خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعاهای گاندو علیه عراقچی دروغ بود؟

سریال گاندو2 بارها پیش از صدور محکومیت قطعی احمد عراقچی، از فساد و تخلفات قطعی آنها ‌گفت و با تصویرسازی و ارائه کدهایی صریح، ذهن مخاطب را به سمت فساد مالی برادر زاده عباس عراقچی در بانک مرکزی برده بود. اما به نظر می‌رسد این ادعای گاندوسازان نیز کذب و یا حداقل غیرقطعی بوده است.

حال گویا داوود دانش جعفری وزیر اقتصاد دولت نهم به رهبری نامه‌ای نوشته است و رهبری در هامش نامه این وزیر اصولگرا، مرقوم كرده‌اند كه مبادا حكم جائرانه‌اي صادر شود و دقت كنيد كه اجراي جائرانه هم اتفاق نيفتد.

روز 24 مهرماه خبر محکومیت تعدادی از مدیران بانک مرکزی اعلام شد. سالار آقاخاني، ميثم خدايي و سيدرسول سجاد متهمان رديف سوم تا پنجم، ولي‌الله سيف و سيداحمد عراقچي رييس و معاون ارزي بانك مركزي در دولت روحاني نيز به عنوان متهمان رديف اول و دوم پرونده به ‌ترتيب به 10 و 8 سال حبس محكوم شدند.

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی
ولی الله سیف

ماجرای پرونده ارزی سیف و عراقچی چیست؟

در این پرونده سیف برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزي و زمينه‌سازي براي خريد و فروش غيرقانوني ارز به ميزان ۱۵۹ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ ميليون و ۵۰۰ هزار يورو و همچنين اهمال و سوءمديريت در دوران مسووليت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزيري و سيداحمد عراقچي، معاون ارزي بانك مركزي در دوران رياست سيف و متهم رديف دوم پرونده را به تحمل 8 سال حبس تعزيري، به‌دليل اتهاماتي مشابه سيف محكوم مي‌كرد

به گزارش روزنامه اعتماد: برخي محكومان ازجمله سيف و عراقچي دو متهم سرشناس اين پرونده باتوجه به آنكه استدلال خود در دفاعيات‌شان را «متقن و منطقي» مي‌دانند، از ديوان عالي كشور درخواست اعاده دادرسي كرده تا پرونده مجددا‌ مورد رسيدگي قرار گيرد.

نامه داوود دانش جعفری به رهبری و پاسخ ایشان

اما چند بعد خبر نامه داود دانش‌جعفري در خصوص این پرونده در روزنامه راه ‌مردم منتشر شد. گویا دانش جعفری اصولگرا و اقتصاددان در نامه‌اي به رهبري نظام به بيان نكاتي درباره روند رسيدگي به اين پرونده و همچنين برخي اتهام‌هايي كه منجر به محكوميت متهمان شده، پرداخته و مهم‌تر آنكه رهبر انقلاب نامه دانش‌جعفري را به رييس قوه قضاييه ارجاع كرده و در هامش نامه مرقوم كرده‌اند كه مبادا حكم جائرانه‌اي صادر شود و دقت كنيد كه اجراي جائرانه هم اتفاق نيفتد.

نكته حائز اهميت آنكه روزنامه راه‌مردم در اين گزارش، آن‌جا كه نوبت به بحث از نامه‌نگاري دانش‌جعفري مي‌رسد، اگرچه صراحتا به عدم اشاره به نام سيف يا ديگر متهمان اشاره نكرده اما صرفا از «احمد عراقچي» نام برده و تاكيد كرده كه اين نامه «درباره حكم احمد عراقچي» بوده و جالب‌تر آنكه در بازنشر پاسخ رهبري نيز از تاكيد ايشان بر خودداري از صدور حكمي جائرانه براي «اين فرد» خبر داده است.

احمد عراقچی
احمد عراقچی

به ‌نوشته راه مردم، مقام معظم رهبري در اين نامه صرفا به نام احمد عراقچي اشاره كرده و نكته اساسي تظلم‌خواهي و حساسيت ايشان به مساله عدالت است.»
در ادامه این گزارش روزنامه اعتماد خبر داده است که: جمعي از مديران بانكي كشور اعم از مديران ادوار گوناگون بانك مركزي و ديگر بانك‌هاي كشور در نامه‌اي مشابه خطاب به رهبري خواستار رسيدگي به موضوع شده‌اند. «اعتماد» البته از محتواي اين نامه دوم اظهار بي‌اطلاعی کرده است.
روزنامه اعتماد در پایان‌بندی گزارش خود نوشته است: با توجه به تحولاتي كه طي اين مدت و در جريان صدور احكام اين پرونده رقم خورده و در همين گزارش نيز به برخي از مهم‌ترين موارد ازجمله نامه‌نگاري‌هاي صورت‌گرفته از سوي داود دانش‌جعفري به رهبري، مطالبه رهبري از رييس قوه قضاييه در هامش نامه دانش‌جعفري و همچنين درخواست اعاده دادرسي برخي محكومان اين پرونده ازجمله سيف و عراقچي از ديوان عالي كشور و البته باتوجه به زمان به‌ نسبت طولاني از زمان صدور حكم نهايي و خودداري قوه قضاييه از صدور دستور اجراي احكام، بعيد نيست كه طي روزها و هفته‌هاي آينده خبرهايي تازه در رابطه با اين پرونده بشنويم؛ خبرهايي كه اين‌بار ممكن است به‌ جاي آنكه ناظر بر محكوميت سيف و عراقچي باشد، دال بر تبرئه آنان باشد.

پنج گاف سریال گاندو تنها در یک قسمت

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا