خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بلک فرایدی در ایران

بدنبال هیجان جمعه آخر ماه نوامبر که در برخی از کشورها به عنوان «بلک فرایدی» شناخته می‌شود، چندین سال است این رویداد در ایران با سبکی متفاوت از دنیا برگزار می‌شود.

به گزارش انصاف نیوز، بر اساس مشاهدات شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های اینترنتی، بعضاً این رویداد را با افزایش قیمت و سپس تبلیغ و ایجاد هیجان برای اعطای تخفیف، مشتریان را به خریدهایی که برخی از آنها ناخواسته هستند ترغیب می‌کنند.

یک مدرس دانشگاه در باره‌ی این رویداد می‌گوید:

من دانشجویان زیادی داشتم که به شغل فروشندگی مشغول بودند. در باره بلک‌ فرایدی‌ در یک اقدام اتفاق نظر داشتند و آن اینکه ما قبل از شروع این رویداد تا دیروقت می‌ماندیم و اتکیت‌ قیمت را بین سی تا پنجاه درصد افزایش می‌دادیم و نهایت روز رویداد همین مقدار را تخفیف اعمال می‌کردیم 😐

این در حالیست که بلک فرایدی در کشور ما مثل خیلی چیزهای دیگر اساسا از طرف بسیاری از شرکت‌ها، به درستی نه درک شده و نه به آن عمل می‌شود و در ایران بیشتر فرصتی برای تبلیغات کاذب و فریبنده است.

در این مورد اریک متن جالبی دارد در رابطه با مفهوم اصلی بلک فرایدی: بلک فرایدی فرصت شرکت‌ها برای خالی کردن اینونتوری‌شان در کوتاهترین زمان ممکن است تا گزارش مالی بعدی سبک‌تر دربیاید.

اینونتوری به جنس‌هایی می‌گویند که تولید شده اما هنوز فروش نرفته و در شبکه‌‌ی توزیع راکد شده، و با ورود مدل‌های جدیدتر ممکن است راکدتر هم بشوند.

هزینه‌ی تحقیق و توسعه و تولیدشان قبلا گزارش شده، اما سود هنوز محقق نشده است. پس سهامدار از شرکت می‌خواهد مقدار این‌ها را همیشه در حداقل ممکن نگه دارد.

برای مصرف‌کننده هم یک فرصت است تا این جنس‌ها را در زمانی بخرد که شرکت توقع حاشیه‌ی سود بالا ندارد و جریان پول نقد برایش مهم‌تر از خود سود است.

اگه این فرصت طراحی نمی‌شد مصرف کمتر نمی‌شد، چون این فرصت درباره‌ی تولید بیشتر در آینده نیست، درباره‌ی مصرف چیزی است که به‌هرحال قبلا تولید شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا