خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا رسانه‌ها آسوده «خواننده رپ» را قضاوت کردند؟!

یک آسیب‌شناس و پژوهشگر مسایل اجتماعی با انتقاد از نحوه‌ی انتشار خبر پرونده‌ی خواننده رپ گفت: این رویکرد رسانه‎ها که حقوق این شخص را نادیده گرفتند و قبل از این که موضوع در مراجع قضایی رسیدگی و حداقل برای آن قرار قطعی صادر شود، خیلی راحت دست به داوری زدند، نوعی آسیب اجتماعی است که رسانه‎ها بخاطر حیثیت و آبروی افراد باید از ان اجتناب کنند.

سیدضیاءالدین فائق درباره‌ی اتهام این خواننده‎ی معروف به خبرنگار انصاف نیوز، گفت: از ابتدای طرح شدن این موضوع و مجموعه‌ی  شواهد و قراین و نکاتی که در حاشیه و اطرافش طرح می‌شد، نمی‌شد با قاطعیت گفت موضوع قتل عمدی قطعی است و بنده بر این باورم که باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد و جزئیات به صورت کامل استخراج شود.

مشخص نیست مضروب بر اثر چه آسیبی فوت کرده است!

وی افزود: توجه داشته باشید که فرد ضارب بعد از آنکه مقتول را مورد ضرب و شتم قرار داده، محل را ترک و مقتول هم در بیمارستان تا چند روز زنده بوده است، پس هنوز مشخص نیست علت تامه‌ی مرگ مضروب چیست و.باید منتظر بمانیم تا پزشکی قانونی اظهارنظر کند و مشخص کند که متوفی بر اثر چه آسیبی فوت کرده است.

این محقق و پژوهشگر درپاسخ به این پرسش که «آیا احتمال  قتل شبه عمد هم وجود دارد؟»، گفت: این احتمال وجود دارد. در موارد اینچنینی، قاعده‎ی انتظار برای اظهارنظر، پزشکی قانونی است؛ البته طبیعی است پرونده ای از این دست وقتی به دادسرا می رود با قرار بازداشت موقت روبه‎روست، اما در ادامه‎ی مسیر به رسیدگی پرونده می‎پردازند.

فائق، یکی از مراجع ذیصلاح و اثرگذار در رابطه با پرونده‎‎ی مورد بحث را پزشکی قانونی دانست و اظهار کرد: باید مشخص شود علت تامه‎ی مرگ چه بوده است؛ برای نمونه این که ضربه‌ی ضارب مستقیم روی مرگ مضروب اثر داشته یا ضربه‌ی وارد شده به مرگ فرد انجامیده یا مرگ متوفی نتیجه‌ی تکانش قلبی بوده و منتهی به سکته و فوت شده؛ در این موارد طبیعتا ضارب مرتکب قتل عمد نشده؛ البته اقدامش ضرب و جرح عمدی بوده است.

وی افزود: البته تأکید دارم که در موضوع قتل، خیلی وقت‌ها اتفاق می‎افتد شما ضربه‎ای به فرد مقابل وارد می‎کنید و آسیب او منتهی به مرگ می‎شود، اما تشخیض آن با محاکم اعم از دادسرا و محاکم کیفری و دیوان عالی کشور است.

آیا خواننده‌ی رپ دارای حقوق شهروندی است؟!

فائق گفت: البته این رخداد را باید از زوایای دیگر هم بررسی کرد؛ اولین نکته این است که آیا اساسا این شخص به عنوان یک هنرمند و خواننده دارای حقوق شهروندی هست یا نه؟! بطور قطع دارای این حقوق هست، اما چرا باید حقوقش  نادیده گرفته شود و قبل از این که  موضوع در مراجع قضایی رسیدگی شود و برای وی قرار قطعی صادر شود، خیلی آسوده رسانه‎ها دست به قضاوتش بزنند.

این حقوقدان تأکید کرد: این آسیب اجتماعی و موضوعی است که رسانه‎ها باید توجه و درک کنند که حیثیت و آبروی افراد مهم است و به همین سادگی نمی‎توان با آن بازی کرد و فردی که در هر صورت وارد موضوعی شده به عنوان متهم قتل عمد معرفی کرد و براحتی پرده از صورت وی برداشت و به همه گفت که این شخص قاتل است، حقوق متهم باید حفظ شود.

وی افزود: پرسش این است که آیا کسانی که موضوع را مطرح کردند قصدشان این بود که این آدم را به عنوان کسی که در حوزه‎ی رپ فارسی کار می‎کند تحقیر کنند یا مثلا بگویند رپر معروفی قاتل شد که خود این هم  زاویه دیگر است، چون موضوع قتل عمد ممکن است برای هر کسی در شرایطی رخ دهد.

ما حق نداریم به هر بهانه‌ای وارد حریم خصوصی زندگی افراد شویم

فائق با طرح این پرسش که «چرا باید رسانه‎ها قبل از این که جرم فرد اثبات و تحقیق شود، ماهیتش را فاش کنند؟!»، تلخ‎ترین قسمت این قضیه را وارد شدن به حریم خصوصی دیگران دانست و گفت: چه کسی به ما اجازه داده تمام جزییات زندگی و روابط خصوصی متهم را به بهانه‎ی حادثه‎ی رخ داده بازگو و برملا کنیم؛ اینها بخش‎های خصوصی زندگی افراد است که باید حفظ شود ما حق نداریم به حریم خصوصی زندگی افراد بپردازیم.

این حقوقدان، انتشار اسرار مردم را اشتباه و ضداخلاقی خواند و تصریح کرد: افرادی که وارد حریم خصوصی شده‎اند خود مرتکب تخلف شده‎اند و قبح عملشان کمتر از کار ضارب نیست؛

در زندگی خیلی از آدم‎های جامعه، این مشکلات وجود دارد. از آدم‏های معمولی گرفته تا آدم‎های معروف، اما آیا ما اجازه داریم داستان زندگی افراد را به شکل زرد مطرح کنیم برای این که به اهداف خودمان برسیم؟!

قتل عمد خیلی وقت‌ها بدلیل قرارگرفتن در موقعیت خاص اتفاق می‎افتد

فائق با اشاره به این که درموضوع قتل عمد بسیاری از افراد فی‎الذاته قاتل نیستند، عنوان کرد: معتقدم در موضوع قتل عمد خیلی وقت‎ها فرد قاتل بلفطره نیست، اما بخاطر قرارگرفتن در یک موقعیت خاص مرتکب قتل می‎شود؛ برای نمونه در یک دعوای خانوادگی ممکن است شوهر همسرش را هول  دهد و سر وی به دیوار  بخورد و کشته  شود، پس نمی‎توان بطور مطلق چنین اعتقادی داشت که فرد با مراجعه به گذشته‌اش و کاری که انجام می‎داده، آدم بدی بوده است.

این پژوهشگر مسایل اجتماعی با اشاره به مضامین آهنگ‎های این خواننده، تصریح کرد: فکر می‌کنم برخی این ماجرا را طرح کردند تا بگویند کسی مثل وی که آهنگ‌های رپ می خوانده و آهنگ‌های او همیشه مضامین اجتماعی داشته، مرتکب قتل شده است؛ حال آنکه به نظر من، این رویکرد غلط است.

فائق با اشاره به یکی از آهنگ‎های وی که به موضوع طلاق ارتباط دارد، به انصاف نیوز گفت: این آهنگ شاید به نوعی برداشتی از زندگی خواننده و خانواده‌‎اش باشد، چون در مصاحبه ای که از وی دیدم به این موضوع اشاره کرده است، اما موضوع ناراحت‌کننده این است که ما نتیجه‎گیری کنیم فرزندان طلاق و گرفتار مشکلات خانوادگی در آخر کار قاتل می‌شوند!

ناراحت‌کننده است که نتیجه‌گیری کنیم بچه‎های طلاق قاتل می‌شوند

وی با بیان این که« نباید موضوع بچه‎های طلاق را مطلق دید»، اظهار کرد: مشکل این است که در جامعه جا بیندازیم که بچه‎های طلاق انسان‎های ناموفقی‎اند؛ اتفاقا یکی از نسخه‎هایی که من به آن اعتقاد دارم این است که زن و شوهر ممکن است به جایی برسند که نتوانند با هم زندگی کنند و بچه‎های آنها  اگر در خانواده‎های جدا زندگی کنند، یعنی یا نزد پدر یا نزد مادر، خیلی خوشبخت‎ترند تا این که در یک خانواده‎ی آشوب زده‎ای که مادر و پدر شبانه‎روز با هم در جنگ هستند.

این حقوقدان با  اشاره به مطلق نبودن موفقیت یا ناموفق بودن افراد براثر طلاق، گفت: این موضوع را باید رد کرد که بچه‌های طلاق بطور مطلق بچه‎هایی هستند که افسرده‎اند، اضطراب دارند، ناموفق و درس نخوان هستند و آخر کارشان به قتل کشیده می‎شود و از اینجا نتیجه بگیریم  بهتر است پدر و مادر با هم زندگی کنند و طلاق نگیرند؛ در بسیاری از پرونده‎های خیانت می‎بینید مثلا زن و شوهری با هم زندگی می‎کردند و سر سازگاری با هم نداشتند که منتهی به خیانت یکی از آنها  و قتل ختم شده است و این زاویه سوم این ماجراست.

همه سکوت کنند تا بدور از حاشیه به پرونده رسیدگی شود

وی گفت: باید به این شخص به عنوان فردی که نوعی از هنر مطرح امروز دنیا را عرضه می‏کند بنگریم و به شخصیت و اعتقاد و حقوق شهروندی او احترام بگذاریم، بهتر است همه سکوت اختیار کنند و اجازه دهند دستگاه قضایی با دقت و بدون این حاشیه‎پردازی‎های رسانه‎ای به موضوع رسیدگی کند.

فائق به اظهارات وکیل مدافع این خواننده نیز اشاره کرد و گفت: نظر وکیل وی این است که می‌گوید موکل من در این مرحله فقط اقرار به درگیری داشته و هنوز روشن نیست این درگیری منتهی به مرگ مضروب شده است یا نه که کامل درست است.

وی با اشاره به الگو بودن این افراد برای عده‏‌ای از افراد جامعه، گفت: شما «تتلو» را ببینید. او به عنوان آدمی که به نظر من و یا خیلی‎های دیگر مشکل داشته و دارد و از نقطه نظر ظاهر و شیوه‎ی رفتار و سابقه هم دچار نقصان است، اما همین فرد را می‎پذیریم که چند میلیون طرفدار دارد و برای عده‎ای الگو است.

این پژوهشگر مسایل اجتماعی ادامه داد: من می‎گویم این خواننده رپ متهم را به عنوان یک انسان خوب یک طرف بگذاریم و این آقا را هم روبه‎رویش به عنوان یک انسان خوب دیگر. من درباره‎ی هیچ‎یک قضاوت خوب و بد ندارم، اما آیا ما اجازه داریم در رابطه با زندگی این شخص وارد جزئیات شویم و آیا با این شیوه از این آدم دیگر چیزی باقی می‎ماند؟!

ورود به حریم خصوصی افراد دارای اثر روانی درازمدت است

فائق با بیان این که «ورود به حریم خصوصی افراد دارای اثر روانی درازمدت است»، گفت: عده‎ای هستند که وی را الگو قرار می‎دهند و از کارهای این آدم خوششان می‏آید. آیا ما اجازه داریم که وارد جزئیات زندگی دیگران شویم و بعد اثر روانی خیلی درازمدت روی وی و کسانی که او را الگو قرار داده‏اند، بگذاریم.

هر انسانی ممکن است نقابی بر چهره داشته باشد

این حقوقدان گفت: هرگز فراموش نمیکنم زمانی یکی از مجرمان بسیار خطرناک که اتفاقا مرتکب چندین قتل فجیع شده بود، میگفت: هر انسانی ممکن است نقابی بر چهره داشته باشد که در شرایط خاص آن را بردارد، گمان نمیکنم هیچکس راضی باشد، نقابش را بردارند.

شما ماجرای جسارت فاجعهآمیز «تتلو» به یکی از قضات شریف را که فراموش نکردید، آیا وقتی او چنین رفتاری را مرتکب شد و به زندان رفت و گرفتار شد باید پرده از مشکلات مختلفش بر میداشتیم؛ این روش غلط است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا