خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | گزارش «آقای میثم» از باند دلالان نفت

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

شنبه 2 مرداد 1372

آقاى اسدالله بادامچيان آمد. ضمن ارايه تحليل، پيشنهادهایى براى تغييرات در كابينه در جهت تقويت خط راست داشت.
آقاى مسيح مهاجرى هم آمد و كاملاً برعكس آقاى بادامچيان تحليل كرد و پيشنهادهای معكوس داشت. هر دو نوشته‌اى هم دادند.

يكشنبه 3 مرداد

شب آيت‌الله خامنه‌اى میهمانم بودند. درباره سفرشان به آذربايجان و كابينه جديد و مسايل جارى كشور و صداوسيما صحبت كرديم.

دوشنبه 4 مرداد

گروه نمايندگان چپ مجلس آمدند؛ حدود شصت نفر بودند. آقاى حسین هاشميان به نمايندگى آنها حرف زد. اظهار حمايت از تصميمات من نمودند؛ به اميد اينكه افرادشان كمتر حذف شوند و روى آقاى مصطفی معين و آقاى عبدالله نورى تأكيد داشتند. گفتم در حال بررسى هستيم و هنوز تصميم نهايى اتخاذ نشده است. آماده بررسى پيشنهاداتم.

آقايان محمدعلی موحدى كرمانى، حبیب الله عسكراولادى، اکبر پرورش، مرتضی نبوى و محمدرضاباهنر آمدند. درخواست‌هايشان براى حذف و جايگزينى در كابينه در جهت تقويت خط راست را گفتند؛ جواب‌هايم كلى بود. قول مشخص ندادم. ولي اميدوار رفتند.

عصر آقاى محمدمحمدى گيلانى آمد. براى وزارت بهداشت، دكتر شهاب‏‌الدین صدر را معرفی کرد و از تعويض ماشين حفاظتى خودش گفت.

سه‌شنبه 5 مرداد

آقاى علی فلاحيان براى مذاكره درباره آينده وزارت آمد. بعضى به او پيشنهاد وزارت كشور را هم داده‌اند كه بى مورد است.

چهارشنبه 6 مرداد

آقاى عبدالله نورى آمد. در همين باره حرف زديم. معتقد است كه در مجلس رأى دارد و ترجيح مى‌دهد كه معرفى شود؛ حتى اگر احتمال رأى نياوردن قوى باشد. گفت رد شدن از طرف مجلس را بر عدم معرفى از سوى من ترجيح مى‌دهد. ادامه مذاكره به بعد موكول شد.

جمعى از نمايندگان تهران آمدند. خواستار تعويض زياد در كابينه بودند و به خصوص از وزراى اقتصادى گفتند. برخورد تندى با آنها كردم و گفتم موفقيت‌هاى عمده اقتصاد‌يمان از آنهاست(وزاری اقتصادی). از شجاعت آنها تمجيد كردم كه در آن زمان آلوده به جو افراطى و شعارى، تعديل اقتصادى را مطرح كردند و اجرا نمودند. توقع چنين برخوردى را نداشتند؛ عقب نشينى كردند.

دوشنبه 11 مرداد

آقاى ميثم از وزارت اطلاعات آمد. گزارشى از موفقيت‌هاى ضدجاسوسى و كشف‌ها داد و نيز پرونده باند دلالان نفت را گفت.

سه‌شنبه 12 مرداد

براى شركت در مراسم تنفيذ رياست جمهورى به دفتر رهبرى رفتيم. قبلاً روساى ديگر قوا را به جلسه فرستادند و وقتى كه جلسه آماده شد، من و آيت‌الله خامنه‌اى وارد شديم. تشريفات رسمى سرود و قرآن و گزارش وزير كشور و قرائت متن حكم توسط احمدآقا و دادن حكم توسط رهبر و صحبت من و سرانجام صحبت مفصل رهبرى و ختم جلسه؛ مجموعاً منظم‌تر از گذشته بود.

تلفنى با آيت‌الله خامنه‌اى درباره كابينه صحبت كردم. تا ساعت نُه شب در دفترم كار كردم و به خانه آمدم.

چهارشنبه 13 مرداد

ساعت هشت براى مراسم تحليف به مجلس شورای اسلامی رفتيم. قبل از جلسه مقدارى با آقایان علی اکبر ناطق نوری و محمد یزدی، رؤساى قوای مقننه و قضاییه صحبت كردم. در مراسم آقاى ناطق و آقاى يزدى صحبت‌هاى خوبى كردند. من نيز پس از قرائت سوگندنامه در كنار رييس قوه قضاییه، سخنرانى مبسوطى كردم؛ هم راجع به عملكرد گذشته و هم راجع به برنامه آينده و محور محتويات قسم نامه.

پنج شنبه 14 مرداد

آقاى ابوالقاسم خزعلى آمد. تأكيداتى در خصوص به كارگيرى چند نفر داشت. مى‌گفت به سه نفر ارادت دارد. مرحوم بهشتى، آيت‌الله خامنه‌اى و من و هميشه دعا مى‌كند.

با آيت‌الله خامنه‌اى دربارة آخرين تصميمات دربارة وزرا تلفنى صحبت كردم؛ به توافق نهايى دست يافتيم.

شنبه 16 مرداد

آقايان محمدتقی مصباح يزدى و نواب آمدند و براى مؤسسه باقرالعلوم(ع) كمك خواستند؛ مى‌خواهند اعتبار رسمى دانشگاهى داشته باشند، ولى اسم حوزه باشد، نه دانشگاه.

يكشنبه 17 مرداد

كابينه جديد را به مجلس با شش وزير جديد و يك مورد جابجايى معرفى كردم. به خاطر احساس ناراحتى از حذف وزيران، از لحاظ روحى تحت فشار بودم؛ عمدتاً در اثر اختلافات خطى و مراعات براى مجلس پيش آمده است.

آقايان محمدتقی محصل همدانی، نماینده مهریز و بافق و ابوالقاسم وافى آمدند. براى مسايل يزد و انتقال آب از اصفهان به يزد مطالبى داشتند.

شب آيت‌الله خامنه‌اى میهمانم بودند. درباره كابينه جديد و وضع نان صحبت كرديم. از لتيان آمده‌اند و شب به لتيان برمي‌گردند.

سه‌شنبه 19 مرداد

در گزارش‌ها اقدامات آمريكا براى جلوگيرى از تحويل محموله‌اى به ايران كه ادعا مى‌كنند مواد اوليه قابل استفاده در ساخت سلاح شيميايى است و اعتراض چين به آمريكا مورد توجه است. از آقاى اکبر تركان، وزیر دفاع پرسيدم. گفت محموله‌اى كه از جاى ديگر، تحويل ايران خريده‌ايم، قرار است از راه چين برسد.

دوشنبه 25 مرداد

نزديك ظهر به مجلس رفتم و در دفاع از وزرايى كه مورد انتقاد قرار گرفته بودند، صحبت كوتاهى نمودم از وزیران نفت، جهادسازندگی و معادن و فلزات، بيشتر از ديگران دفاع كردم؛ چون به نظر مى‌رسيد، بخشى از جناح اكثريت مجلس براى حذف آنها برنامه‌ريزى كرده و به صورت تشكيلاتى و باندى عمل مى‌كنند. سرانجام آنها رأى آوردند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1372

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جانباز ۷۰ % که یک روز شاید جبهه بوده و ظاهرش بسیار سالم است ماهیانه ۱۵ ملیون تومان حقوق می گیرد.
    و جانبازان عزیز زیر ۲۵ % که شاید همه ۸ سال جبهه بوده باشند ماهیانه ۲ ملیون حقوق می گیرند .
    درصد ها معنی ندارند همه باید حقوق یکسان بگیرند .
    مگر جانباز ۷۰ % روزی ۷ بار صبحانه و ۷ بار ناهار و ۷ بار شام می خورد که ۷ برابر جانباز ۲۴ % حقوق می گیرد .
    این رانت و فساد و تبعیض را پایان دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا