خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستاوردها و عبرت‎های عملیات «شمشیر قدس»

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «نگاهی کوتاه به «دستاوردها و عبرت‎ها»ی عملیات «شمشیر قدس» در غزه » نوشت:

عملیات «شمشیر قدس» به عنوان «پیروزی مقاومت فلسطین» و «فتحی عظیم» معرفی می‌شود. رهبری در پیام به فلسطینیان می‌گوید: «سپاس خداوند را برای نصرت و عزتی که به مجاهدان فلسطینی عطا کرد» و دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین می‌گوید: «پیروزی ملت فلسطین و مقاومت سرافراز و دلاورشان».

«دستاوردهای مهم این عملیات» عبارتند از:

  1. فلسطینیان با پهبادهای انتحاری و موشک‌های 250 کیلومتری عملیات کردند و تعدادی از موشک‌ها بر زمین منفجر شد و اسطوره «گنبد آهنین تلاویو و…» را در هم شکست و نشان داد موشک‌ها و پهبادها به خوبی می‌تواند عاملی بازدارنده برای جنایات رژیم صهیونیستی باشد و «انقلاب سنگ به انقلاب موشک بدل شد».
  2. این عملیات آزمون همکاری قدس و کرانه‌ی باختری با غزه و اراضی ۴۸ و اردوگاه‌ها و نشاندهنده راهکار آینده‌ مقابله با رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها شد.
  3. رژیم غاصب در مقابله جنایتکارانه با این عملیات، به وضوح به جهانیان نشان داد رفتارهای ننگین و دیوانه‌وار مرتکب می‌شود و «خود و پشتیبانانش را نزد جهانیان منفورتر ساخت».
  4. سراسر فلسطین اشغالی برای یهودیان مهاجر ناامن شد و معلوم گردید امنیت سرزمین‌های اشغالی پوشالی است و تا عمق این سرزمین‌ها در برد موشک‌های مجاهدان فلسطین است و مهاجران دیگر نمی‌توانند با خیال راحت به اقامت خود در سرزمین‌های اشغالی امیدوار باشند و باید به فکر بازگشت به موطن خود باشند.

«عبرت‌های مهم این عملیات» هم عبارتند از:

  1. راه حل نبودن عملیّات نظامی؛ فلسطینیان باید در حد توان به سلاح روز مسلّح شوند ولی نه برای عملیات تهاجمی و ابتدایی علیه رژیم اشغالگر، بلکه برای مقاومت و دفاع در برابر هجوم آن رژیم و به عنوان عامل بازدارنده. همان طور که امام راحل درباره انقلاب مردم ایران راه مسلحانه را نپذیرفت و انقلاب را با کار فرهنگی و سیاسی جلو برد و رژیم را به «مسلسل‌های متکی به ایمان» هشدار داد، راه حلّ فلسطین هم کار فرهنگی- سیاسی در سطح جهان به پشتوانه هشدار و تهدید «موشک‌ها و پهبادهای متکی به ایمان» است. این پشتوانه می‌تواند بهترین هشدار و مؤثرترین عامل بازدارنده رژیم صهیونیستی از سفاکی باشد.
  2. مواجهه ظالمانه رژیم اشغالگر با ساکنان شهرک‌های فلسطینی نشین مثل «شیخ جراح» اقدامی سابقه‌دار است ولی مقابله نظامی با این اقدام با اتکا به موشک‌ها و پهبادها در قبال رژیمی که تا بن دندان به مجهزترین سلاح‌های روز مسلح است، قطعا محکوم به شکست می‌باشد و به نابودی تمام زیرساخت‌ها و کاشانه این ملت مظلوم توسط رژیم سفاک صهیونیستی منجر می‌شود هر چند دستاوردهای مهمی هم داشته باشد. این مواجهه نظامی به مواجهه همان «مظلوم بنی‌اسرائیلی با فرعونیان ظالم» شبیه است که موسای جوان را به یاری طلبید و حضرت را در مخمصه انداخت و عواقب ناگواری برایش بارآورد. اقدام آن مظلوم بنی‌اسرائیلی در قرآن نه تنها تمجید نشد، بلکه از زبان حضرت موسی محکوم هم گردید با این که آن حضرت مجبور شد از او دفاع کند و با ظالم اسرائیلی گلاویز گردد. حضرت هیچ گاه به این اقدام ناچارانه خود افتخار نورزید.(ر.ک: سوره قصص/21-15 و شعراء/20-19).
  3. این عملیّات با همه دستاوردهایش- با توجه به مقابله وحشیانه و ددمنشانه رژیم صهیونیستی- چنان پیامدهای تلخ و ناگواری برای مردم مظلوم فلسطین داشت که آنان را مجبور به آتش‌بس کرد و قبول آتش‌بس از طرف رژیم صهیونیستی را جشن گرفتند. اگر این حمله دفاعی بود و موشکباران فلسطینیان و شکستن «اسطوره گنبد آهنین» و ناامن شدن مناطق اشغالی برای اشغالگران، آنان را به تقاضای آتش بس واداشته بود، قطعا پیروزی بی‌نظیری بود ولی پذیرش آتش‌بس توسط اسرائیل و شادی فلسطینیان با این فرض ناسازگار است.
  4. شکی نیست که این حمله شدیدترین حمله فلسطینیان به سرزمین‌های اشغالی بود ولی این که خوش‌خیالانه تعبیر کنیم که «اسرائیل یکی زد و دو تا خورد؛ … توانستیم پاسخ حملات را 2 برابر بدهیم و …» نوعی خود و دیگر فریبی است. رژیم صهیونیستی از این عملیات ضربه سنگینی خورد اما نه ضربه‌ای که آن دولت را فشل کند و در آستانه سقوط قرار دهد و…، در مقابل ضربه‌ای که ملّت مظلوم و بی‌پناه فلسطین از مواجهه سفاکانه آن رژیم با این عملیّات خورد، بسیار سنگین‌ بوده و کمر این ملت را شکسته است و شاید به همین جهت است که با پذیرش آتش بس از طرف رژیم صهیونیستی، جشن و پایکوبی راه‌انداخته‌اند. پذیرش آتش‌بس برای آنان باید خیلی ارزشمند بوده باشد که همه مصیبت‌های سنگین روزهای گذشته را فراموش کرده و به جشن و پایکوبی پرداخته‌اند!

امید که دستاوردها و عبرت‌های این عملیّات مورد توجه مبارزان مظلوم فلسطین و پشتیبانشان قرار گرفته و در تدوین استراتژی آینده مبارزه، چراغ راه باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا