خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | تذکر درباره تشويق راديو به اقامه نماز در پارک

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

جمعه 4 تير 1372

(در شمال)عصر نزديك غروب با قايق در عمق دريا رفتيم كه آب، صاف و تميز است. مقدار زيادى شنا كرديم. جمعى از محافظان و مهدى هم آمدند. موتور قايق، هنگام مراجعت از كار افتاد؛ بالاخره درست كرديم و معلوم شد شيلنگ انتقال بنزين را به طور معكوس نصب كرده بودند.

يكشنبه 6 تير

در اخبار صبح، حمله موشكى آمريكا به وزارت اطلاعات عراق جلب توجه مى‌كند؛ 23 موشك كروز از خليج فارس و درياى احمر. بیل كلينتون، رییس‌جمهور آمریکا، آن را به دلیل اهميت، شخصاً اعلام نمود. اين حمله موشكي، به انتقام برنامه عراق براى ترور جرج بوش در سفرش به كويت انجام شده است.

شب آيت‌الله خامنه‌اى ميهمانم بود. درباره حمله موشكى آمريكا به عراق، مسايل آذربايجان، نحوه بررسى سياست‌هاى برنامه دوم و تأييد رهبرى و واگذارى اتومبيل‌هاى دولتي به كارمندان، كابينه آينده و سفر من و ايشان مذاكره شد.

سه‌شنبه 8 تير

در گزارش‌ها تأكيد برخى از مقامات آمريكايى به اينكه موشك‌باران بغداد، پيام به ايران هم هست قابل توجه است.

پروفسور علي جوان، همراه آقايان مصطفي معين، وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رضا راغفر، مدیرکل همکاری‌های علمی بین‏المللی آمدند. دانشمند ايرانىِ كاشف ليزر است كه معروفيت و مقبوليت جهانى دارد و از جوانى در آمريكا بوده، به طورى كه زبان فارسى را به سختى صحبت مى‌كند. چند جمله فارسى را از رو خواند و بيشتر صحبت‌هايش را به زبان انگليسى گفت كه ترجمه شد. اخيراً پيشنهاد كرده كه براى تأسيس مركز علوم پيشرفته به ايران كمك كنند. در صحبت‌هايش گفت تمام اختراعات و پيشرفت‌ها، مرهون حدود پانزده كشف مهم است كه در اين قرن به نتيجه رسيده و سرعت پيشرفت‌ در جهان پيشرفته بسيار است و هر روز فاصله با جهان سوم بيشتر مى‌شود و ايران مى‌تواند به سرعت با اين طرح پيش برود.

خوب تحويلش گرفتم و قول مساعدت دادم. ظاهراً خيلى دلگرم رفت. گرچه آقاى احمد جلالى، مدعى است كه او بيشتر قصد استفاده شخصى دارد تا خدمت به ايران. به دکتر معين گفتم، حتى اگر با قصد كسب درآمد هم اين اقدام را بنمايد، بايد بپذيريم. از عكس‌العمل آمريكايى‌ها نگرانى دارد؛ گرچه با اطلاع آنها آمده و تأكيد داشته كار حتماً در پوشش علمى باشد و رنگ تسليحاتى نگيرد، لذا حاضر نيست با انرژى هسته‌اى سروكار داشته باشد؛ گفتم با وزارت علوم كار كنند.

شنبه 12 تير

شوراى عالى امنيت ملي جلسه داشت. در مورد لزوم جدا كردن مراكز سران نظام كه در يك نقطه جمع هستيم مذاكره شد.

يكشنبه 13 تير

شب آيت‌الله خامنه‌اى ميهمانم بودند. مهدى هم آمد و احوال‌پرسى كرد و رفت. درباره مطالب فرستاده‌هاى مالزى و چين و شيطنت‌هاى آمريكا و كيفيت برخورد با آنها و كار با اروپايى‌ها و مسايل امنيتى و حفاظتي و سفر من به تركيه و مسايل جارى صحبت كرديم. تأكيد زياد به تصويب و فعال شدن اكو دارند.

سه‌شنبه 15 تير

(در اجلاس اکو) با صدای يكى از مأذنه‌ها‌ى مساجد استانبول بيدار شدم. نماز خواندم و ديگر نخوابيدم. تا ساعت هشت صبح، بيشتر به تماشاى كانال‌هاى مختلف تلويزيون پرداختم. تازه و جالب بود؛ معمولاً غيرآموزنده و بسيارى هم مبتذل و گمراه‌كننده و حاوي روح فرهنگ غرب، اما با تكنيك و سبك گيرا و پُرجاذبه.

پنج‌شنبه 17 تير

در گزارش‌ها تنزل مرتب قيمت ارزها و تقويت دلار در چند روز اخير، توجه مراكز اقتصادى را به خود جلب كرده است. شكست آمريكا در اجلاس گروه هفت در ژاپن براى منزوى كردن ايران كه با حمايت ژاپن و آلمان از ما در بيانيه پايانى، با تعبير معتدلى انتقاد ضعيفى از ايران شده، مهم است؛ كار خوب وزارت امور خارجه با دولت‌هاى ديگر اين ثمر را داد.

پنج‌شنبه 24 تير

آقايان سیدحسن طاهرى خرم‌آبادى و محسن قرائتى در دو كانال برنامه در يك زمان دارند؛ به اخوى محمد تذكر دادم كه سياست قبلى را مراعات كنند و تنوع برنامه‌ها را در يك زمان در دو كانال رعايت كنند و نيز دربارة تشويق راديو در مورد اقامه نماز در خيابان‌ها و پارك‌ها تذكر دادم كه ادامه ندهند.

يكشنبه 27 تير

شب آيت‌الله خامنه‌اى میهمانم بودند. درباره تأسيس روزنامه براى دولت، مسايل تاجيكستان در رابطه با آشتى ملى، جواب پيام آمريكا از طريق سفارت سوييس، مسأله واحدهاى درس معارف اسلامى در برنامه دانشگاه‌ها و تركيب كابينه آينده مذاكره كرديم و تفاهم داشتيم.

سه‌شنبه 29 تير

اعضای جامعه مدرسين حوزه علمیه قم آمدند. ناهار میهمانم بودند. انتقاداتى به كار بعضى از وزیران داشتند و خواستار تعويض بعضى از آنها شدند؛ شبيه خواسته‌هاى اكثريت مجلس است. مربوط به خط راست مي‌باشند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1372

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا