خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراف قالیباف درباره ضعیف بودن ایران خودرو

رئیس مجلس گفت: اگر صرفا به بخش فناوری توجه کنیم و حمایت‌های ما مخصوص این حوزه شود به سرنوشت ایران خودرو دچار می‌شویم.

به گزارش فارس، اهم اظهارات محمد باقر قالیباف در همایش نظاره جهش تولید دانش بنیان را در ادامه بخوانید؛

*من همیشه به حوزه فناوری از نگاه مدیریتی نگاه کردم چرا که خودم را یک مدیر می‌دانم؛ تجربه بنده در حوزه مدیریت است؛ از این جهت به این حوزه نگاه مدیریتی دارم. بنده چندی پیش به شما قولی دادم که در برنامه هفتم توسعه خلأ‌های موجود در حوزه دانش بنیان را پیدا کرده و آن را تکمیل کنیم. در کمیسیون تلفیق تا جایی که می‌توانستیم این کار را پیش بردیم و در فرصت باقی‌مانده و در ظرف سه هفته آینده که قانون هفتم برنامه توسعه در صحن مجلس شورای اسلامی تکمیل و نهایی خواهد شد این موضوع را دنبال می‌کنیم و از شما می‌خواهم تا اگر اشکالات و نواقصی همچنان وجود داشته باشد در پنل‌های تخصصی نشست که عصر امروز برگزار می‌شود با ما در میان بگذارید.

*از منظر مدیریتی بنده معتقدم که ما باید نهاد علم را اجتماعی کنیم. اعتقاد بنده بر این است که باید مبنای توسعه اجتماعی را بر توسعه سیاسی و فرهنگی ارجحیت داد. برای این‌که نهاد علم را اجتماعی کنیم باید در دستگاه‌های مختلف و بخش‌های حاکمیتی هوشمند سازی، شفاف سازی و مردمی سازی را در اولویت قرار داده که قطعا خروجی آن کارآمدی است. می‌خواهم بگویم اگر جایی را بخواهیم متحول بکنیم و کارآمدی در آن اتفاق بیفتد و لازمه آن این سه مورد است.و قتی حرف از مردم می‌سازی می‌زنی به پایه‌های اساسی انقلاب اسلامی ما بر آن استوار است. و قدرت مادی، معنوی ، مشروعیت و مقبولیت با مردم است.

*فرق ما با غرب آن است که در ایران محوریت مردم هستند فلسفه ما در جمهوری اسلامی آن است که آگاهی بخشی کنیم زمانی که می‌خواهیم آگاهی بخشی کنیم چه چیزی را اولویت قرار دهید مردم را به حقوقشان آشنا کنیم مردم باید بدانند که حقشان چیست و آن حقشان را مطالبه کنند. در هر کجایی که هستیم نخبگان، مسئولین وظیفه آن است که با اولویت آگاهی بخشی به مردم در زمینه حقوقشان تلاش کنیم که این حقوق را از ما مطالبه کند.

*ما متاسفانه بعضی از مواقع می‌رویم وظیفه مردم را مشخص می‌کنیم ما اول باید به آنها بگوییم که حقتان چیست و چگونه حقوققتان را مطالبه کنید. اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است در جمهوری اسلامی هیچ کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم اگر اعتماد مردم نباشد .اگر اعتماد پیدا شد نتیجه آن مشارکت معنی‌دار مردم است. مردم اگر اعتماد کنند بچه‌هایشان را هم به جبهه می‌فرستند مردم اعتماد پیدا کرده باشند سرمایه خود را به میدان می‌آورند مردم اعتماد پیدا کرده باشند تمام خلاقیت خود را به میدان می‌آورند و مشارکت معنی‌دار می‌شود. اینجاست که رشد در همه ابعاد اتفاق می‌افتد.

*باید به ۵ میم توجه کنیم که بسیار مهم است و اساس پیشرفت و رشد ما در این موارد است. اولین اینکه همه رویکردهایمان را محل محور کنیم. دومین نکته مسجد محوری است. باورها و ارزش‌ها برایمان مهم است. مورد بعدی مدرسه است. ۲۰ سال است که از مدارس و معلمینمان غفلت کرده‌ایم مدرسه کانون این حرکت‌ها است. میم چهارم منزل منظورمان خانواده است هر برنامه‌ای که در حال انجام است یک مخاطب دارد ما هر کاری را که انجام می‌دهیم باید خانواده محور باشد خانواده باید محور حرکت تمام برنامه‌های ما باشد. میم آخر مجازی این پنج عنصر اساسی است که باید در کف جامعه مثل یک زنجیره روابط انسان و مکان را به تمام معنای خودش از آنجا بلند کند.اگر این اتفاق بیفتد ما نتیجه می‌گیریم.

*از بعد مدیریتی باید بگویم به قول بزرگی ما در کشور مشکلات زیاد داریم ولی مساله نداریم این حرف دقیق و حکیمانه‌ای است. علت این‌که مدیران نمی‌توانند مشکلات را حل کنند؛ همین است و روز به روز بر مشکلات افزوده می‌شود. امروز طرحی در مجلس شورای اسلامی در خصوص کولبران و ملوانان در حال بحث بود که یک مشکل را حل کرده اما شش مشکل دیگر را ایجاد می‌کند. علت این است که ما مساله را درست تشخیص ندادیم، ما اول باید مشکل را تبدیل به مساله کنیم و بعد مساله را حل کنیم. فهم این موضوع بسیار مهم و کلیدی است. یکی از رسالت‌های جدی دانش بنیان‌ها تبدیل کردن مشکلات به مساله است. شما باید بایستید و با خلاقیت، علم، دانش و درایت حکم صادر کنید.

*تصمیم سیاسی بدون تشخیص علمی و تشخیص علمی بدون تصمیم سیاسی نتیجه‌ای ندارد. برای حکمرانی در هر حوزه‌ای باید نگاه فناورانه و شفاف داشته باشیم. اگر با همت دانش بنیان ۱۰۰ میلیارد هدر رفت سالانه به چرخه اقتصاد بازگردانده شود می‌توانیم گام‌های بزرگی برداریم و بنده با ۴۰ سال تجربه به جرأت می‌گویم که ما در یک قدمی این کار هستیم.

*ما اکنون فرصت‌های زیادی را برای حوزه دانش بنیان فراهم می‌کنیم، اما توصیه بنده این است که فعالیت‌های نوآورانه باید نسبت به فعالیت‌های فناورانه اولویت داشته باشد و حرکت رو به جلوی ما به سرعت ادامه پیدا کند. اگر ما صرفا به بخش فناوری توجه کنیم و حمایت‌های ما مخصوص این حوزه شود به سرنوشت ایران خودرو دچار می‌شویم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا