خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دردسر تازه برای فوتبال ایران

شفقنا نوشت: فیفا به تازگی از آیین‌نامه انضباطی سال ۲۰۱۹ خود رونمایی کرده و در آن به مواردی اشاره کرده می‌تواند برای فوتبال ایران دردسرساز باشد.

فیفا در گام اول روی تبعیض جنسیتی و نژادی تمرکز کرده است و با نهادهای مربوط به فدراسیون جهانی، درصورت تخلف از این اتفاق برخورد خواهد کرد و ربطی این موضوع به فوتبال ملی و داخلی ندارد و باید قوانین هم در بازی‌های داخلی و هم در بازی‌های خارجی رعایت شود. با مکاتباتی که ایران ورزشی با فیفا انجام داده است، معلوم شده که فدراسیون‌ها باید قوانین خود را مطابق با آیین‌نامه جدید تطبیق دهند و درصورت هر گونه اختلاف اشتباه خود را اصلاح کنند.
مورد دیگری که در فوتبال یک چالش بزرگ است، مسئله واگذاری تیم‌هاست؛ فیفا در آیین‌نامه جدید خود با شفافیت تمام اعلام کرده که اگر تیمی امتیازش را واگذار کند، بدهی‌هایش هم به صاحب امتیاز واگذار می‌شود؛ در فوتبال ایران سال‌های این اتفاق به مناقشه‌ای میان مالکان اسبق و فعلی امتیاز تیم، تبدیل شده بود و با این قانون عملا این مشکل حل شده است.
موضوع بزرگ دیگری که هنوز هم فیفا روی آن پافشاری می‌کند، اتمام بازی به نفع یک تیم در اواسط مسابقه با نظر داور است. این اتفاق در تاریخ فوتبال ایران نتایج دربی‌ها را تعیین کرده و  تا همین چند سال قبل، داور بازی پرسپولیس و داماش در ورزشگاه آزادی، به‌دلیل فحاشی‌های که به او صورت گرفته بود، تصمیم به اتمام مسابقه گرفت و درنهایت پرسپولیس بازی را ۳-۰ باخت.
در آخر هم مورد قابل تاملی که فوتبال ایران و جهان را دچار چالش می‌کند، این است که بازیکنانی که با هر عملی (از جمله تمارض) باعث شوند داور تصمیمات غلطی بگیرد حداقل ۲ جلسه محروم می‌شوند. این اتفاق گامی بزرگ است که فیفا در جهت بازی جوان‌مردانه برداشته و انتظار می‌رود با حضور VAR و این قانون، تمارض و فریب داورها به حداقل برسد.

سایر قوانین فیفا:

*باشگاه‌هایی که حقوق بازیکنان و مربیان‌شان را نمی‌دهند تا زمان تسویه‌حساب کامل از نقل‌و‌انتقالات محروم می‌شوند.
*استفاده از یک رخداد ورزشی به‌منظور نمایش چیزهایی با ماهیت غیرورزشی با جریمه روبه‌رو خواهد شد.
*روشن کردن مواد آتش‌زا یا استفاده از لیزر با جریمه روبه‌رو می‌شود.

*شرکت‌کنندگان در روندهای تقلب و تبانی در مسابقات با محرومیتی حداقل پنج ساله جریمه خواهند شد.
*گزارش نکردن پیشنهاد تقلب یا تبانی حتی در صورت عدم همکاری هم با ۲ سال محرومیت روبه‌رو می‌شود.
*تحریک تماشاگران به هر منظوری دست‌کم ۲ جلسه محرومیت به‌همراه خواهد داشت.
*برداشتن هزینه‌های دادرسی برای شکایت اشخاص تحت شرایط خاص.

*بازیکنان و مربیان اخراج‌شده حق مصاحبه در ورزشگاه را ندارند.
*رفتارهای غیرورزشی در بیرون زمین و از جمله در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند با محرومیتی یک تا ۱۰جلسه‌ای روبه‌رو شود.
*بدرفتاری بازیکنان در صورت دیده نشدن توسط داوران در جریان بازی می‌تواند توسط کمیته‌های انضباطی با جریمه روبه‌رو شود.

* دریافت عمدی کارت زرد برای محرومیت در مسابقه آتی با جریمه روبه‌رو خواهد شد.

*استفاده از حرکات، کلمات، اشیا یا هر وسیله دیگری برای انتقال پیامی که برای یک رویداد ورزشی مناسب نیست به‌ویژه پیام‌هایی که ماهیت سیاسی، ایدئولوژیکی، مذهبی یا توهین‌آمیز دارند، جریمه خواهد داشت.

روزنامه ایران ورزشی در این خصوص نوشت:

“آخرین هشدار به تمام ارکان فوتبال ایران”

پیش از این فدراسیون جهانی فوتبال تا نهم شهریورماه به فدراسیون ایران زمان داده تا تکلیف حضور زنان در ورزشگاه ها مشخص شود.

بحث حضور زنان در ورزشگاه ها برای تماشای مسابقات فوتبال این روزها با هشدارهایی که فدراسیون جهانی فوتبال داده بسیار جدی تر از قبل دنبال می شود. در چنین شرایطی هنوز ابهام های زیادی در این خصوص وجود دارد و وزیر ورزش و جوانان نیز چند روز قبل اعلام کرد زنان در بازی های ملی اجازه حضور در ورزشگاه را پیدا می کنند.

حالا اما داریوش مصطفی رییس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال از تعیین ضرب الاجل فیفا برای فوتبال ایران حرف می زند. مصطفوی با حضور در برنامه مناظره شبکه اول سیما در این خصوص گفت: «تا نهم شهریور فیفا مهلت داده تا تکلیف حضور زنان در استادیوم مشخص شود، شوخی هم ندارد. دست دولت هم نیست؛ ممکن است من زنده نباشم ولی به زودی زنان برای تماشای فوتبال در استادیوم حاضر می‌شوند.»

او درباره اینکه سلطانی فر اعلام کرده زنان در بازی های ملی در مرحله اول وارد استادیوم می شوند، بیان کرد: «فیفا نگفته فقط زنان در بازی‌های ملی وارد استادیوم شوند. فیفا می‌گوید زنان در ایران در بازی‌های لیگ هم باید بتوانند وارد استادیوم شوند و جدی هم هشدار داده است.»

روزنامه هدف در این خصوص نوشت:

“سرانجام لیگ برتر بدون حضور بانوان ایرانی”

انتهای پپام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا