خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راحتی حکومت کردن در دنیای ماقبل ارتباطات!

«محمدعلی ابطحی»، رییس دفتر سیدمحمد خاتمی رییس جمهور دولت اصلاحات، در یادداشتی تلگرامی نوشت: حكومت كردن در دنياي ماقبل ارتباطات خيلي راحت بود. اگر از قدیمی ها می شنوید مثلا در مورد خبر های رادیو بی بی سی می گویند لندن این را گفته یا آن را گفته، به دلیل این سابقه است که آدم های شخصی تنها منبع دسترسی به خبرهای مختلفشان این بود که بتوانند به این رادیوها گوش کنند وبرای دیگران نقل کنند و همان می شد خبر لندن.

ورود به اتاق مونيتور روزنامه ها از آن جهت ممنوع بود که مبادا کسی خبری از رادیوهای خارجی بشنود و باعث تضعیف روحیه و تشویش اذهان شود.

این دنیای کنترل شده فقط مربوط به ایران نبود. امکانات بیشتر از این نبود. در چنین دنیایی که خبرها کنترل شده بود حکومت کردن هم خیلی با حال بود.

در کشورهای چپ کمونیست که اوضاع از این هم بدتر بود. تنها یک روزنامه منتشر می شد. این روزنامه ارگان حزب بود. مثلا در اتحاد جماهیر شوروی که قطب چپ بود روزنامه اي به نام «پراودا» داشت که این روزنامه در سراسر بزرگترین کشور دنیا هر روز چاپ می شد.

مردم باید فقط آن ها را بدانند. دانستن یک کلمه بیشتر و گفتن یک کلمه افزون تر عقوبت داشت.

چون می شد مراقبت کرد.

مهم این بود که همه اطلاعات از مرزهای زمینی وارد می شد و در سر مرزها می شد اطلاعات را کنترل کرد.

نکته پر تاسف این است که هنوز مدیران زیادی در سراسر دنیا فرزندان آن نسل هستند. گرچه خیلی هاشان فهمیده اند که اساسا دنیا تغییر بزرگی کرده است. دیگر محرمانه نگهداشتن خیلی سخت است.

حرف و وسیله انتقال حرف دست حکومت ها نیست و در مواردی اطلاعات و اخبار حتی محرمانه به نوه ها و فرزندانشان زودتر از خودشان منتقل می شود.

مسوولان برای این دنیا باید برنامه ریزی کنند. نه دنیایی که هر چیزی غیر تلکس ها می توانست تشویش افکار عمومی تلقی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا