خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگوی BBC با یکی از رهبران طالبان

ایسنا نوشت: انس حقانی از چهره‌های ارشد طالبان می‌گوید از همه طرف‌های درگیری می‌خواهیم که یکدیگر را ببخشند.

انس حقانی در گفتگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که شبکه حقانی متهم است که در پس برخی از خونبارترین حملات علیه غیرنظامیان بوده و به همین دلیل به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، گفت: “شبکه حقانی نامی نیست که ما تا به حال از آن استفاده کرده باشیم. این بخشی از برنامه سازمان سیا برای تجزیه امارت اسلامی افغانستان است”.

او افزود: “درست است که ما درگیر بودیم، این را قبول داریم و هر افغان به آن افتخار می‌کند. با همین جنگ بود که به اشغال پایان دادیم.”

اما او معتقد است که طرف‌های جنگ باید حالا همدیگر را ببخشند. “طبیعی است که جنگ تلفاتی به دنبال دارد. این اتفاق برای هر دو طرف افتاده و همه از این بابت متاسف‌اند. ما از این موضوع خوشحال نیستیم و از همه طرف‌های درگیری می‌خواهیم که یکدیگر را ببخشند. ما عامل اصلی این جنگ نبودیم، آمریکا بود.”

انس حقانی کشتار غیرنظامیان توسط این گروه – حتی عملیات‌هایی که مسئولت آن را طالبان برعهده گرفته است،- را “تبلغاتی که پخش شده” می‌خواند و می‌گوید: “از ما تصویر هیولایی ساخته‌اند که دست به قتل عام می‌زنیم و مردم را می‌کشیم، اما همان طور که می‌بینید کشور اکنون در آرامش است.”

او آمریکا را مقصر دو دهه جنگ افغانستان می‌داند و تاکید می‌کند:”اما واقعا چه کسی این جنگ را به این افغانستان آورد، چه کسی افغان‌ها را مجبور ساخت، چه کسی افغان‌ها را مجبور ساخت دست به بمب‌گذاری خودروها بزند و از جلیقه‌های انتحاری استفاده کند. اگر ملت دیگری هم همین رنج را می‌کشید، مردمش همین کار را می‌کردند.”

برخی از اعضای کابینه طالبان افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌ای) هستند، از جمله سراج الدین حقانی، رئیس شبکه حقانی و وزیر کشور طالبان که در سایت اف‌بی‌آی به تازگی جایزه “اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود”، را از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون دلار افزایش یافته است. برای سر خلیل ‌الرحمن حقانی، عموی انس حقانی که وزیر امور مهاجرین طالبان است، نیز ۵ میلیون دلار تعیین شده است.

انس حقانی در این مورد گفت: “اگر نام آنها را از لیست سیاه خود حذف نکنند، آمریکا تمام اعتبار خود را از دست خواهد داد. دنیا به آمریکا اعتماد ندارد، آنها به وعده های خود عمل نمی‌کنند اما همچنان موظف هستند به وعده‌های خود عمل کنند.”

انس حقانی در مورد گزارش‌های پیوستن اعضای طالبان به داعش-شاخه خراسان می‌گوید: “هیچ کسی از ما به داعش نپیوسته، به جز چند نفر که در رژیم قدیم حقوق دولتی می گرفتند. بقیه ما در دو دهه گذشته بدون دریافت دستمزد کار کردیم و با شکم خالی جنگیدیم. ما نگران پیوستن اعضای خود به داعش خراسان نیستیم، زیرا آنها دوران سختی را با ما پشت سر گذاشته اند. فقط کسانی که از ناتو حقوق زیادی دریافت می‌کردند که حالا نگران پول هستند، این بدبخت‌ها ناراحت هستند زیرا سبک زندگی مجلل خود را از دست داده‌اند.”

او افزود:”از طرف دیگر، این هم درست نیست که داعش خراسان پول زیاد می‌پردازد، – این فقط تبلیغات است. بر اساس اطلاعات ما، هیچ مدرکی از آن وجود ندارد.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا