خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد روزنامه‌نگار ایرانی به ترامپ در کره جنوبی

«سیاست‌های ترامپ رسانه‌های مستقل را در ایران نابود می‌کند»

روزنامه نگار ایرانی حاضر در همایش روزنامه نگاران جهان در سئول، پایتخت کره جنوبی، از نقش مخرب سیاست های تحریمی دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا بر سرنوشت رسانه های مستقل ایران سخن گفت.

به گزارش انصاف نیوز، در همایش سالیانه روزنامه نگاران جهان که از پنجم تا دهم فروردین ماه (25 تا 30 مارچ 2019) در کره جنوبی برگزار شد، علیرضا بهرامی، روزنامه نگار ایرانی، طی سخنرانی درباره وضعیت رسانه های ایران، از تاثیر سیاست های دونالد ترامپ، رییس حمهور ایالات متحده بر سرنوشت رسانه‌های مستقل در ایران سخن گفت.

او که در جمع بیش از 60 روزنامه نگار از کشورهای پنج قاره جهان سخن می‌گفت، اظهار کرد: رسانه‌های ایران نیز مانند دیگر کشورها در چند سال گذشته تحت تاثیر پیشرفت‌های تکنولوژیکی قرار گرفته‌اند. هرچند که دیجیتالیسم موجب شد سرعت انتشار اطلاعات و همچنین کیفیت سخت‌افزاری رسانه‌ها ارتقاء یابد، از سوی دیگر، رسانه‌ها به‌شدت تحت تاثیر گرایش به شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند.

بهرامی افزود: در ایران نیز اطلاع‌رسانی سریع و بدون دروازه‌بانی در شبکه‌های اجتماعی، شرایط سختی را برای رسانه‌ها ایجاد کرده است؛ هرچند که بارها در مقاطع خاص باز این نکته بروز یافت که شبکه‌های اجتماعی، بیشتر بازنشر دهنده اطلاعات هستند و تولید محتوا، همچنان با محوریت رسانه‌های استاندارد صورت می‌گیرد. از این رو می‌توان گفت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای رسانه‌ها در ایران نیز فرصت و تهدید بوده‌ است. برای نمونه، این شبکه ها تیراژ مطبوعات را کاهش داده‌اند و در عین حال به چندبعدی شدن این رسانه‌ها کمک کرده‌اند.

این روزنامه نگار همچنین گفت: آن‌چه که در حال حاضر، در ایران، برای رسانه‌ها یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود، محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده به فرمان رییس جمهور ایالات متحده است. قانون‌های تحریم اقتصادی، به‌ویژه برای مطبوعات کاغذی و همچنین ناشران در ایران، شرایط بسیار دشواری ایجاد کرده‌ است؛ برای مثال، کاهش موجودی و قیمت بالای کاغذ مورد نیاز که در یک سال به پنج برابر قیمت رسید، به ویژه حیات ناشران و مطبوعات مستقل و لیبرال را در ایران با تهدید مواجه کرده است. در این میان، رسانه‌های تحت حمایت دولت کمترین آسیب را می‌بینند اما رسانه‌های مستقل، یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند. این درحالی است که این اعمال فشارها ازسوی ترامپ با ادعای کمک به آزادی مردم ایران انجام می‌شود.

علیرضا بهرامی ادامه داد: به‌عنوان یک روزنامه‌نگار، به انتخاب مردم ایالات متحده و نیز حاکمیت کشورشان احترام می‌گذارم اما در عین حال می‌خواهم همکارانم در سراسر جهان و نیز مردم و دولت ایالات متحده بدانند که نتیجه سیاست‌های ترامپ علیه ایران این است که رسانه‌های مستقل و لیبرال ما در حال تعطیل شدن هستند.

او در پایان گفت: همین الان که من برای شما صحبت می‌کنم، در ایران تعطیلات سال نو (نوروز) است و تعدادی از این روزنامه‌ها اعلام کرده‌اند که پس از تعطیلات سال نو دیگر قادر نیستند منتشر شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا