خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقام ارشد ایرانی یا سخنگوی طالبان

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در یادداشتی تلگرامی درباره‌ی نوع واکنش‌ها به درگیری مرزی با طالبان نوشت:

تیراندازی نیروهای طالبان در خاک ایران مصداق آشکار تجاوز است. ایشان معاون استاندار سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی هستند یا سخنگوی طالبان؟

در حالی که نیروهای طالبان با حضور در خاک ایران و تیراندازی به سوی نیروهای مرزبانی ایران و شهروندان ایرانی آشکارا به خاک ایران تجاوز کرده‌اند، ایشان رفتار متجاوزانه‌ی طالبان را توجیه می‌کند و حرفی را می‌گوید که طالبان با التماس و پوزش باید بگویند آقای معاون استاندار می‌گوید که نیروهای به اشتباه مرتکب این تجاوز و تیراندازی شده‌اند. آقای معاون امنیتی استاندار می‌گوید:

“فاصله دیوار مرز تا نقطه صفر مرزی یک فضایی هست که زمین‌های کشاورزی و در اختیار مردم است. از زمان احداث دیوار، به مردم مجوز دادیم که روزهایی را از زمین‌های کشاورزی‌شان سرکشی کنند امروز هم از ۹ صبح با تراکتورها سر زمین‌هایشان مشغول کار بودند. ساعت ۲ – ۳ عده‌ای که الان در ولایت نیمروز مستقرند، به سمت کشاورزان ما تیراندازی کردند. آن‌ها اطلاعی از حوزه مرز نداشته و نمی‌دانند که زمین‌های پشت دیوار هم خاک ایران بوده و نقطه صفر مرزی خط رودخانه است. پاسگاه مرزی هم در جواب تیراندازی آنها، مجبور به پاسخ شد و تقریباً چند ساعتی درگیری ادامه پیدا کرد. الان هم با مذاکراتی که انجام شده اوضاع آرام است.”

این سخنان توجیه تجاوز طالبان است که بجای آنکه طالبان بگویند، مقام ایرانی می‌گوید.

(بگذریم از اینکه آن دیوار هم ایشان می‌گوید از افتضاحات دولت آقای احمدی نژاد است که در تعیین خط مرزی و جانمایی خطایی به این بزرگی کردند)

طالبان در حال حاضر در افغانستان حکومت دارد و تمامی مسئولیتهای بین المللی را که یک دولت دارد، طالبان هم دارند. وقتی از خاک یک کشور به قلمرو سرزمینی کشوری دیگر تیراندازی می‌شود و نیروی مسلح وارد خاک کشور دیگری می‌شود، تجاوز محقق شده است. ورود نیروهای طالبان به خاک ایران و تیراندازی به ایرانیان و حمله به پاسگاههای مرزی، به هردلیلی که بوده باشد مصداق آشکار و بارز تجاوز است. طبق عرف و حقوق بین الملل و بر اساس عزت ملی، دولت ایران باید طالبان را مجبور به عذرخواهی و رعایت مقررات بین المللی کند نه آنکه یک مقام ارشد اینگونه در توجیه گری تجاوز طالبان، بجای سخنگوی طالبان عملاً آنها را مبرا کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا