خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یروزی تنگ غروب آسمون، آو آو آو آو

کنایه؛ آرایه‌ای ادبی و زبانی که بنظر می‌رسد مردم ایران بخوبی استفاده از آن را -به شوخی و جدی- برای اظهار اعتراض به هر مسئله‌ای آموخته‌اند و هرروزه تمرین می‌کنند؛ مانند آنچه این روزها با تکثیر صادق بوقی انجام می‌دهند.

به گزارش انصاف نیوز کافی است هشتگ صادق بوقی را در شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید تا ویدئوهای رقص با ملودی «یروزی تنگ غروب آسمون…» از مناطق مختلف ایران و از افرادی در سنین و با فرهنگ‌های مختلف را ببینید و پی ببرید که مردم چه راه‌هایی برای مواجهه با برخوردهایی که به مذاقشان خوش نمی‌آید را برمی‌گزینند.

صادق بوقی پیرمرد رشتی است که رقص و شادی‌اش در این وانفسا، بین مردم چرخید و شادشان کرد؛ طبق معمول همان اقلیت همیشگی برای مقابله با این توجهِ هم‌جهت و مثبت مردم، پیرمرد و گروه همراهش را چند روزی بازداشت کردند! و دوباره موجی از واکنش آغاز شد. واکنش‌هایی ظریف و کنایی؛ اینبار همه صادق بوقی شدند و نوای «آو آو آو آو» سر دادند. از شما کشور تا جنوب آن و حتی ایرانیانی خارج از کشور.

بسیاری نیز چرایی تفاوت در شکل برخورد با صادق بوقی و مسئولان استانی که چندی پیش فیلم غیراخلاقی و شخصی از آنها منتشر شد را مطرح کردند و احتمالا همین فشار سبب انتشار خبری مبنی بر بازداشت دو نفر حاضر در فیلم غیراخلاقی در ماجرای پرونده گیلان شد.

فارغ از این تفاوت‌ها میان برخورد با خودی‌ها و غیرخودی‌ها، این نخستین بار نیست که بخشی از مردم به رقص آمدند تا اعتراض و عدم همراهی خود را نشان دهند که گویا عبرتی هم برای دست‌اندرکاران نشد: ماجرای مائده هژبری، نوجوان رقصنده‌ای که در اینستاگرام به شهرتی رسیده بود و پس از بازداشتش خیلی‌ها در اعتراض رقصیدند.

منطقا تکرار اینگونه برخوردها تنها به خودزنی مسئولان امر دلالت دارد و دلیل دیگری برای آن نمی‌توان متصور بود، آنها که رشت و بوشهر و کردستان و جای جای ایران را دیده‌اند می‌دانند که این مدل زندگی مسبوق به سابقه‌ای طولانی در ایران است و هرگونه مقابله‌ی با آن محکوم به شکست.

گاهی این شکست، تنها مورد تمسخر مردم قرارگرفتن است و گاه، جدافتا‌دگی و عقب‌ماندگی غیر قابل جبران از مردم آن شکست سنگینی است که شاید امروز هم برای حل آن دیر شده باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. او‌وعو‌صدای‌شغاله‌‌وعادت‌گیلانیها‌ست
    شادی‌باید‌از‌دل‌برخیزد‌وکف‌زدن‌ورقصیدن
    نشانه‌شادی‌نیست‌شیطان‌بازی‌است

    18
    191
    1. با این حرفت که گیلانی‌ها مثل شغال حرف میزنن ثابت کردی که هیچ شرمی نداری. پس نشون دادی نژادپرستی و لیاقت شهروندی این کشور رو نداری.

      157
      11
  2. ی عده مغرضانه زیر آتیش زیاد میکنن وقتی بامردم کشورت لج کنی مردمم باهات لج میکنن ودیگه قبولت ندارن

    101
    6
  3. شما رسانه منصفی نیستید،شما سعی در با ارزش نشون دادن موضوعات سخیف بوده اید و متاسفانه هستید،راحع به یه موضوع کوچک اینهمه بزرگنمایی خارج از عرف است،
    به فکر کشتار 18 هزار زن و کودک بیگناه کشته و میلیونها آواره فلسطینی هم باشید و بیشتر تیتر بزنید راه دوری نمی رود

    26
    140
  4. رسانه های اجتماعی صدای مردم نیستن..صدای رسانه های قدرتمند و پولدار مثل انصاف نیوز و شرق و ..هستن

    17
    52
  5. با آقا ناصر مصاحبه کردن و گفته دستگیری در کار نبوده، الان شما منظورت از این دروغ گفتن چییه؟

    7
    6
  6. شما اگه واقعا انصاف داشتید میفهمیدید اون به قول شما اقلیت چرا با این آقا صادق بوقی مخالفت کردندمیخوام بدونم درسته رقاصی اونم به صورت مختلط با زنان بی حجاب تو فضای عمومی اونم تو ایام فاطمیه؟ حالا متوجه شدید اون از نظر شما اقلیت چرا با این قضیه مخالف بودند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا