خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رحمت‌اله بیگدلی: گزارش ۱۰۰ روزه ابراهیم رئیسی امیدوارکننده نبود

رحمت‌اله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: گزارش ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰ در صدمین روز دولت خود امیدوارکننده نبود.

حجت الاسلام بیگدلی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: آقای رئیسی در گزارش خود از کنترل تورم گفت، در حالی که دولت او نه تنها موفق به کنترل تورم نشده، بلکه کشور در مدت این ۱۰۰ روز، مبتلا به تورمی بی‌سابقه‌ شده که دمار از روزگار مردم درآورده است.

وی با اشاره به مهار تورم در ۱۰۰ روز اول دولت روحانی گفت: روحانی در سال ۹۲ دولت را در حالی تحویل گرفت که هر روز قیمت دلار و اجناس بالا می‌رفت و نرخ تورم ۴۶ درصد را رد کرده بود، اما روحانی موفق شد که در ۱۰۰ روز اول دولت خود نرخ دلار و تورم را معکوس کند و این روند مهار تورم تا اواخر سال ۹۶ به مدت ۵ سال ادامه داشت. روحانی در مدت سه سال و نیم، قیمت دلار را به زیر ۳۰۰۰ تومان و تورم را از ۴۶ درصد به ۸ درصد رساند و تک‌رقمی کرد و رشد اقتصادی را هم با ارتقای ۱۴ درصد از منفی ۶ درصد به مثبت ۸ درصد رساند. مشکل از جایی شروع شد که ترامپ به‌طور یک‌جانبه از برجام بیرون رفت و برای زمینگیر کردن و حتی فروپاشی دولت و جامعه ایران اقدام به وضع تحریم‌های بسیار سنگین، ویرانگر و بی‌سابقه در تاریخ علیه ایران و مجازات هر کشوری کرد که بخواهد با ایران روابط تجاری داشته باشد. در نتیجه قاطبه کشورها روابط تجاری خود با ایران را به حالت تعلیق درآوردند یا به حداقل ممکن رساندند. با این‌حال دولت روحانی توانست ایران را از این پرتگاه خطرناک عبور دهد و به نوعی ثبات برساند که تحریم‌های وضع‌شده موجب فروپاشی دولت و کشور نشود.

این مدرس دانشگاه افزود: اما آقای رئیسی دولت را با دلار ۲۳ هزار تومانی تحویل گرفت و در مدت ۱۰۰ روز قیمت دلار با افزایش حدود یک سوم از ۳۱ هزار تومان عبور کرده، قیمت بسیاری از اجناس دو برابر شده و شاخص فقر و فلاکت نرخ صعودی داشته است. این در حالی است که آقای رئیسی و چهار کاندیدای حاضر در دولت او در ایام انتخابات می‌گفتند با یک‌میلیارد دلار ارزپاشی قیمت دلار را کنترل و تا سه ماه به زیر ۱۵ هزار تومان می‌رسانند!

‌بیگدلی افزود: ما در ۱۰۰ روز اول فعالیتِ هیچ دولتی شاهد کاهش روزانه ارزش پول ملی در این سطح نبوده‌ایم و واقعا این روند بسیار نگران‌کننده است.

این فعال سیاسی در باره سقوط بازار بورس گفت: سقوط بازار بورس بسیاری از مردم را دچار مشکل کرده است. رئیسی و چهار کاندیدای حاضر در دولت او قول داه بودند بلافاصله و حتی سه روزه مشکل بازار بورس را حل کنند، اما رئیسی مطلقا در این زمینه حرفی نزد؛ چون هیچ کار مثبتی در این زمینه نداشته است.

بیگدلی در باره سیاست خارجی دولت رئیسی هم گفت: دولت رئیسی هیچ برنامه‌ای برای سیاست خارجی ندارد و در این موضوع کاملا‌ دچار روزمرگی است. همین فقدان برنامه موجب شد که دولت رئیسی هیچ نتیجه‌ای از دور اول مذاکرات وین نگیرد. بدون تردید، این امر تاثیر منفی جدی بر اقتصاد و معیشت مردم خواهد داشت. رئیسی در این زمینه هم جز شعار کلی هیچ حرف امیدوارکننده‌ای نداشت.

بیگدلی افزود: دولت رئیسی هیچ برنامه مشخصی در باره روابط با همسایگان اعم از افغانستان، آذربایجان، ترکیه، عربستان، ماجرای طالبان، جنگ قره‌باغ و … ندارد و این فقدان برنامه از ضعف‌های عمده دولت رئیسی است.

این فعال سیاسی در باره انتصابات در دولت رئیسی گفت: انتصابات فامیلی و سپردن مسوولیت‌های مهم به نیروهای فاقد صلاحیت لازم و بعضا مساله‌دار از نقاط ضعف مهم دولت رئیسی است و باعث کاهش شدید سرمایه اجتماعی شده است، این در حالی است که‌ رئیسی وعده داده بود با این نوع ضعف‌ها و فسادها مبارزه کند!

بیگدلی گفت: تنها موضوع نسبتا قابل قبول در گزارش رئیسی موضوع واکسیناسیون بود که این مورد هم ربط چندانی با دولت رئیسی ندارد؛ زیرا انجام واکسیناسیون فرع تهیه واکسن و خرید آن از خارج بود که آقایان ابراهیم رئیسی، محمد مخبر معاون اول و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان دولت رئیسی در زمان دولت روحانی از مخالفان جدی خرید واکسن بودند و این دولت روحانی و شخص آقای روحانی بود که در برابر آنان ایستاد و ۱۱۰ میلیون دوز واکسن خریداری کرد و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۹ رسما گفت: «ما کار تامین واکسن را انجام داده‌ایم و کار دولت بعدی فقط تزریق واکسن است.»

بیگدلی افزود: بر آقای ابراهیم رئیسی فرض است که در این زمینه از آقای حسن روحانی رسما تشکر و برای او دعا کند؛ زیرا اگر روحانی در برابر اشتباه بزرگ آقایان رئیسی، مخبر، عین‌اللهی و دیگر حامیان رئیسی نمی‌ایستاد و اقدام به خرید واکسن نمی‌کرد، خدای نکرده امروز ما شاهد کشتار گسترده کرونا بودیم و دولت رئیسی مبتلا به بحرانی خطرناک و ویرانگر بود.

بیگدلی در پایان گفت: آقای رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری از برنامه اقتصادی ‌۷۰۰۰ صفحه‌ای خبر داد، در حالی که امروز معلوم شده است که یک‌‌ برنامه هفت صفحه‌ای هم ندارند! اگر واقعا برنامه‌ای دارند رو کنند تا اقتصاددانان و صاحب‌نظران در باره آن اظهارنظر کنند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا