خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار منصور حقیقت‌پور: ببینید در راس نهادهای تولید ثروت چه کسانی هستند؟

| غفلت کردیم و در نتیجه‌ی آن افرادی رخنه کردند که اعتقادی به جمهوریت نظام ندارند |

منصور حقیقت پور کاندیدای جریان میانه‌رو در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: صاحبان ان‌قلت به جمهوریت نظام در حال حاضر در قدرت هستند. نهادهای قدرت کشور در اختیار آنهاست. نهادهای تولید ثروت هم همینطور، در راس نهادهای تولید ثروت چه کسانی هستند و به کدام جریان سیاسی نزدیک هستند؟! .

آقای حقیقت‌پور در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: فضای انتخابات فضای سردی است و بسیاری از سران جریان‌های معتدل را حذف کردند. برای مثال ۱۵۰ نفر از نمایندگان ادوار مجلس رد صلاحیت شده‌اند. تفاهمی بین نیروهای سیاسی ممکن است شکل گرفته باشد اما این به معنای ائتلاف نیست.

او در ادامه گفت: افراد زیادی باقی نمانده‌اند و بیشتر کاندیداهای این جریان را رد صلاحیت کردند. آنچه رخ داده تفاهم برای دادن لیست در چند نقطه است که با ترکیبی غیرقابل پیش‌بینی هم خواهد بود.

این کاندیدای جریان میانه‌روها در انتخابات درباره‌ی تردیدها پیرامون اثرگذاری فراکسیون اقلیت میانه‌روها در مجلس آینده گفت: حتما اثرگذار خواهد بود. یک نفر هم می‌تواند حرف مردم را بزند و حضور آن یک نفر هم مغتنم است.

او با انتقاد از مجلس یازدهم گفت: فضای سیاسی مجلس می‌باید سه ضلعی و یا دو ضلعی باشد. اما مجلس موجود در وضعیتی است که برای مثال فردی را به ریاست جمهوری دعوت کرده و بعد هم پشیمان می‌شوند. چه اقلیت و چه اکثریت مجلس اگر سخنگوی مردم و زبان و چشم و گوش آنها باشند اتفاقات خیلی مهمی رخ خواهد داد. بنده هم با این هدف وارد صحنه شده‌ام شدم تا بتوانم زبان مردم باشم.

حقیقت‌پور با تاکید بر اینکه معنای مجلس مستقل مجلسی در تضاد با دولت نیست، گفت: مجلس می‌باید عقلانیت‌پایه باشد و اقدامات صحیح دولت را تایید و با اقدامات ناصحیح هم مخالفت کند. چنین مجلسی یک مجلس زنده خواهد بود. مجلسی که بخواهد وکیل الدوله یا وکیل جاهای دیگری به جز مردم باشد نمی‌تواند درد مردم را دوا کند.

این نماینده‌ی میانه‌رو ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بین افراد تاییدصلاحیت‌شده کاندیداهایی با این ویژگی‌ها هست، گفت: بله، افرادی مثل علی مطهری و مسعود پزشکیان و بعضی دیگر در کاندیداهای تایید‌صلاحیت‌شده هستند که می‌توانند صدای مردم باشند. و حضور آنها در مجلس آینده به نفع مردم و مغتنم است.

حقیقت‌پور درباره‌ی دلایل سرد بودن فضای انتخابات گفت: این موضوع را تک عاملی نمی‌بینم. اقدامات دولت و دستگاه‌های اجرایی می تواند یکی از عوامل ایجاد این فضا باشد. مشکلات ساختاری انتخابات و نوع نگاه خاصی که دستگاه‌های نظارتی در بررسی صلاحیت‌ها دارند دلیل دیگر است که می‌تواند بر فضای انتخابات موثر باشد.

او دلیل دیگر را افول جایگاه مجلس دانست و گفت: مجلس از آن منزلتی که امام در نظر گرفته بود فاصله گرفته است. چندین مرکز قانونگذاری وجود دارد و مجلس دیگر در راس امور قرار ندارد. برای مثال شوراهای عالی و شورای سران سه قوه قانون‌گذاری می‌کنند و مجلس در جریان این تصمیمات نیست. نظرات رئیس مجلس در این جلسات نظر مجلس نیست. قاعدتا او در جلساتی که فی البداهه تصمیم‌گیری می‌شود نمی‌تواند منعکس‌کننده‌ی نظر مجلس باشد. نظر مجلس وقتی گرفته می‌شود که مصوبه صادر کند.

حقیقت‌پور درباره‌ی‌ مثال‌های این نوع تصمیم‌ها گفت: برای فروش اموال دولتی یا واردارت خودرو یا تصمیم‌گیری درباره‌ی انرژی مجلس در جریان قرار ندارد. مردم این وضعیت را می‌بینند که نمایندگانشان در مجلس در راس امور نیستند. در کنار این موارد، دلسردی مردم از وضعیت اقتصادی و تبلیغات منفی بنگاه‌های خبری خارج از کشور و عدم احساس اثربخشی آرا هم اثرگذار بوده‌است.

این کاندیدای میانه‌رو انتخابات مجلس گفت: اگر معترض به وضعیت موجود هستیم با قهر کردن مسئله‌ای حل نمی‌شود. قانونی‌ترین و سالم‌ترین مسیر برای تغییر، صندوق رای و انتخابات است. البته مسیر خیابان هم وجود دارد اما هزینه‌اش بسیار زیاد است. البته مسیرهای دیگری هم وجود دارد که در اختیار مردم نیست. آنچه در اختیار مردم است و رهبری هم بر آن تاکید داشته استفاده از صندوق رای است تا از این ظرفیت از دیکتاتوری و خودکامگی جلوگیری شود.

حقیقت‌پور سلامت و امنیت انتخابات را حائز اهمیت دانست و گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم نگران سلامت انتخابات هستند. البته من این را تایید نمی‌کنم و معتقدم که جمهوری اسلامی یک نظام سالم و نجیب است و دست به آرا مردم نمی‌برد. ولی این احساس در مردم به وجود آمده است.

او با تاکید بر اینکه تغییر را باید از مسیر صندوق رای دنبال کرد، گفت: می‌بایست به افراد شایسته‌ای که باقی مانده‌اند رای داد. البته متاسفیم که بسیاری از شایستگان ثبت‌نام نکردند و یا در بررسی صلاحیت‌ها حذف شدند. اما با این وجود می‌باید به افراد مستقل که به قبیله‌ی خالص‌گرا و کانون‌های ثروت و قدرت وابسته نباشند رای دهیم.

حقیقت‌پور گفت: عده‌ای در جمهوری اسلامی ایران راهبرد انتخابات حداقلی را در دستور قرار داده و اجرایی می‌کنند. آنها به دنبال اجرا کردن این سناریو هستند و این هم حاصل فضایی است که به بعضی نامحرمان اعتقادی و سیاسی داده‌اند. غفلت کردیم و در نتیجه‌ی آن افرادی رخنه کردند که اعتقادی به جمهوریت نظام ندارند. امام جمهوری اسلامی را به عنوان ودیعه‌ای بسیار گرانسنگ در اختیار ما قرار داده است. هر کسی جمهوریت و اسلامیت را تضعیف کند در خطاست.

او در ادامه افزود: شاگردان امام مثل شهید بهشتی و شهید مطهری دیدگاه امام را در طراحی جمهوری اسلامی پیاده کردند. عده‌ای از ابتدا با دیدگاه امام در این باره مخالف بودند. صاحبان ان‌قلت به جمهوریت نظام در حال حاضر در قدرت هستند. نهادهای قدرت کشور در اختیار آنهاست. نهادهای تولید ثروت هم همینطور، در راس نهادهای تولید ثروت چه کسانی هستند و به کدام جریان سیاسی نزدیک هستند؟!

این کاندیدای انتخابات مجلس گفت: جریان نامحرم به انقلاب و مخالف جمهوریت که عملکرد و نگاهش از اول انقلاب بر سیاق خالص‌سازی بوده بر مملکت حاکم شدند. اینها می‌گویند با ده درصد هم می‌توانیم انتخابات برگزار کنیم. متاسفم که می‌بینیم کلام مقام معظم رهبری جلوی چشم ما پر پر می‌شود. در فروردین امسال رهبری گفتند چهار اصل امنیت، سلامت، رقابت، پر شور باید مورد توجه باشد. مسئولیت دو بند اول با وزارت کشور و دولت است اما مسئول رقابتی و پر شور شدن انتخابات کیست؟

او ادامه داد: اگر برای مثال دوازدهم اسفند اعلام شد ده درصد در انتخابات شرکت کردند یقه‌ی چه کسی را باید بگیریم. در آن روز باید به چه کسی انتقاد کنیم؟! مقام معظم رهبری فرمودند برای پر شور شدن و رقابتی شدن انتخابات راهبرد بنویسند، کدام مقام مسئول چنین راهبردی را نوشت؟ راهبرد رقابتی و پرشور شدن انتخابات کجاست؟

حقیقت‌پور با تاکید بر مشارکت در انتخابات گفت: اگر مردم به صحنه بیایند موج بزرگی شکل می‌گیرد. اگر مردم راضی هستند کسانی که این نمایندگان را معرفی کردند به آنها رای دهند اما اگر از این وضعیت راضی نیستید اجازه ندهید جریاناتی که این مجلس را پخت و پز کردند دوباره وارد مجلس شوند. این مجلس رفوزه بوده و الان هم دوباره می‌خواهند خودشان را فراتر از مردم و قانون ببینند.

این فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی درباره‌ی سکوت سیاسی این چهره‌ی شاخص جریان میانه‌روها گفت: این سکوت حاصل یک ظلم بود. جفایی که در جمهوی اسلامی اتفاق افتاد و در نتیجه‌ی آن، ایشان به سکوتی وارد شدند که در تاریخ صدر اسلام هم مانند آن را دیده بودیم. آقای لاریجانی با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران قهر نکرده‌است بلکه حجب و حیایی به خرج داده است.

حقیقت‌پور درباره‌ی کنشگری انتخاباتی علی لاریجانی گفت: سیاق لاریجانی مبتنی بر عقلانیت و اعتدال است. تصمیم‌گیری و رفتار حرفه‌ای و اقدام معتدل مبنای کنشگری لاریجانی است و بر همین اساس خیلی‌ها می‌توانند با او همسو باشند. مملکت‌داری می‌باید بر مبنای عقلانیت باشد راهکارهای پرخاشگرانه‌ی قهری و خشونت‌پایه پاسخگوی مسائل کشور نیست.

این فعال سیاسی میانه‌رو گفت: آقای لاریجانی در انتخابات از گروه خاصی حمایت نخواهد کرد اما بسیاری از نخبگان و نمایندگان ادوار مجلس را به ثبت نام تشویق کرد تا میدان انتخابات را پر شور کنند. البته در صحنه‌ی سیاسی اتفاقاتی در بررسی صلاحیت‌ها رخ داد که متاسفانه اجازه‌ی برگزاری انتخاباتی رقابتی و پر شور را گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای حقیقت پور جوری حرف میزنند که انگار مثلاً 50 سال در سیاره ای دیگر زندگی کرده اند و تازه به زمین آمده اند. ایشان جوری حرف میزنند که انگار نمی‌دانند در این ۴۵ سال مملکت دست همین دو گروه و جریان بوده است. جوری از فلان مقام میگویند که انگار ایشان چند دوره رییس همین مجلس نبوده اند!!!
    مگر آقای لاریجانی خودشان رییس مجلس نبوده اند؟ مگر مجلس ایشان مجلس میانه رو ها نبود؟ مگر ما اصلا دولتی به نام دولت اعتدال نداشتیم؟ میشه بفرمایید اون موقع چه گلی بر سر ملت زدند؟
    به نظر من که تموم شد دوره ی این حرفهای تکراری گذشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا