خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کت شلوار دامادی: از ۴ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون!

بابک مجیدی، انصاف نیوز: حالا که کرونا کمی فروکش کرده گرفتن عروسی و برپایی جشن در کشور بار دیگر آغاز شده و بازار خرید لوازم عروسی مانند خرید لباس ویژه عروس و داماد هم رو به رونق است از جمله کت شلوار دامادی در باب همایون.

برای رسیدن به خیابان باب همایون، بعد از پیاده شدن از مترو امام خمینی، ضلع جنوب غرب خیابان امام خمینی، یک مسیر پیاده راهی که سنگ فرش شده است، منتهی به خیابان باب همایون می‌شود.

۹۰ درصد کت شلوار‌ها تولید ایران

مغازه‌داری در سمت شرق خیابان باب همایون به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: «۹۰ تا ۹۵ درصد کت شلوار‌های دامادی در این بازار، تولیدی ایرانه. وضعیت بازار هم با واکسن‌هایی که زده شد بهتر شده و در طول دو سه هفته گذشته تا الان مشتری‌های زیادی به باب همایون آمدند».

او در پاسخ به این سوال که عروس و داماد‌هایی که وضعیت مالی مناسبی ندارند و کت شلوار دامادی را فقط برای یک شب می‌خواهند آیا امکان کرایه وجود دارد گفت: «قبلا این امکان وجود داشت، اما الان خیلی کمتر شده، ولی کت شلوار‌هایی با پارچه‌هایی ضعیف‌تر وجود داره که بتوانند تهیه کنند. قیمت این کت شلوار‌ها از ۶۵۰ هزار تومان شروع می‌شه تا ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان».

درباره وجود کت شلوار‌هایی با برند خارجی هم می‌گوید: «در اینجا کت شلوار برند خارجی خیلی کمه. باب همایون متناسب افرادی است که بتوانند با پولی که تو دستشونه یک کت شلوار خوب بخرند».

ایرانی با کیفیت‌تر از چینی

در یک پاساژ قدیمی، فروشنده‌ی مردی که مو‌های جو گندمی دارد درباره‌ی وضعیت امروز خرید بازار کت شلوار می‌گوید: «وضعیت که خیلی خرابه، دو سال کرونا بود، دو ماه هم کلا تعطیل بودیم الان هم که بازار شروع به کار کرده فقط پنج شنبه جمعه می‌فروشیم. این دو روز هم، در یک زمان ۶ تا مشتری میاد نه میشه کار مشتری رو راه انداخت، نه مشتری به راحتی سرویس می‌گیره. از شنبه تا چهارشنبه کسی نمیاد و خیلی تک و توک میان و کلا بشه ۳ قلم جنس فروخت که اگر حساب کنی باید ببینی چقدر میشه سود کرد. ماهیانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون اجازه مغازه می‌دیم و به همین خاطر شرایط سخت شده».

او درباره‌ی کشور دوخت کت شلوار دامادی می‌گوید: «اکثر پارچه‌های کت شلوار از چین میاد، ایرانی هم داریم. جنس ایرانی هم از لحاظ قیمت و کیفیت بالاتری نسبت به جنس چینی داره. جنس چینی پرز داره، زود رنگ عوض می‌کنه و مشتری هم ناراضیه، اما متاسفانه تاجرا میارند و بازار از پارچه چینی پر شده. داماد برای اینکه بخواد از اینجا ست کامل کت شلوار را از کفش، کراوات، جلیقه و پیراهن تهیه کنه باید حداقل ۳ تا ۴ میلیون از جیب بده».

قیمت کت شلوار اندازه حقوق کارمند

مغازه دار دیگری که در حال حساب و کتاب وضعیت بازار خود بود، گفت: «من کارخانه تولیدی کت شلوار دارم. وضعیت اقتصادی جوانان به قدری ضعیف شده که خرید کت شلوار خیلی سخت شده. دو سال پیش در سال ۲۰ هزار دست کت شلوار می‌دوختیم الان امسال ۱۰۰۰ دست می‌دوزیم چرا، چون مشتری نیست کارمند و کارگر هم حقوق بالایی ندارند که بتونند در ماه کت شلوار بخرند. سال ۷۳ حقوق کارمند ۵۰ هزار تومن بود و در ماه می‌تونست با ۳۵۰۰ تومن یک دست کت شلوار بخره امروزه حقوق کارمند به گونه‌ای شده که سه سال یک بار، یک دست کت شلوار می‌خره. در کت شلوار دامادی هم وضعیت خیلی بد شده. سه سال پیش در یک بازه زمانی اگه ۵ تا ۷ دست کت شلوار می‌فروختیم، اما الان شده ۲ دست».

او درباره‌ی حداقل خرید کت شلوار دامادی هم می‌گوید: «کت شلوار دامادی از ۲ میلیون هست تا ۴ تا نهایت ۵ میلیون تومن هست. اما کت شلوار‌های دیگه با کیفیت‌های بهتر و بالاتر تا ۱۰ میلیون هم در منطقه‌های بالاتر مثل ونک و میرداماد پیدا میشه کرد».

این تولید کننده‌ی کت شلوار درباره‌ی کرایه برای یک شب هم می‌گوید: «اینجا که کرایه ندارد، اما دو سال پیش یکی از دوستان، تعدادی کت شلوار می‌خرید و در شهرستان خودشان شبی ۲۵۰ هزار تومن به داماد‌ها کرایه می‌داد».

از ۴ تا ۳۰ میلیون!

مغازه دار دیگری بعد از تحویل فاکتور فروش به مشتری درباره‌ی وضعیت امروز بازارش گفت: «بعد از سه هفته این اولین مشتری بود که از ما جنس خرید. اینقدر وضعیت خرابه که تا تهش برو. ما خودمون تولیدی داریم، اما اینقدر وضعیت خرید پارچه بد شده از برج دوم سال گذشته تا الان ۴ تا خیاط عوض کردیم چرا، چون پول نداریم بهش بدیم. از اول سال تا الان فقط ۸ دست کت شلوار فروختیم».

او درباره‌ی قیمت کت شلوار دامادی توضیح داد: «کت شلوار دامادی تو این راسته، حداکثر پولی که یک داماد بخواد بده ۴ میلیونه. بیشتر هم هست، اما رنج قیمت همونه. اگر ونک بری دو برابر اینجاست تا ۱۰ تومن هم هست. اگه بری بالاتر مثل فرشته و نیاوران و اون طرفا باید حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیون پول بدی».

او درباره‌ی ریز قیمت کت شلوار و ملزومات لباس دامادی گفت: «الان پیراهن سفید داماد حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومنه، کراوات از ۱۰۰ تومن هست تا ۲۰۰ هزار تومن، کت شلوار دامادی با جلیقه و ملزومات دیگه‌اش از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار شروع میشه تا ۴ میلیون تومن. کفش هم بخوای بخری از ۵۰۰ هزار هست تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن».

کفش چرم داماد حداقل ۵۰۰ تومن

خبرنگار به سراغ یک مغازه‌ی کفش فروشی رفت. بعد از آنکه فروشنده کمربند مشتری را دو سوراخ اضافه کرد، در حین کار کردن درباره‌ی وضعیت بازار خرید کفش گفت: «اگر از لحاظ قیمتی می‌پرسید، حداقل قیمت خرید یک کفش خوب چرم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومنه، ولی همین کفش رو اگر بخوان از مناطق بالاتر بخرند باید حدود ۱ میلیون یا بیشتر پول بدند. وضعیت بازار هم الان بهتر شده در زمان اوج کرونا ضرری نداشتیم و سودی هم در کار نبود، اما با واکسن زدن مردم، الان نسبت به زمان کرونا ۴۰ درصد بهتر شده. اکثر کفش‌ها تولیدی داخله، ایران هم از داشتن جنس چرم کم نداره و زیاده. کفش‌هایی که تو ترکیه دوخته می‌شن قیمت بالایی دارند و نسبت به جنس داخلی الان کیفیت پایین‌تری داره و جنس چینی هم فعلا وارد نمیشه».

او درباره‌ی کفش‌های ارزان قیمت‌تر هم گفت: «کفش ارزان قیمت و اینکه برای یک شب بخواهد جنس ارزون بخره بوده. کفش‌هایی داریم که جنس آن از پلاستیک و دوام کفش برای همون یک شب عروسیه، قیمتش هم حداکثر ۲۵۰ هزار تومنه و بعضی از مشتری‌هایی که به دنبال جنس ارزون هستند به سراغ این مدل کفش‌ها می‌روند».

لباس عروس دو برابر لباس داماد

و اما مغازه‌ای که فروشنده آن می‌گفت به طور تخصصی در حوزه فروش کت شلوار دامادی کار می‌کند. می‌گفت: «تو این دو ساله که کرونا بود و شغل ما هم به نوعی وابسته به تالار‌ها بود یک افت سنگین ۹۰ درصدی داشتیم، کسی عروسی نمی‌رفت و نهایت داماد می‌اومد یک عکس آتلیه می‌گرفت و کار تمام می‌شد. قبلا در ماه دو تا سه دست فروش می‌رفت، الان وضعیت تا حدودی بهتر شده. طول هفته از شنبه تا سه شنبه که مشتری خیلی کم میاد و اکثرا از دور و اطراف تهران و شهر‌هایی که نزدیک هستند تهیه می‌کنند، ولی پنج شنبه جمعه خوبه روزی ۵ تا ۶ دست کت شلوار فروش می‌ره.»

او درباره‌ی حداقل هزینه یک دست کت شلوار گفت: «کت شلوار داماد که لباس متفاوتی است اکسسوری‌های مختلفی داره، کت شلوار شروعش از ۲ میلیونه، با اکسسوری مثل پیراهن، کراوات، کمربند و دکمه سردست حدود ۱ میلیون هم اضافه میشه. اگه همین لباس رو بخوای تو پاساژ‌های لوکس در مناطق بالاتر مثل میرداماد و ونک تیراژه هست قیمتش کمتر از ۷ تا ۸ میلیون نیست».

او درباره‌ی کشور سازنده‌ی این کت شلوار هم می‌گوید: «در این دو سه سال اخیر که وضعیت تحریم درست شد، پارچه‌ها از ترکیه و یک بخشی هم از چین میاد، اما دوختش کاملا کار ایرانه. درباره‌ی رضایت مشتری هم بگم که تیپ لباسامون جوان پسنده و به روز هست و بعضی وقتا شده که داماد از اینجا کت شلوار خریده و بعد عکسش رو فرستاده ما تو صفحه اینستاگرامی خودمون گذاشتیم و میشه گفت ۹۹ درصد رضایت داشتند».

فروشنده کت شلوار درباره امکان کرایه دادن لباس دامادی و عروس هم می‌گوید: «لباس دامادی کرایه نمیشه کرد به دلیل اینکه قد شلوار و کت فیت تن داماد میشه و میتونه بعد از مراسم عروسی حداقل ۴ تا ۵ بار دیگه تو مراسم عروسی دیگه هم بپوشه. اما لباس عروس، چون فقط مخصوص یک شبه و بعد از اون دیگه جایی نمیپوشه کرایه میدند، اما تفاوت قیمت کرایه با خرید حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومنه. مثلا اگر ببینی لباس عروس قیمتش ۴ میلیون و هفتصده، قیمت کرایه‌اش ۴ میلیونه. اگر داماد کت شلوار از میرداماد بخره ۱۰ میلیون، لباس عروس با کار‌هایی که روش انجام میشه حدود دو برابر قیمت کت شلوار دامادیه و باید حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون هزینه کنه. اما اگر اینجا لباس دامادی بخره ۳ تا ۴ میلیون، شانزه‌لیزه باید ۶ تا ۷ میلیون برای لباس عروس پول بده».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا