خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توافق موقت ایران و آمریکا در وین؟!

فارس نوشت: رویترز در آستانه مذاکرات غیر مستقیم آمریکا و ایران در وین، گزارشی به نقل از «منابع دیپلماتیک» منتشر کرد.

در ابتدای این گزارش آمده است: «قدرت‌های جهانی و ایران روز دوشنبه (فردا هشتم آذر ماه) برای آخرین تلاش جهت نجات دادن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) به وین بازمی‌گردند اما تعداد کمی از آنها انتظار پیشرفتی را دارند، چرا که در تلاشی آشکار برای به دست آوردن اهرم فشار علیه غرب، فعالیت‌های هسته‌ای تهران ادامه دارد».

رویترز ادامه داد: «دیپلمات‌ها می‌گویند که زمان برای احیای مجدد این توافق رو به پایان است؛ توافقی که ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور در سال ۲۰۱۸ آن را ترک کرد، خشم ایران را برانگیخت و بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه دیگر قدرت‌های جهانی دخیل (در برجام) را ناامید کرد».

به روایت این رسانه غربی، «۶ دور مذاکرات غیرمستقیم (بین ایران و آمریکا) در فاصله ماه‌های آوریل و ژوئن برگزار شد. دور جدید (دور آتی) بعد از یک وقفه که به دلیل انتخابات منجر به انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران ایجاد شد، آغاز می‌شود».

این خبرگزاری انگلیسی سپس مدعی شد: «تیم مذاکره‌کننده جدید تهران خواسته‌هایی را مطرح کرده است که دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی آن را غیرواقعی می‌دانند. آنها اصرار دارند که تمامی تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۷ اعمال شده است، از جمله تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور (ایران)، لغو شود».

رویترز سپس به روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و مدعی شد: «منازعات تهران با (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) نهاد ناظر اتمی سازمان ملل که بر برنامه هسته‌ای نظارت می کند، تشدید شده است. ایران برنامه غنی‌سازی خود را ادامه داده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید با بازرسان این کشور رفتار بسیار سختی شده است و (ایران) از دسترسی به نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در سایتی که برای احیای توافق با قدرت‌های جهانی ضروری می‌داند، خودداری کرده‌ است».

یک دیپلمات غربی دخیل در مذاکرات برجامی که نام و هویتش اشاره نشده است، به رویترز در این باره گفت: «آنها (ایران) از لحاظ فنی به اندازه کافی کار می‌کنند تا بتوانند روابط اساسی خود را با غرب تغییر دهند تا بتوانند در آینده گفتگوی برابرتری داشته باشند».

دو دیپلمات اروپایی بدون اشاره به نقض ادامه‌دار طرف‌های غربی به تعهدات برجامی آنها به رویترز گفتند که «به نظر می رسد ایران صرفا در حال بازی با زمان برای انباشتن مواد و دانش بیشتر (در زمینه برنامه هسته‌ای خود) باشد».

رویترز ادامه داد: «دیپلمات‌های غربی می‌گویند با این فرض که مذاکرات از همان جایی که در ماه ژوئن متوقف شده‌اند، از سر گرفته می‌شوند، به مذاکرات روز دوشنبه خواهند رفت. آنها هشدار داده‌اند که اگر ایران به مواضع حداکثری خود ادامه دهد و نتواند همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احیا نکند، باید به سرعت گزینه‌های خود را بررسی کنند».

رسانه غربی به اظهارات و مواضع حسین امیر عبداللهیان و علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اشاره کرد و نوشت: «هم مذاکره‌کننده ارشد و هم وزیر خارجه ایران روز جمعه این موضوع را تکرار کردند که لغو کامل تحریم‌ها تنها چیزی است که در وین روی میز خواهد بود».

یک دیپلمات اروپایی که هویتش اعلام نشده است، به رویترز در این باره گفت: «اگر این (لزوم لغو کامل همه تحریم‌های ایران) موضعی است که ایران در روز دوشنبه به آن ادامه می‌دهد، پس من راه‌حلی از طریق مذاکره را نمی‌بینم (امکان حصول به توافق در مذاکرات وین را شدنی نمی‌دانم)»

رویترز در این باره نوشت: «چندین دیپلمات گفتند که ایران هم اکنون بین 4 تا 6 هفته از “زمان گریز اتمی” فاصله دارد؛ زمانی که برای انباشت مواد شکافت پذیر کافی برای یک سلاح اتمی نیاز دارد البته آنها هشدار دادند که هنوز حدود دو سال (برای ایران به منظور) قادر شدن برای تبدیل آن به سلاح باقی است».

در ادامه این گزارش از آماده شدن و تدارک آمریکا و متحدانش برای شکست احتمالی مذاکرات در وین با ایران خبر داده است.

به روایت رویترز، «در صورت شکست مذاکرات، این احتمال وجود دارد که ایالات متحده و متحدانش ابتدائا با ایران با ارائه درخواست برای برگزاری یک نشست اضطراری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آینده مقابله کنند».

این خبرگزاری انگلیسی افزود: «با این حال، آنها (آمریکا و متحدانش) همچنین می‌خواهند تلاش کنند روسیه که نفوذ سیاسی بر ایران دارد و چین که از طریق خرید نفت برای تهران فضای تنفس اقتصادی تامین می‌کند را در کنار خود نگه دارند چرا که در ابتدا به دنبال گزینه‌های دیپلماتیک جایگزین هستند».

طبق این گزارش، «یک سناریو که دیپلمات‌ها می‌گویند واشنگتن پیشنهاد کرده این است که تا زمانی که توافق دائمی حاصل نشده باشد، مذاکره کردن بر سر یک توافق موقت با تهران است. با این حال آنها می‌گویند که این موضوع زمان می برد و اطمینانی وجود ندارد که ایران میلی به پذیرش چنین چیزی داشته باشد».

در پایان گزارش رویترز، این رسانه به سراغ «هنری روم»، تحلیلگر مستقر در واشنگتن دی سی و معاون مدیر تحقیقات اندیشکده «گروه اوراسیا» رفته و نظر او را درباره مواضع ایران در مذاکرات وین منعکس کرد.

هنری روم، تحلیلگر اوراسیا در یادداشتی در این باره تصریح کرد: «ایران ممکن است محاسبه کند که پیشرفت‌های هسته‌ای بدون محدودیت و تولید سانتریفیوژ بدون نظارت، فشار بیشتری را بر غرب وارد می‌کند تا به سرعت در مذاکرات (از مواضعشان) کوتاه بیایند»

وی (هنری روم) افزود: «اما احتمالا نتیجه معکوس خواهد داشت و نشان می‌دهد که تیم جدید ایران علاقه‌ای به حل و فصل موضوع هسته‌ای ندارد و طی سال آینده به سمت یک سیاست قهرآمیزتر حرکت می‌کند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا