خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش چند «نوبت فروشی» در مجموعه‌ی تئاتر شهر

آیا مدیران جدید توان شفاف شدن نوبت دهی را دارند؟

امیرحسین ناظری کنزق، خبرنگار انصاف نیوز: شواهدی وجود دارد که در دوران مدیریت قبلی تئاتر شهر نوبت اجرا توسط برخی کارمندان این مجموعه به فروش می‌رسیده است و حتی «م.س» یکی از کارمندان قبلی تئاتر شهر این خبر را تایید کرد.

همیشه نبود سازوکار مشخص و شفاف در دادن نوبت اجرا در تئاتر شهر به هنرمندان باعث نارضایتی و وجود حرف و حدیث‌های بسیاری بوده اما در دوران مدیریت قبلی این تئاتر شهر اتفاقات جالب بسیاری برای این مجموعه رخ داد، از جمله این اتفاقات عجیب اجرا کردن کار اولی‌های در سالن‌های سایه و قشقایی بود. حالا عده‌ای مدعی شده‌اند که این اتفاقات حاصل «نوبت فروشی» است.

ماجرا از این قرار بوده که کسانی مدعی شده‌اند یکی از کارمندان سابق تئاتر شهر که برادراش هم اکنون کارمند تئاتر شهر است به کمک یکی از کارمندان آن زمان این مجموعه که بعد از این ماجرا از مجموعه اخراج شده با رقم‌های متفاوتی از دو میلیون تومان تا بیست میلیون تومان بسته به اعتبار کارگردان نام بعضی از کارگردان‌ها را خارج از نوبت به لیست اجراها اضافه می‌کردند.

در کنار نام م.س، نام دو نفر دیگر یعنی «ح.ع» و «م.ص» مدیران یک تماشاخانه منحل شده که اکثر دیدارهای مربوط به این موضوع در آن جا انجام می‌شد نیز در این موضوعات بسیار پررنگ است.

آقای س گفت با دومیلیون تومان برایت اجرا می‌گیرم

یکی از کارگردانان تئاتر، «ف.س»، که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز درباره این موضوع مدعی شد: آقای س یک روز من را در مجموعه پایتخت دید، من هم دنبال اجرا بودم ولی مشکل مالی داشتم؛ ایشان آمد و به من گفت یکی از دوستان من در تئاتر شهر است به نام آقای «ک»، اگر اجرا می‌خواهی من می‌توانم برایت اجرا بگیرم؛ ولی شما باید دو میلیون تومان به من پول بدهی که نصفش برای من است و نصفش برای آقای ک.

فیش واریزی آقای «ف.س»

وی افزود: این دیدار در خرداد 96 بود و قرار شد نوبت من آبان 96 باشد. آبان ماه شد و آن‌ها به من خبری ندادند. چند ماهی گذشت و این دو نفر مدام من را امروز و فردا می‌کردند. یک روز من رفتم نوبتم را پیگیری کنم و آقای جودکی به من گفت تو اصلا نوبت نداری! من تماس گرفتم با آقای ک، ایشان به من گفتند که تو کاری با این موضوعات نداشته باش؛ وقتی حواسشان نبود من اسم تو را در لیست اضافه می‌کنم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: من رفتم پیش آقای شریعتی و او به من گفت آقای ک از مجموعه اخراج شده‌اند، این موضوع به ما ربطی ندارد و برو به هرکسی پول دادی از او پول بگیر؛ آقای شریعتی درباره نامه نوبت امضا هم گفت: این امضا من نیست و امضا جعلی است.

نمونه ای نامه های صادر شده این نامه برای خانم «ع. ت» است

او در انتها گفت: «ح.ع» و «م.ص» هم مدیران یک تماشاخانه منحل شده‌اند تعدادی اجرا داشتند که می‌دانستم که به س پول داده‌اند و حالا نتواسته اند اجرا بگیرند؛ فکر می‌کردم که این دو نفر هم ضرر کرده‌اند ولی هرچه از آن‌ها می‌پرسیدم به من می‌گفتند که حالا پولمان را نمی‌دهد دیگر چه کنیم. برای من عجیب بود که درباره سی چهل میلیون پول اینگونه راحت حرف می‌زنند که بعدها متوجه شدم این‌ها هم باهم همکار بوده‌اند.

«ف.س» درباره دیگر هنرمندان درگیر این ماجرا گفت: تا جایی که من می‌دانم آقای «عباس. ع»؛ که قبلا با آقای «ح.ع» همکاری داشتند، «ر.ح» که تهییه کننده و تولید کننده تئاتر است؛ خانم «ع.ت» که از کارگردانان مطرح کشور در زمینه تئاتر فیزیکال هستند و آقای «الف. س» از کسانی‌اند که درگیر این ماجرا شده‌اند.

کسی که باعث لغو مجوز «ح.ع» شد می‌گوید بی‌اطلاعم

خبرنگار انصاف نیوز برای پیگیری موضوع با «عباس. ع» تماس گرفت که او کاملا اظهار بی اطلاعی کرد و گفت احتمالا او را با کس دیگری اشتباه گرفته‌اید. این درحالی است که شکایت آقای «عباس. ع» باعث لغو مجوز فعالیت تماشاخانه آقای «ح.ع» شده بود.

م.س: «ک» شماره حسابم را به همه می‌داد! من هیچکاره بودم!

م.س، یکی از کسانی که نامش به عنوان واسطه برده می‌شد ضمن تایید اصل ماجرا در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز گفت: قضیه‌ای که شما می‌گویید مشکش کاملا حل شده. این مشکل از طرف یکی از پرسنل بود که مشکل حل شد و قرار شد معترضان به همان آدم اعتراض کنند و مشکلشان را پیش آقای شریعتی حل کرده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که شما که دیگر اصلا کارمند تئاتر شهر نیستید پس چرا واریزی‌ها به نام شماست گفت: من همان موقع هم کاره‌ای نبودم، من خودم فقط معرف بودم و آقای ک را به آن دوستان معرفی کردم و آقای ک شماره حساب من را داده بود! حالا هم خیلی‌ها پولشان را گرفته‌اند و قضیه حل و فصل شده است.

یک تهیه کننده آسیب دیده: گفتند با 10 میلیون بده

«ر.ح» یکی از تهیه کنندگان آسیب دیده در این ماجرا به خبرنگار انصاف نیوز گفت: من کار تولید و تهیه می‌کردم؛ ما در تابستان 96 با آقای «ف.س» در تماشاخانه پایتخت آشنا شدیم؛ او کارش جور نشد و ما رفتیم سراغ یک کار دیگر تا اینکه از او شنیدیم که قرار است او در تئاتر شهر اجرا کند. خب همه ما تعجب کردیم؛ ولی او مشکلی داشت که کار اولی بود و کسی نمی‌آمد در کار او بازی کند. همزمان با این ماجرا کار خانم «ع.ت» پیش آمد و همان موقع آقای «ح.ع» به من گفت که من کار را با چیزی حدود 10 میلیون تومان می‌توانم ببرم تئاتر شهر.

او ادامه داد: من در همان زمان شنیدم که آقای «الف. ت» که پیش از این با من در یک نمایشی در تماشاخانه پایتخت [همکار] هم بوده این کار را می‌کند و به ما گفت من کانال خودم را دارم ولی در نهایت متوجه شدیم کانال او هم همان کانال آقای «ح.ع» یعنی «م.س» است.

«ر.ح» درباره قیمت خرید و فروش نوبت گفت: رقم‌ها از دو میلیون تا بیست میلیون تومان بود؛ و چیزی که به ما می‌گفتند این بود که شما پول بدهید و نامه نوبت را به امضای آقای شریعتی بگیرید. سر کار «محمد. ن» که من مجری طرح بودم قیمت به هفت میلیون رسیده بود. او چون نمی‌توانست پول سالن خصوصی بدهد به این سمت رفتیم و همان موقع هم من گفتم این کار ریسکی است. چون همان موقع هم ما فقط می‌شنیدیم که کارهایی مثل کار آقای «سیدم. م» که قرار بود در ایرانشهر اجرا شود ولی یک شبه از تئاتر شهر سر درآورده بود و یا آن خانم کار اولی که نمایشنامه‌ای از پینتر را کار کرده بود اینگونه به تئاتر شهر آمده‌اند ولی ما نمونه‌ای نمی‌شناختیم که کاری با پول دادن اجرا رفته باشد. چون آن‌هایی که در بطن موضوع هستند می‌دانند خارج از نوبت رفتن کار بسیار سختی است.

وی افزود: من همان زمان هم با آقای «ح.ع» تماس گرفتم و هم آقای «الف. ت» که ببینم کدام ارزانتر است. «الف. ت» به ما گفت 7 میلیون به حساب من بریزید تا من کار شما را درست کنم. ما بعدها فهمیدیم که این پول‌ها دلال بازی است و آقای ک که کارمند مرکز است فقط دومیلیون برای هر کار می‌گرفته. من فهمیدم که کانال آقای «الف. ت» همان کانال آقای «ح.ع» است و آقای «الف. ت» خودش می‌رفته پیش آقای «ح.ع». «الف. ت» با پولی که از کار ما گرفته بود می‌خواست سه نامه بگیرد؛ یکی کار ما یکی کار خانم «الهام. ش» که نامه تعهد «ح.ع» به مجری طرح این کار آقای «س.م» موجود است که ایشان و آقای «الف. ت» با هم شریک‌اند و من هم قبلا با این‌ها شریک بودم.

نمونه هایی از فیش های واریزی به آقای «الف.ت»
نمونه هایی از فیش های واریزی به آقای «الف.ت»
نمونه هایی از فیش های واریزی به آقای «الف.ت»
نمونه هایی از فیش های واریزی به آقای «الف.ت»

او درباره چگونگی لو رفتن اوضاع گفت: نامه‌هایی که به ما می‌دادند شماره نامه‌هایشان اشتباه بود. یک روز خانم «ع.ت» به دفتر آقای شریعتی رفته بود و سروصدا کرده بود. من از این موضوع اینگونه خبر دار شدم که آقای م.س نامه خانم «ع.ت» را به ما نشان داد که ایشان که از اسم و رسم دارهای تئاتر هستند هم کارشان را به ما سپرده‌اند. پس شما هم مطمئن باشید؛ ولی زمانی که صدای کار خانم «ع.ت» درآمد همه رفتند و شکایت کردند. کار به جایی رسید که آقای «عباس. ع» رفت و از آقای «ح.ع» شکایت کرد و مجوز تماشاخانه ایشان به این دلیل معلق شد. ولی «ح.ع» به آقای «عباس. ع» پولش را داد و او هم رفت شکایتش را پس گرفت.

نامه آقای «محمد. ن» با امضای جعلی

«ر.ح» تصریح کرد: چیزی که من می‌دانم این است که «ح.ع» پول‌ها را پس داده ولی پول‌هایی که مانده پول‌هایی است که دست آقای ک و م.س است. آقای ک که از مرکز اخراج شدند و اصلا متواری‌اند ولی م.س هم پول‌ها را نمی‌دهد.

او درباره پیگیری از مرکز گفت: درباره پرونده «محمد .ن» که من مستقیما کارش را پیگیری می‌کردم اینگونه پیش رفت که ما پیش آقای جودکی رفتیم؛ او به ما گفت فرض کنید کسی در پارک دانشجو سر شما را کلاه گذاشته به ما ربطی ندارد؛ پاسخ ما این بود که این‌ها کسی نیستند که ناشناخته باشند؛ آقای ک که شناخته شده است و آقای س هم که هم خودش کارمند تئاتر شهر بوده و هم الان برادرش کارمند تئاتر شهر است؛ از طرفی آقای م.س و آقای شریعتی از قدیم که با هم در تالار حافظ بودند خیلی دوست و رفیق‌اند.

این تهیه کننده تئاتر گفت: بعد از ماجرای خانم «ع.ت» من شنیدم که مسوولین گفته‌اند که شما کارگردان‌ها مقصرید چون رشوه داده‌اید و حالا اگر می‌خواهید که لااقل بخشی از پولتان را پس بگیرید مدارک جرمتان را بیاورید به ما بدهید. آقای جودکی هم به ما گفت من یک کارمند خاطی داشتم که آن را اخراج کردم؛ من همان جا گفتم که شما با اخراج کردن فقط این کارمند را از ما که شاکی هستیم دور کردید.

«امضا جعلی است»

«ح.ع» که نامش در تمام حرف‌ها شنیده می‌شد در واکنش به این حرف که نامه‌ای وجود دارد که امضای او پای نامه است به انصاف نیوز گفت: آن امضا امضای من نیست. اصلا مگر من می‌توانم چنین کاری را بکنم؟

این مدیر قبلی یک تماشاخانه‌ی منحل شده در واکنش به وجود تصاویر و ادعاهایی مبنی بر دست داشتن او در این جریانات گفت: نشر اکاذیب غیر قانونی است و چیز درستی نیست و من توان این را ندارم که این کار را بکنم؛ اگر این موضوع در رسانه‌های عمومی مطرح شود نشر اکاذیب است و اگر شما هم این کار را بکنید من مجبور به شکایت می‌شوم. باید ببینیم چه کسی با چه هدفی این حرف‌ها را پشت سر من زده است.

او افزود: این خبر درباره من کذب است و اگر این خبر منتشر شود حتما من از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنم. آن نامه هم که شما می‌گویید امضایش جعلی است. امضای من امضا ساده‌ای است و پای قرارداد با گروه‌ها هست.

چند سوال

آیا مدیران قبلی این مجموعه از این خرید و فروش نوبت خبر داشته‌اند؟ چگونه ممکن است در مهمترین مجموعه تئاتری کشور یک کارمند بتواند نوبت اجرا بفروشد؟

کدام یک از کارهایی که سال گذشته در تئاتر شهر اجرا داشته‌اند بر اساس شایستگی‌شان بوده و کدام با خرید نوبت بوده است؟

آیا مدیران جدید مجموعه توانایی ساختن ساز و کار مشخص برای دادن اجرا را دارند تا اتفاقات گذشته تکرار نشود؟

 


 

توضیح تکمیلی: «س.م» در ساعت 14:10 دقیقه در تماسی با انصاف نیوز گفت: خانم «الهام. ش» اصلا کارش همان موقع کنسل شد و اصلا هیچ ربطی به آن موضوع ندارد. همان موقع آقای «حسین. ق» کارش جایگزین کار آن خانم شد که آن کار تهیه کننده‌اش من نبودم و آقای «الف. ت» بود. آن موقع به ما گفتند که برای تغییر اسم باید پول بدهید؛ آقای «حسین. ق» هم دو میلیون تومان شخصا به حساب آقای «م.س» ریخت.

او ادامه داد: آقای «ر.ح» هم یک دروغ بزرگ گفته‌اند که ما با پولی که ایشان داده‌اند رفته‌ایم سه تا نامه گرفتیم این در حالی است که من خودم پول دادم برای یک کار دیگر و خودمان هم پول را پس گرفتیم! آن هفت میلیون تومان هم ایشان ادعا دارند ما خرج کردیم فیش‌های واریزی آن وجود دارد که ما پنج یا شش میلیون پول را ریخته‌ایم به حساب «م.س» و فقط یکی دو میلیون این وسط مانده که پولش را ما پس دادیم.

توضیحی تکمیلی 2: «ف.س» در ساعت 20:30 در تماسی با انصاف نیوز گفت: من هیچگونه شکایت و ناراحتی از آقای «ح.ع» و «م.ص» ندارم؛ و آن صحبت ها را آنگونه مطرح نکرده ام.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا