خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از مذاکرات رئیسی در حاشیه‌ی اجلاس اکو

گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از دیدارهای رئیس دولت سیزدهم در حاشیه‌ی اجلاس اکو را در ادامه می‌خوانید:

«آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شنبه شب در بدو ورود به عشق‌آباد از سوی قربان‌قلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت و بلافاصله پس از آن روسای جمهور ایران و ترکمنستان با یکدیگر به گفت‌وگو نشستند.

دکتر رئیسی در دیدار قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان با تاکید بر اینکه تهران برای توسعه روابط با ازبکستان هیچ قید و شرطی قائل نیست، اظهار داشت: با فعال کردن همه ظرفیت‌های همکاری در بخش‌های مختلف، به دنبال توسعه و ارتقاء همه جانبه روابط همسایگی با ازبکستان هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه رابطه دو ملت ایران و ترکمنستان از احساس برادری عمیق نشأت می‌گیرد گفت: تهران در چهارچوب سازمان اکو و نیز مناسبات همسایگی بدنبال تحکیم روابط با عشق آباد است و امیدواریم همکاری های دوجانبه به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی سطح بالای دو کشور بینجامد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اراده جدی مسئولین دو کشور بر گسترش روز افزون روابط، اظهار داشت: باید تلاش کنیم مشکلات و موانع گذشته را هر چه زودتر برطرف کنیم و فصل جدیدی را در روابط دو کشور رقم بزنیم.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری دو کشور در زمینه انرژی، گاز و ترانزیت گفت: توسعه همکاری در این زمینه‌ها به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است.

آیت الله رئیسی همچنین با تاکید بر تلاش برای استقرار صلح، آرامش و آسایش در افغانستان گفت: حضور آمریکایی‌ها در افغانستان نتیجه‌ای جز ویرانی و بدبختی برای مردم این کشور نداشته است و امروز باید با همکاری یکدیگر تلاش کنیم یک دولت فراگیر و امنیت‌ساز در این کشور استقرار یابد.

رئیس‌جمهور همچنین پیشنهاد داد سند جامع همکاری بلندمدت بین ایران و ترکمنستان تدوین شود تا بر اساس آن چشم انداز بلندمدتی در مسیر توسعه روابط دو کشور وجود داشته باشد.

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی از ظرفیت‌ها و اشتراکات فراوانی برخوردار هستند گفت: وجود دیدگاه های مشترک را فرصت مناسبی برای افزایش و ارتقاء هر چه بیشتر روابط با تهران می‌دانیم.

رئیس جمهور ترکمنستان فعال‌سازی سرمایه گذاری‌های مشترک و تقویت همکاری در بخش ترانزیت و گاز را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای توسعه همکاری در زمینه‌ها دیگر هیچ مانعی وجود ندارد و با ایجاد گشایش در روند توسعه روابط خواهان شروع فصل جدیدی در تحکیم و تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جریان سفر به ترکمنستان در دیدار عارف علوی رئیس جمهور پاکستان با اشاره به اشتراکات و ظرفیت‌های گسترده توسعه همکاری های تهران – اسلام آباد، اظهارداشت: دو کشور نه تنها از رابطه همسایگی بلکه از ارتباط عمیق قلبی، تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند و استفاده از این ظرفیت ها در مسیر توسعه روابط، به نفع دو ملت و پیشرفت و آبادانی منطقه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و تعمیق روابط همه جانبه با پاکستان است، گفت: روابط و مناسبات دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های گسترده موجود، ناکافی می‌دانیم و مصمم هستیم همه ظرفیت‌ها را در راستای منافع دو ملت و ملت‌های منطقه فعال کنیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت های همکاری تهران اسلام آباد در توسعه بازارچه‌های مرزی، ترانزیت، حمل و نقل، انرژی و گردشگری گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با پاکستان ندارد.

رئیس جمهور در ادامه بر لزوم حمایت از ملت های مظلوم به ویژه مردم افغانستان تاکید کرد و گفت: بیست سال حضور بیگانگان در افغانستان نه تنها مشکلات افغانستان را برطرف نکرده است بلکه نتیجه‌ای جز ظلم،کشتار غارت و ناامنی نداشته است.

آیت الله رئیسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغان را نمایندگی کند، حمایت می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با پاکستان هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان اظهار داشت: حضور حدود ۴ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران را ثمره ظلم آمریکایی‌ها به این مردم مظلوم می‌دانیم و علی‌رغم مشکلات و محدودیت ها همانند ایرانیان از آنها پذیرایی کرده‌ایم.

رئیس جمهور افزود: داعش دست ساخته آمریکایی‌ها است و با استفاده از آن به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان و منطقه هستند لذا باید در مقابل آن ایستادگی کنیم.

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه پاکستان به دنبال توسعه روابط اقتصادی تجاری با ایران است گفت: اسلام آباد برای افزایش سطح مناسبات و همکاری با جمهوری اسلامی ایران اهمیت قائل است.

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان در ادامه به اهمیت ٣ بازارچه مرزی در گسترش تبادلات دو کشور اشاره کرد و گفت: وزیر تجارت دولت پاکستان برای رونق این بازارچه ها به این مناطق سفر کرده و اماده ایم با همکاری ایران، ارزش مبادلات بین ایران و پاکستان را چند برابر افزایش دهیم.

عارف علوی گفت: پاکستان نیز همانند جمهوری اسلامی ایران خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است و همکاری برای برقراری صلح در این کشور را ضروری می‌دانیم.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در اجلاس همکاری اقتصادی (اکو) به ترکمنستان سفر کرده است صبح یکشنبه با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر رئیسی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از تجدید دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان پس از اجلاس شانگهای گفت: اولین سفر خارجی من به عنوان رئیس جمهور ایران به تاجیکستان بود و این سفر منشا تحول در روابط دو کشور شد.

آیت الله رئیسی افزود: نشست امروز از دو جهت مهم است؛ اولاً اقدامات گذشته را مرور کنیم ثانیاً برای روابط آینده تصمیم بگیریم.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار با همتای تاجیکستانی خود در شهر دوشنبه و در حاشیه اجلاس شانگهای گفت: آن دیدار بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بود و موجب شد تفاوت معناداری در سطح روابط ایجاد شود و این افزایش سطح روابط دو کشور به نفع منطقه خواهد بود.

آیت الله رئیسی افزود: روابط بسیار خوب ایران و تاجیکستان در زمینه‌های تجاری، فرهنگی و اقتصادی با قوت ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تردیدی نداریم که روابط رو به توسعه خواهد بود چراکه سطح فعلی مبادلات قانع‌کننده نیست و با احیاء ظرفیت‌ها بین دوکشور می‌توان سطح روابط را چند برابر ارتقا داد.

آیت الله رئیسی با دعوت از امامعلی رحمان برای حضور در تهران گفت: ما به دلیل روابط عمیق فرهنگی و همزبانی و سابقه دیرینه مودت و دوستی احساس می‌کنیم بیش از دیگران باید با هم همکاری و همفکری کنیم.

آیت الله رئیسی در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان گفت: مواضع ما در قبال کشور افغانستان روشن است. جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر واقعی در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغانستانی را نمایندگی کند استقبال می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: آمریکایی‌ها ۲دهه در افغانستان حضور داشتند و جز قتل و غارت چیزی برای این کشور باقی نگذاشتند. در ایران از حدود ۴ میلیون افغانستانی با افتخار پذیرایی می‌کنیم. ما میزبان افغانستانی‌ها هستیم و امیدواریم مردم این کشور برای سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

آیت الله رئیسی با تروریستی خواندن گروه داعش گفت: داعش برای منطقه ناامنی ایجاد می‌کند؛ این گروه دست پرورده آمریکایی‌ها است. داعش به نمایندگی از آمریکایی‌ها در منطقه کشتار می‌کند. همکاری‌ ما و شما به نفع امنیت منطقه و افغانستان است و از این نظر حایز اهمیت است.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این دیدار گفت: همه اقوام و گروه‌ها باید در دولت افغانستان حضور داشته باشند و دولت این کشور نماینده تمامی اقوام و طوائف این کشور باشد.

رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به تحولات اخیر افغانستان تاکید کرد: ناامنی در این کشور به ضرر منطقه و کشورهای همسایه افغانستان است به همین دلیل نگران آینده این کشور هستیم و همه باید تلاش کنیم اقوام و گروه‌های مختلف مردم در آسایش در این کشور زندگی کنند.

امامعلی رحمان با اشاره به دیدار گذشته خود با آیت الله رئیسی بیان داشت: پس از آن دیدار سطح روابط دو کشور توسعه پیدا کرده و رشد مبادلات تجاری در آینده چند برابر خواهد شد.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه دیدار و گفت‌وگو با سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس همکاری های اقتصادی اکو، در دیدار رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه ظرفیت های توسعه روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی تهران آنکارا فراتر از سطح کنونی است، اظهار داشت: ایران و ترکیه می توانند با ارتقای سطح تجارت و مبادلات کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح راهبردی نزدیک کنند.

دکتر رئیسی با اشاره به زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، موضوعات بانکی و پولی و تبادلات تجاری و بازرگانی گفت: باید مسیر توسعه روابط اقتصادی را تسهیل کنیم و در این زمینه می توان تعرفه های ترجیحی را بازنگری کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه همکاری و ارتباط نزدیک ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه را حائز اهمیت دانست و گفت: سه کشور از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و اعتقادی برخوردار هستیم و ضمن اینکه نباید اجازه داد اخلالی در این روابط ایجاد شود بلکه با نزدیکی هر چه بیشتر روابط، دشمنان مشترک خود را ناامید کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با ابراز نگرانی از حضور داعش در افغانستان و افزایش ناامنی در این کشور اظهار داشت: گروه‌های تروریستی نه‌تنها باعث ناامنی در افغانستان بوده بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کند لذا نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی همانند داعش و پ ک ک امنیت کشورهای منطقه را به خطر بیندازند.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند و بر این باور هستیم که باید همه گروه‌ها، اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آینده افغانستان نقش و مشارکت داشته باشند.

آیت الله رئیسی با اشاره به برقراری ثبات و امنیت در سوریه گفت: باید از ظرفیت‌های خود برای ایجاد آرامش، صلح و امنیت در سوریه استفاده کنیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی کند بلکه اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد.

آیت الله رئیسی همچنین بر ثبات و آرامش و احترام به تمامیت ارضی عراق تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روی کار آمدن دولت قوی و مورد قبول مردم عراق حمایت کرده و بر آن تاکید دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش توسعه و تقویت همکاری های دوجانبه و منطقه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران ضروری می‌داند، گفت: می‌توانیم در سطح روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی جهش ایجاد کنیم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تحولات افغانستان را نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: کاخ سفید همه گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش و پ ک ک را آموزش داده و مسلح می‌کند و برای ایحاد ناامنی، تجهیزات و ابزارهای تروریستی در اختیار این گروه ها قرار می‌دهد، لذا همکاری مشترک برای برقراری صلح در منطقه را ضروری می‌دانیم.

اردوغان با اشاره به ضرورت ترتیبات امنیتی مبتنی بر حضور فعال کشورهای منطقه ای، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می توانند با همکاری سایر کشورهای منطقه امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو در دیدار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، ظرفیت‌های کشورهای منطقه برای تعمیق روابط را فرصتی مناسب برای این کشورها دانست و تاکید کرد: در شرایط کنونی جهان، همکاری کشورهای منطقه بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند و با حضور فعال کشورهای منطقه دیگر جایی برای دخالت کشورهای بیگانه نیست.

آیت الله رئیسی توسعه روابط با ازبکستان را دارای اهمیت دانست و با اشاره به حجم مبادلات اقتصادی دو کشور تاکید کرد: وزرای خارجه ایران و ازبکستان باید نقشه راه همکاری‌های بلندمدت را ترسیم کنند.

افغانستان یکی دیگر از موضوعات گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور بود که در آن بر استقرار دولت فراگیر با حضور همه مردم، اقوام و گروه‌های افغانستانی و نیز برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور تاکید شد.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان نیز در این دیدار با تقدیر از رویکرد فعال ایران در منطقه گفت: صلح و ثبات در این منطقه با مشارکت کشورهای بومی محقق می‌شود و ازبکستان از هر نوع همکاری با ایران استقبال می‌کند.

رئیس جمهور ازبکستان ظرفیت‌های اقتصادی و مبادلات دو کشور را بستر مناسبی برای توسعه روابط دانست و خواهان افزایش سطح حجم تبادلات تجاری دو کشور شد.

قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت‌الله رئیسی و الهام علی اف، روسای جمهور ایران و آذربایجان به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد که یکشنبه شب پس از پایان دیدار دوجانبه آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و الهام علی اف، توسط وزرای نفت دو کشور به امضا رسید، قرار است سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

آیت الله رئیسی با اشاره به ریشه‌های عمیق تمدنی، فرهنگی و دینی بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: دو کشور از رابطه دیرینه و عمیق برخوردار هستند و هرگز اجازه نمی دهیم این روابط تحت تاثیر دشمنان قرار بگیرد.

رییس جمهور با یادآوری سابقه حمایت‌های ایران از استقلال و تمامیت ارضی آذربایجان گفت: ما اجازه ایجاد ناامنی و دخالت بیگانگان در امور کشورهای منطقه را نمیدهیم و تجربه نشان داده که هر کجا کشورهای منطقه از راه تفاهم و مذاکره مسائل خود را حل و فصل کردند راه فتنه انگیزی و دخالت بیگانگان بسته شده است.

رئیس جمهور با ابراز نگرانی از ناامنی و حضور بیگانگان در منطقه تصریح کرد: تروریسم داعشی و صهیونیستی دو عامل تهدید در منطقه است و باید با آن مقابله کرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد اخلال در روابط ایران و جمهوری آذربایجان، تاکید کرد: دخالت بیگانگان به زیان کشورهای منطقه است و باید در مقابل توطئه آنان هوشیار بود.

آیت الله رئیسی از درخواست رییس جمهور آذربایجان مبنی برتقویت مناسبات اقتصادی دو کشور و توسعه مسیرهای ترانزیتی با حضور شرکتهای ایرانی، استقبال کرد.

رییس جمهور آذربایجان گفت: کارگروه ویژه ای باحضور مقامات عالی دولت برای پیگیری و اجرایی شدن توافقات مطرح شده تشکیل خواهد داد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در این دیدار با تجلیل از حمایت بی‌سابقه ایران از استقلال جمهوری آذربایجان گفت: باکو برای روابط برادرانه خود با تهران اهمیت ویژه‌ای قائل است و اجازه نخواهیم داد هیچ خدشه ای به آن وارد شود.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به گفتگو و تماس مقامات دو کشور برای رفع برخی سوء تفاهم های موجود بین دو کشور تصریح کرد: به امنیت مناطق مرزی متعهدیم و اجازه اخلال در روابط دوجانبه از سوی هیچ کشوری را نمی دهیم.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به اهمیت ترانزیت و حمل و نقل جاده ای، اظهارداشت: مصمم هستیم مشکل ترانزیت را حل کرده و زمینه حضور و فعالیت شرکت های ایرانی را در آذربایجان فراهم کنیم.

علی اف همچنین گفت: این دیدار نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود و ما خود را نسبت به تامین منافع منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، پایبند میدانیم.

در پایان این دیدار، قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران، به امضا رسید».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا