خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهدی شیرزاد: سیلی سخت به حاکمیت با مشارکت کم در انتخابات خیال باطل است

محمد توکلی، انصاف نیوز: مهدی شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و میانه‌رو را نسبت به جبهه اصلاحات، تحریم‌کنندگان انتخابات و شورای نگهبان مطرح کرد.

بخش اصلی حرف‌های شیرزاد در مورد اهمیت حق رای است؛ حقی که آن را میراثی 120 ساله و خونین می‌داند. او همچنین خطاب به تحریم‌کنندگان انتخابات هشدار می‌دهد که آنان که شرایط را به اینجا رسانده‌اند اساسا هدف اصلی‌شان حذف صندوق رای است. به گفته‌ی شیرزاد کسانی که فکر می‌کنند با مشارکت کم حکومت سیلی خواهد خورد در خواب و خیالند!

این فعال سیاسی با تاسف و زبانی تمثیلی می‌گوید شورای نگهبان جای مقام داوری حالا در مقام یکی از بازیکنان جریانی خاص است. او همچنین در مورد جبهه اصلاحات به جریان خالص‌ساز این جبهه و تقسیم نادرست اصلاح‌طلبان به اصلی و بدلی اشاره می‌کند.

تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات : بعضا شایسته‌ی نمایندگی اما ناشناخته

انصاف نیوز: آقای شیرزاد شما یکی از داوطلبین رد صلاحیت‌ شده‌ی شرکت در انتخابات بودید با این حال کماکان معتقدید باید در انتخابات مشارکتی فعالانه داشت. این‌ها با هم متناقض نیستند؟

کاندیداتوری من و امثال من از روی هوس شخصی نبوده است. ما هم کار و زندگی داریم دنبال شغل نبوده‌ایم که ثبت‌نام کردیم. ما دنبال یک هدف سیاسی بوده‌ایم و بعد از رد صلاحیت نیز این هدف را دنبال خواهیم کرد. هدف هم زندگی بهتر و راه نفسی برای مردم بوده، هدف روی کار آمدن مجلسی بوده که حداقل مانع و دشمن توسعه نباشد.

انصاف نیوز: فکر می‌کنید در شرایط فعلی امکان ائتلاف میان نیروهایی که باقی مانده‌اند و عنوان میانه‌رو گرفته‌‍‌اند وجود دارد؟ چنین ائتلافی باید در چه سطحی صورت بگیرد؟

در این جمعیت کثیری که کاندید و تایید صلاحیت شده‌اند واقعا داوری‌مان اینطور نیست که هیچکدام مناسب نمایندگی مردم نباشند اما خب ممکن است برای احزاب سیاسی هم ناشناخته باشند. اساسا انتخابات یکی از بهترین فرصت‌هایی‌ست که احزاب در آن می‌توانند افراد را شناسایی و یارگیری کنند. مثال این امر همان نمایندگان مجلس دهم که اتفاقا حالا خیلی مواضع تند و تیزی هم نسبت به انتخابات گرفته‌اند. این‌ها را تا قبل از انتخابات مجلس دهم کسی خیلی نمی‌شناخت. 

آن‌ها که گفتند «حفظ صندوق رای» اما عطای انتخابات را به لقایش بخشیدند

یعنی نمایندگی مردم فرصتی شد که افراد خوبی شناسایی شدند و انصافا در دفاع از حقوق مردم تلاش کرد. بعد هم به ظرفیت جبهه اصلاحات اضافه شد. آدم‌های این چنینی کم نیستند که اگر جبهه اصلاحات آن‌ها را شناسایی می‌کرد می‌توانست از ظرفیتشان استفاده کند. مشکل اینجاست که متاسفانه دوستان ما تحت عناوین پرطمطراقی از قبیل «حفظ صندوق رای» به کل انتخابات را بوسیده و کنار گذاشته‌اند. عطای انتخابات را به لقایش بخشیده‌اند. 

بله، متاسفانه شورای نگهبان همان مسیر ناصواب قبلی در حذف نیروهای غیراصولگرا را ادامه داده است. در این شرایط داور یکی از آن یازده نفر است به جای اینکه داوری کند. این‌ها تلاش دارند انتخابات را مهندسی کنند اما هنر ما این است که نگذاریم چنین اتفاقی بیافتد و حداقل کسانی رای بیاورند که به مردم شبیه‌ترند.

مهدی شیرزاد و نقد شورای نگهبان

ائتلاف در این انتخابات خیلی موضوعیت ندارد

انصاف نیوز: این افرادی که در حال حاضر تایید صلاحیت شده‌اند و به گفته‌ی شما ممکن است مانند مجلس دهم افراد شاخصی بین این‌ها هم پیدا شود تا به حال به صورت منفرد حرکت کرده‌اند. فکر می‌کنید نهایتا این‌ها ائتلافی تشکیل خواهند داد؟ اگر کنار هم قرار نگیرند در احتمال پیروزی‌شان چقدر موثر خواهد بود؟

واقعیت این است که در کلانشهرها غیر از دو شهر تهران و تبریز که اسامی مطرح حضور دارند خیلی فضای فعالیت سیاسی وجود ندارد. یعنی در سایر کلانشهرها مثل اصفهان و شیراز و… خیلی افراد و اسامی مطرح نمی‌بینید که قابل دفاع باشند. بنابراین تلقی خود من این است که اگر شانسی برای حضور نیروهای توسعه‌گرا باشد در کلانشهرها نیست.

190 کرسی مجلس مربوط به حوزه‌های کم‌جمعیت است که بین یک تا سه نماینده دارد. در چنین حوزه‌هایی اصلا ائتلاف خیلی موضوعیت پیدا نمی‌کند. ائتلاف زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که مردم لیستی رای می‌دهند که معمولا در کلانشهرها اتفاق می‌افتد. وقتی کسی را در کلانشهرها نداریم دغدغه‌ی ائتلاف خیلی موضوعیت پیدا نمی‌کند.

سرلیستی مطهری و پزشکیان

انصاف نیوز: برخی ایده‌ای مطرح می‌کنند به این ترتیب که لیستی کشوری با سرلیستی آقای مطهری و پزشکیان تشکیل شود و در شهرستان‌ها و شهرهای دیگر هم کاندیداهای مشخص و مشترکی ارائه شود. فکر می‌کنید نیازی به این کار هست؟

انتخابات مجلس انتخابات محلی‌ست و این انتخابات ریاست جمهوری‌ست که کشوری‌ست. من خیلی موافق این ایده نیستم که از اِلِمان انتخاباتی یا رنگ واحدی در کل کشور برای کاندیداهای نزدیک به جریان اصلاحات و اعتدال استفاده کنیم. باز اگر آقای روحانی تایید صلاحیت شده بودند ممکن بود با استفاده از سرمایه اجتماعی او این زمینه وجود داشته باشد. شاید یکی از دلایل رد صلاحیت آقای روحانی همین بود که چنین فرصتی برای نیروهای اعتدالی وجود نداشته باشد.

رای اعتراضی | اصلا بنویسید #نه_به_اعدام

انصاف نیوز: آقای روحانی بعد از رد صلاحیتشان ایده‌ای تحت عنوان رای اعتراضی را مطرح کردند. نظرتان در این مورد چیست؟ به نظرتان اصلا در این دوره ممکن است؟ ایده‌ی خودتان در این مورد چیست؟

انتظار می‌رود یا چهره‌های نزدیک به روحانی یا خود ایشان قدری این ایده را توضیح دهند چون عده‌ای ممکن است بنابر مصالحی فکر کنند بهتر است رای بدهند اما خب گزینه‌ای نداشته باشند. این‌ها احتمالا رای اعتراضی خواهند داد. دو نوع رای اعتراضی داریم یکی رای اعتراضی مثبت یکی رای اعتراضی منفی. رای اعتراضی مثبت می‌تواند این باشد که شما تک رای می‌دهید مثلا فقط به آقای مطهری در تهران رای می‌دهید یا لیست کامل نمی‌دهید این رای اعتراضی مثبت و ایجابی‌ست. 

اما رای اعتراضی منفی آن است که شما به جامعه توصیه کنید به افراد خاصی رای ندهند مثلا لیست جبهه پایداری یا لیست نزدیک به آقای قالیباف، آقای زاکانی و امثالهم که نگاه توسعه به کشور ندارند. یا مثلا به این نمایندگان تند و تیز رای ندهید.

یک شکل دیگر رای منفی رای باطله است یعنی مثلا شما در برگ رای‌تان بنویسید جمهوری اسلامی یا سیدمحمد خاتمی یا میرحسین موسوی. یا اصلا رای سفید بدهند یا اصلا بنویسند #نه_به_اعدام و… همه‌ی این‌ها می‌توانند مصادیق رای اعتراضی باشند.

متاسفانه دوستان ما در جبهه  اصلاحات به جای اینکه چنین خلاقیت‌هایی را در پیش گیرند خیلی ریشه‌ای اصل انتخابات را زیر سوال برده‌اند.

تحلیل‌های جبهه اصلاحات نگاه تاریخی ندارد

انصاف نیوز: اینطور که به نظر می‌آید شما منتقد عملکرد و تصمیمات جبهه اصلاحات هستید. دقیقا به کدام بخش از رفتار یا تصمیماتشان انتقاد دارید؟

موضوع صحبت ما جبهه اصلاحات نیست منتهی مهم‌ترین حرفی که راجع به آن می‌توان زد این است که جبهه مختص پیرمردان و پیرزنان است. به نظرم نسل خسته‌ای در آن فعالیت می‌کند؛ نسل خسته‌ای که به دلایل مختلف نتیجه نگرفتند و حالا سعی دارند بن‌بستی که خود می‌بینند را به جامعه هم القا کنند بدون اینکه یک نگاه تاریخی بر تحلیلشان حاکم باشد. من با این مشکل دارم.

انتظار دارید گذار از پادشاهی 2500 ساله به دموکراسی در عمر کوتاه شما میسر گردد؟!

ببینید امر سیاسی و تحول اجتماعی به هر حال زمانبر است. ممکن است صد، صد و پنجاه سال زمان ببرد. اگر کسی انتظار داشته باشد در عمر کوتاه او کشوری با سابقه‌ی 2500 سال پادشاهی به دموکراسی برسد به نظرم این شخص اصلا نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به امر سیاسی ندارد.

اصلاح‌طلبی ارث پدر شما نیست

جنبه‌ی دیگر نقد من این است که بالاخره یک جریان سیاسی که خواهان دموکراسی‌ست نمی‌تواند خودش مناسبات غیردموکراتیک داشته باشد یا تلاشی برای دموکراتیک‌تر کردن سازوکار داخلی خود نکند. من فکر می‌کنم جبهه اصلاحات در این زمینه نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه در جهت عکس عمل کرده است. 

در گذشته جایی برای نیروهای دگراندیش باز می‌کردند امروز هر بار آقای سخنگو مصاحبه می‌کند که هیچکس حق ندارد از عنوان اصلاح‌طلبی استفاده کند. عنوان اصلاح‌طلبی را مگر ثبت شرکتی کرده‌اند؟! مگر ارث پدرشان است؟! اصلاح‌طلبی یک جریان تاریخی و اجتماعی؛ یک گفتمان سیاسی‌، یک گفتمان نواندیشی دینی بوده و مال کسی هم نیست. 

اصلاح‌طلبی واقعا ارث پدری جمع محدودی نیست که اصلاح‌طلب بدلی و اصلی بسازند. آدم‌های استخوان خردکرده‌ای مانند عارف را برچسب بزنند و کنارش بگذارند بعد با کسان دیگر هم چنین کنند.

خالص‌سازی در جریان اصلاحات پیش از حاکمیت شروع شده

خالص‌سازی در جریان اصلاحات پیش از حاکمیت شروع شده و من منتقد هر نوع خالص‌سازی‌ای هستم. بالاخره این مسیر جبهه اصلاحات به نظرم درست نیست و در مورد موضع انتخاباتی‌شان نیز به نظرم به نفع کشور نیست و به شدت انتقاد دارم. خصوصا در این شرایط که ما در شرایط سختی در منطقه و بین‌المللی هستیم.

به نظر می‌آید مجموعه‌ی نظام سیاست داخلی را ذیل سیاست منطقه‌ای و خارجی تحلیل می‌کند. بسیار جای تاسف است که شورای نگهبان حتی فرمایشات رهبری را هم مد نظر قرار نداد. فرمایشات رهبری متاثر از شرایط کشور در منطقه بود و در این شرایط رای مردم می‌توانست نوعی بیمه برای مجموعه‌ی نظام باشد برابر دشمنان که خوش خیالانه فکر نکنند می‌توانند تهدیداتشان را عملی کنند.

در جبهه اصلاحات اما من تحلیلم این است که سیاست خارجی را ذیل سیاست داخلی تحلیل می‌کنند یعنی مولفه‌های دیگر بین‌المللی را در تحلیلشان کمرنگ می‌کنند و چون منتقد ساختار سیاسی کشور هستند عملا منتظرند شرایط بد شود تا بگویند «آقا شما باعث شدی کشور به پرتگاه جنگ برسد».

این جبهه سیاست خارجی را هم ذیل سیاست داخلی تحلیل می‌کنند و متوجه نیستند راهبردهایی که ارائه می‌دهند در این شرایط کشور ممکن است چه عواقبی را در پی داشته باشد.

مجلس را بلااثر کرده‌اند اما نه خیلی! | صیانت از مجلس دهم در نمی‌آمد

انصاف نیوز: آنچه جبهه اصلاحات را به این تصمیم‌گیری رسانده این است که اولا مجلس در این ساختار دیگر کارکردی ندارد و ثانیا مردم در این انتخابات شرکت نمی‌کنند پس ما باید دنباله‌روی مردم باشیم. چه پاسخی به این توجیهات دارید؟

من هم قبول دارم مردم از بسیاری چیزها به حق ناراحتند اما این نیروهای سیاسی هستند که تلاش کرده‌اند مردم را متقاعد کنند که از ظرفیت صندوق رای استفاده کنند. به نظر من این توجیه درستی برای نیروی سیاسی نیست که بگوید وقتی رای مردم را ندارم کنشگری نمی‌کنم. 

در رابطه با این هم که مجلس بلااثر است واقعیتی وجود دارد که من کتمان نمی‌کنم و آن هم این است که ما هر چه جلو آمدیم نهاد پارلمان در کشور تضعیف شده است. بخشی از این ضعف به نظارت استصوابی مربوط است و بخش دیگرش هم این است که ظاهرا عزم نانوشته‌ای وجود دارد که دیگر مجلس در راس امور نباشد.

اما شما ببینید هیچکدام از این مصیبت‌هایی که این مجلس ما را گرفتار آن کرد از آن مجلس دهمی که ما منتقدش هستیم درنیامد. ببینید صیانت از فضای مجازی مجلس یازدهم چه کرد با کسب‌و‌کارهای خانگی؟! چه کرد با کسب‌و‌کارهای مجازی؟! خب این مجلس دارد زندگی مردم را نابود می‌کند! اگر این روند ادامه پیدا کند زندگی مردم بیشتر آسیب می‌بیند.شرط عقل این است که اجازه ندهیم بیشتر به مردم سخت بگذرد.

انصاف نیوز: یعنی اگر مجلس دهم بود این اتفاق در مورد طرح صیانت نمی‌افتاد؟

نه. اگر دولتی مشابه دولت روحانی سر کار بود این اتفاق نمی‌افتاد.

انصاف نیوز: حتی با سازوکارهای شورای عالی فضای مجازی؟

حتی با ساز و کارهای شورای عالی فضای مجازی.

باید به نفع جامعه و به ضرر واپسگرایان زمان بخریم

ببینید ساختار بروکراسی کشور، ساختار مجلس و قوه مقننه هنوز ظرفیت‌های بسیاری دارد. ممکن است شما نتوانید پروژه‌ی ایجابی خاصی را پیش ببرید اما از طرف دیگر جلوی بسیاری پروژه‌های مخرب را خواهید گرفت. الآن وضعیت ما به گونه‌ای‌ست که باید به نفع جامعه زمان بخریم و نگذاریم یک جریان واپسگرا و مرتجع زیرساخت‌ها و نهادهای اجتماعی کشور را فرسوده و کلنگی کند. نیروی سیاسی تحولخواه باید در چنین شرایطی راه تنفس مردم را باز کند.

آن مراحلی که این گروه تمامیت‌خواه و مرتجع در تمام این دوره‌ی سی ساله خواسته‌اند که کشور را طی چهار، پنج مرحله به حکومت اسلامی برسند و با طرح‌هایی مثل عفاف و حجاب و موضوعات این چنینی مهندسی اجتماعی و فرهنگی کنند برای این کشور بسیار خطرناک است. نمی‌توان دست روی دست گذاشت و نظاره کرد. 

120 سال خون دادیم برای تثبیت حق رای | رهایش نکنید

این صندوق رای میراث مشروطه‌ست. کلی خون ریخته شده تا این حق رای تثبیت شده است. رفتار گروهی از دوستان ما اینطور معنی می‌شود که ما این میراث 120 ساله را کلا رها کنیم و در عوض کینه‌ی حضرات با بعضی مسئولان را به ارث ببریم. آقا ما این ارث را نمی‌خواهیم. شما اگر جدی ورود نکنید و انتخابات را جدی نگیرید پس‌فردا می‌گویند این مردم که انتخابات را قبول ندارند پس کل انتخابات را جمع کنید. 

مگر نمی‌گفتند ساختار کشور را پارلمانی کنید؟! این‌ها مگر تحزب می‌فهمند که ساختار کشور را پارلمانی کنند؟! این وضعیت خانه‌ی احزابشان است! جریانی که هیچ اعتقادی به تحزب ندارد مگر می‌تواند منادی نظام پارلمانی شود؟! 

فکر می‌کنید حکومت سیلی سخت خواهد خورد؟! زهی، خیال باطل!

این‌ها اصلا هدفشان حذف صندوق رای است. صندوق رای هم با حضور فعالانه می‌شود حفظ کرد نه با برخورد منفعلانه. خوش‌خیالی‌ست که عده‌ای فکر می‌کنند حاکمیت سیلی سخت می‌خورد و بعد دوباره به آن‌ها رجوع می‌کند. چنین اتفاقی نمی‌افتد! نه جامعه در موقعیتی‌ست که سیلی سخت بزند و نه دیگران به این استیصال می‌افتند که بخواهند رجوع کنند. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌‌‌خون‌شهیدان‌مظلوم‌وگمنام
    زیادی‌درپای‌درخت‌انقلاب‌اسلامی
    ریخت‌واین‌انقلاب‌پیروز‌شد‌ودر‌بعد
    پیروزی‌انقلاب‌ودرجنگ‌تحمیلی
    خیل‌جوانان‌ومردان‌وزنانی‌که
    مخلصانه‌جان‌خودرا‌فدای‌این
    کشور‌وانقلاب‌‌کردند‌.خوب‌حالا
    جمعی‌باعنوان‌اصولگرایان‌وجمعی
    باعنوان‌اصلاح‌طلبان‌وجمعیتی
    نیز‌میگویند‌اعتدال‌گرا‌هستیم
    بایدنظرات‌وبرنامه‌های‌خودرا
    بصورت‌مدون‌تنظیم‌کنند‌پیشنهادات
    خودرا‌بنویسند‌‌‌‌‌‌تامردم‌برنامه‌های
    آنها‌را‌درمورد‌مسایل‌مهم‌‌و همچنین
    منطقه‌واستان‌خود‌بدانند‌و خود
    آقایان‌نیز‌بدانند‌بالاخره‌اهداف
    جمعی‌که‌باید‌دنبال‌کنند‌چیست
    والا‌این‌جنگ‌ودعوای‌رسانه‌ای
    نتیجه‌جز‌ضرر‌وزیان‌برای‌منافع
    کشور‌ندارد

  2. سلام – دوست گرامی ! برای آن گروهی که فی الحال هسته اصلی قدرت را در دست دارند ، مهم نیست که من و شما روی برگه رآی چه چیزی می نویسیم و یا اصلآ چیزی یا کسی را روی برگه بنویسیم یا سفید باشد – بلکه مهم این است که تعدادی بروند و احیانآ صفی تشکیل گردد – و خنک آنکه ، این مرتبه اصراری هم بر شلوغ بودن صف رآی ندارند ( بر خلاف گفتارشان) و طرح ،چنان رسم شده که کلآ رغبتی برای رفتن به پای صندوق نباشد. حالا ، شما چه اصراری دارید ، غریب است !

  3. سیلی سخت یعنی چه؟؟ به کسی که میخاستم رای بدهم از گردونه خارج کردند حالا دیگه من نماینده ندارم که بهش رای بدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا