خرید تور تابستان ایران بوم گردی

و باز هم «افغانی‌ها»

امیر هاشمی مقدم، پژوهشگر فرهنگی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی افغانستانی هراسی نوشت:

«در فیلم تمام این نیروهایی که می‌بینید در اصفهان در حالت آماده‌باش هستند، همه‌شون نیروهای افغانی [تیپ فاطمیون] هستند». این بخشی از توضیحاتی است که در برخی از شبکه‌های اجتماعی درباره نیروهای لباس شخصی‌ای که در فیلم دیده شده و ادعا می‌شود تیپ افغانستانی‌های فاطمیون هستند که برای برخورد با اعتراضات اصفهانی‌ها به خشکی زاینده‌رود آورده شده‌اند. این دوباره همان داستان تکراری است که چندین سال است شاهدش هستیم، که در زیر درباره‌اش بیشتر توضیح می‌دهم.

۱- هیچ نشانه‌ای از افغانستانی بودن این افراد دیده نمی‌شود. نه چهره‌شان مشخص است که تشخیص بدهیم از قوم هزاره‌اند (تیپ فاطمیون عموما از هزاره‌ها هستند) و نه صحبت می‌کنند که به لهجه افغانستانی‌شان پی ببریم. خانمی هم که دارد فیلم می‌گیرد، خطاب به آنها می‌گوید: «با مردم این کار را نکنید». این جمله بیشتر به نظر می‌آید به نیروهای لباس شخصی ایرانی باشد. در حالی‌که اگر فکر می‌کرد افغانستانی هستند، احتمالا جملات دیگری به کار می‌برد.

۲- اینکه در پی هر حرکت اعتراضی ایرانیان و برخورد نیروهای لباس شخصی با آنان، عده‌ای شایعه می‌کنند که اینها افغانستانی، عراقی یا لبنانی هستند، پدیده تازه‌ای نیست و نویسنده هم پیش از این نیز شایعه بودن برخی موارد آنرا نشان داده است. چند مورد مشهورش را در زیر یادآوری می‌کنم.

۲ الف) در اعتراضات سال ۸۸، عکسی از یک نیروی لباس شخصی بی‌سیم به دست به‌طور گسترده‌ای منتشر و ادعا شد از نیروهای لبنانی است که جمهوری اسلامی آنها را برای سرکوب اعتراضات ایرانیان آورده است. او در واقع مهدی نوروزی و اهل کرمانشاه بود که بعدها در درگیری با داعش در نزدیکی‌های سامرا کشته شد و لقب «نخستین شهید مدافع حرم استان کرمانشاه» را گرفت.

۲ ب) در بهار سال ۱۳۹۸ کلیپی ار درگیری لفظی میان یک زوج جوان و یک مرد جوان با فارسی لهجه‌دار که به حجاب آن خانم گیر داده بود، در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و این توضیح هم زیرش آمده بود: «فوری: حاثه ننگین قادسیه تکرار شد. مزاحمت و توهین به فرهنگ ایرانی توسط یک زامبی حشدالشعبی برای مردم ایران». آن موقع سیل در برخی نقاط ایران رخ داده بود و نیروهای حشدالشعبی برای کمک‌رسانی به ایران وارد شدند. هرچند به شیوه ورودشان نقد وارد بود و شخصا نیز این نقدها را نوشتم، اما همانگونه که در این یادداشت [لینک] نشان دادم، آن جوان نه عراقی، بلکه یک نیروی حزب‌اللهی ایران و بچه شهرستانی با لهجه بوده.

۲ ج) و حالا این کلیپ که بدون هیچ سند و مدرکی مدعی شده نیروهای تیپ فاطمیون افغانستانی برای سرکوب اعتراضات اصفهانی‌ها آمده‌اند، به نظر می‌آید ادامه همان روند باشد.

۳- من اگرچه سند و مدرکی برای رد قاطعانه عدم استفاده از نیروهای خارجی در برخورد با معترضان ایرانی ندارم، اما طبیعتا «البَیِنَه علی المدعی». کسی که چنین اتهامات و ادعاهایی را مطرح می‌کند باید آنها را اثبات کند. در منطق و قانون نیز اصل بر برائت است. از آنجا که در موارد پیشین، دروغ و شایعه بودن چنین ادعاهایی اثبات شد و در مورد اخیر هم هیچ سند و مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و بنابراین این یکی هم بیشتر به نظر می‌آید شایعه باشد تا واقعیت. طبیعتا تا زمانی که چنین مسئله‌ای اثبات نشود، پخش اینگونه شایعات تنها به فضای افغان‌هراسی دامن می‌زند؛ آن هم در حالی‌که فضای عمومی ایران دارد کم کم به سوی همدلی بیشتر با افغانستانی‌ها پیش می‌رود. از آنجا که سال‌هاست از حقوق مهاجرین افغانستانی در ایران دفاع می‌کنم، نمی‌توانم در برابر شایعاتی که به «افغانستانی هراسی» دامن می‌زند نیز سکوت کنم.

۴- اگرچه نشانه‌هایی از چرخش اندک صدا و سیما در این چند ماه مدیریت جدید (آقای جبلی) دیده می‌شود، اما همچنان ما در اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های داخلی بسیار ضعیف، نادرست و گاه فاجعه‌بار عمل می‌کنیم و همین باعث گسترش بی‌اعتمادی بخش قابل توجهی از مردم و گرایش‌شان به رسانه‌های بیگانه و یا شایعات می‌شود. این قصه پر غصه را سال‌هاست داریم گوشزد می‌کنیم، شاید بالاخره گوش شنوایی پیدا شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا