تا دانشجوی دانشگاه امام صادق نبوده و نزدیک به یک دهه عمر خود را در آن سپری نکرده و حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ واحد(برای کارشناسی ارشد پیوسته ) نگذرانده باشی ، شناخت درستی از آن نخواهی داشت ! ….دانشگاه امام صادق نیز مانند همه نانظام سیاسی و مدیریتی کشور ، شایسته سالار نیست و معیار پست و مقام ، خودی و غیر خودی بودن است وگرنه این کسانی که این چند ساله به وزارت رسیده اند هیچ برجستگی و نخبگی در دانشگاه نداشته اند و فقط بورسیه جاهای خاص یا دارای روابط ویژه با…. بوده اند ! و در عمل به چهره علمی دانشگاه آسیب زده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا