خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک تحلیلگر:‌ واکنش آلمان به مذاکرات وین یک ترفند بود

یک تحلیلگر مسائل دیپلماسی درباره نظر سخنگوی دولت آلمان نسبت به طرح پیشنهادی ایران در مذاکرات وین گفت صحبت‌های آلمان یک ترفند مذاکراتی است تا برنامه ایران در مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد. او در ادامه می‌گوید احتمال تغییر پیش نویس پیشنهادی ایران است.

عصر دیروز – دوشنبه -بی بی سی گزارش داد که سخنگوی دولت آلمان، یکی از کشورهای طرف مذاکره با ایران در مذاکرات احیای برجام، گفته «پیشنهادات اتمی تیم جدید مذاکره کننده ایران غیر قابل پذیرش است و با بررسی کامل این پیشنهاد مشخص شد که ایران تقریبا تمام پیش نویس توافقاتی را که قبلا در دولت گذشته تحت عنوان مذاکرات سخت مشهور شده بود کنار گذاشته است».

ساسان کریمی تحلیلگر مسائل دیپلماتیک در این باره به انصاف نیوز گفت: به نظر می‌رسد که آلمان در اینجا دارد نقش سخنگوی 5+1 یا سخنگوی غیر رسمی غرب یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا را بازی می‌کند. لحن آلمان در این پیام نه تند و نه همراه ایران است. البته این چیز جدیدی نیست همانطور که در روز آخر مذاکرات هفتم شاهد بودیم، با توجه به صحبت‌های اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات که امیدوار بودند تا مذاکرات ادامه داشته باشد نشان می‌دهد که آنها هم روی خوشی به مذاکرات در دور هفتم نشان ندادند.

کریمی درباره رونده مذاکرات وین در هفته آینده گفت: صحبت‌های امروز آلمان یک ترفند مذاکراتی است تا استراتژی ایران در دورهای بعدی مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهند. بالاخره غرب فضای جامعه ایران را رصد می‌کند تا با استفاده از آن بتواند بیشترین امتیاز را بگیرد و امتیازهای کمتری را هم به ایران بدهد. درباره آینده مذاکرات این را می‌توان گفت که بستگی به دو بسته پیشنهادی ایران در ارتباط با تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای یعنی گرفتن تضمین از آمریکا در خارج نشدن از برجام، لغو تحریم‌های بعد از برجام و مهمترین برنامه آن طور که شنیدیم بازگشت ایران به تعهدات برجام فقط مربوط به یک زمان خاص خواهد بود دارد.

وی افزود: مذاکرات تیم جدید دارد شبیه به روند مذاکراتی تیم آقای جلیلی می‌شود که چند فرصت و تهدید دارد. در فرصت‌ها انتظارها از این تیم کم است یعنی در چارچوب حکومتی و ملی به اینکه گشایش‌هایی در زمینه لغو تحریم‌ها انجام شود امیدواری وجود ندارد که فشار را از روی تیم مذاکره کننده برمی‌دارد. با توجه به اینکه تیم مذاکره کننده به طیف اصولگرا نزدیک است اگر توافقی صورت بگیرد، معارضی وجود ندارد و جز سکوت و حمایت واکنش دیگری شنیده نمی‌شود. نکته دیگر بردن 38 نفر از تیم اقتصادی به این مذاکرات بود که ابتکار جالبی بود.

کریمی همچنین گفت: چالش‌های تیم مذاکره کننده این است که سطح مذاکرات به طور دائم از وزیر به معاون وزیر رسیده است. در تیم مذاکره کننده به جز آقای مرندی که به زبان انگلیسی تسلط دارند بقیه تیم به این زبان تسلط ندارند. نکته دیگر اینکه مذاکره کننده متن در این تیم وجود ندارد. از لحاظ کیفیت تیم مذاکره کننده نیز افرادی چون ظریف، تخت روانچی و عراقچی جایی در ترکیب خود نمی‌بیند. نکته دیگر اینکه تیم مذاکره کننده نباید اسیر شعارهایی که دادند بشوند.

او در پایان درباره احتمال تغییر پیش نویس ایران در ادامه‌ی مذاکرات وین هم می‌گوید: بله احتمال تغییر وجود دارد. چون در مذاکره متن هیچ وقت نمی‌توانید بگویید من عین این متن را می‌خواهم. بالاخره این متن یک نقطه آغازی برای مذاکره است. ایران پیش دستی کرده و پیش نویس داده تا شاید بتواند نقطه شروع را در دست بگیرد تا اگر تغییراتی صورت بگیرد به نفع ما شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با این همه تکنولوژی ارتباطی چه نیازی به بردن این همه آدم دو سه کارشناس اصلی اقتصادی روی متن کار می کنند بقیه سیاهی لشکرند، از بقیه سوال کنید متن توافق قبلی را چند نفرشان خوانده اند؟

    آلمان سخن گو نیست، نظر کشور مستقل را بیان می کند در این دوره به ابتکار آمریکا غرب هماهنگ است.

    یک لشکر آدم برده اند بعد شجاعت مذاکره مستقیم با امریکا را ندارند.

    انگلستان هم علیه ایران موضع گرفت…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا