خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فدرال رزرو با اوپک پلاس شاخ‌به‌شاخ می‌شود؟

خبرآنلاین نوشت: کاهش تولید ناگهانی نفت از سوی اوپک پلاس، منجر به جهش قیمتی در بازار نفت شده‌است، اتفاقی که به گفته تحلیلگران، اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق می‌دهد و روابط اوپک‌پلاس و فدرال رزرو را تیره و تار می‌کند.

سه سال از زمانی که سقوط تاریخی قیمت نفت منجر به آشفتگی در اقتصاد جهانی شد، می‌گذرد؛ سقوط آزاد قیمت نفت موجب شد تا کشورهای غربی به رهبری دونالد ترامپ روسیه و عربستان سعودی را برای کاهش تولید و تقویت قیمت نفت، تحت فشار قرار دهند و همزمان با کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس، بخش شیل آمریکا از سقوط نجات پیدا کرد، اتفاقی که منجر به تمجید ترامپ از ریاض و مسکو شد.

حال با گذشت سه سال از واقعه تاریخی، بازار نفت شاهد فروپاشی همکاری است؛ جنگ اوکراین و روسیه موجب شده‌است تا انرژی روسیه از سبد انرژی اروپا حذف شود و کشورهای G۷ به دنبال اعمال سقف قیمتی هستند که درآمد نفتی روسیه را کاهش می‌دهد و از طرفی افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در سالی که گذشت روابط عربستان سعودی و آمریکا را بیش از پیش تیره‌ و تار کرده‌است، تا جایی که در ماه اکتبر، کاخ سفید اوپک پلاس را به «همسویی با روسیه» پس از اقدام این کشور برای کاهش عرضه نفت متهم کرد.

فروپاشی همکاری در سطح جهانی، در هفته‌ای که گذشت نیز قابل مشاهده بود، زمانی که ریاض و متحدان اوپک پلاس با تعهد به کاهش بیشتر از عرضه نفت، بازار نفت را شوکه کردند که تلاشی برای تقویت قیمت نفت است.

فشار بیشتر بر قیمت نفت می‌تواند تلاش کشورهای اروپایی را برای کنترل و کاهش هزینه‌های بخش انرژی بی نتیجه کند و تلاش‌های بانک‌های مرکزی برای کاهش تورم را پیچیده می‌کند و فدرال رزرو آمریکا را در مقابل اوپک پلاس قرار می دهد.

اگر این کارتل بین‌المللی موفق به بالا نگه‌داشتن قیمت نفت برای مدت طولانی شود، ممکن است تلاش‌های کشورهای غربی برای محدود کردن جریان دلارهای نفتی به میدان جنگ اوکراین و روسیه به خطر بیفتد؛ از طرفی قدرت دوباره به ریاض باز می‌گردد و عربستان سعودی تنش با آمریکا را به خاطر منافع اقتصادی خود تحمل می‌کند.

فدرال رزرو با اوپک پلاس شاخ‌به‌شاخ می‌شود؟

اقتصاد جهانی به رکود کشیده می‌شود؟

کشورهایی در سراسر جهان، در حال حاضر، شاهد تورم‌های بالا هستند و در لب تیغ رکود اقتصادی قرار دارند، وضعیتی که برای خروج از آن به قیمت‌های پایین نفت احتیاج دارند و اگر بانک‌های مرکزی دیگر نتوانند نرخ بهره را به همان روش کاهش دهند، ممکن است اقتصاد جهانی به رکود کشیده شود.

آنچه در کاهش اخیر تولید نفت توسط اوپک پلاس توجه بسیاری را به خود جلب کرد، وقوع ناگهانی آن بود؛ تصمیمات اوپک پلاس در خصوص تولید، معمولا پس از هفته‌های جلسه و بررسی صورت می‌گیرد اما تصمیم اخیر در خصوص کاهش تولید از ناکجاآباد آمد.

بلافاصله پس از اعلام کاهش تولید از سوی اوپک پلاس، قیمت نفت جهش کرد و از ۷۹ دلار در هر بشکه به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه رسید؛ گفتنی است که حتی قبل از اعلام کاهش، تحلیلگران وال استریت و پیش‌بینی‌کنندگانی مانند آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک انتظار داشتند که عرضه تا تابستان کمتر از تقاضای فزاینده باشد و افزایش قیمت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ رخ دهد.

در این بین برخی کاهش غیر منتظره تولید نفت توسط اوپک پلاس را هدیه بزرگ به پوتین توصیف کردند، زیرا روسیه از نظر اقتصادی و نظامی در خونریزی است و حال ناگهان با کاهش غیرمنتظره تولید به ازای هر بشکه نفت ۱۰ دلار بیشتر دریافت می‌کند.

اگرچه تنش های بین عربستان سعودی و آمریکا، از زمان اعلام کاهش تولید نفت، کاهش یافته‌است اما اگر قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازگردد یا اقتصاد وارد رکود شود، تنش ها دوباره قابل مشاهده خواهد بود. دولت بایدن کاملاً آگاه است که نرخ‌های بالاتر تورم، یک مسئولیت انتخاباتی است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا