خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پدیده مافیا سازی اقتصادی در رسانه

روزنامه جهان صنعت نوشت: اقتصاد ایران به دلیل اینکه برخی نهادها برای اراده سیاسی خود آن را تابع و رام و مطیع کرده‌اند اقتصادی است که رانت و فساد در ذات آن نهادینه شده است. از سوی دیگر برخی مدیران سیاست در ایران به جای اصلاحات اقتصادی و آزاد‌سازی اقتصاد که می‌تواند به سالم‌سازی اقتصاد منجر شود دنبال این هستند که مافیا‌سازی کنند و آنها را عامل بدبختی شهروندان و استیصال اقتصاد معرفی کنند.
هنوز یادمان نرفته است در سال‌های تازه سپری شده فردی به نام مافیای سکه دستگیر شد و گفته شد با دستگیری او قیمت سکه آرام می‌گیرد که نشد.
هنوز یادمان هست فردی را به جرم اینکه سلطان قیر است دستگیر و اعدام کردند اما در این بخش هم اتفاقی نیفتاد. هنوز یادمان هست که گفتند گروهی در ایران سلطان پتروشیمی بودند و با دستگیری و زندانی کردن آنها وضعیت رانت و فساد و کمبودها در زیر صنعت پتروشیمی درست می‌شود که نشد.
حالا نیز پس از اینکه قیمت نهاده‌های دامی وارداتی چند برابر شد معلوم بود دیر یا زود قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ با جهش‌های بلند روبه‌رو خواهد شد و چنین نیز شده است. در روزهای تازه‌سپری‌شده و به دلیل فصل سردی که از راه رسیده است مصرف تخم‌مرغ افزایش یافته و از سوی دیگر قیمت تمام‌شده آن روندی فزاینده را تجربه می‌کند.
در این وضعیت برخی خبرگزاری‌های دولتی باز هم مافیای تازه‌ای ساخته و باور دارند آنها تعداد زیادی تخم‌مرغ را که می‌توانست تبدیل به گوشت مرغ شود نابود کرده‌اند تا قیمت گوشت مرغ را ناگهان با افزایش شدید روبه‌رو کنند.
خبرگزاری حکومتی فارس در همین باره نوشته است‌: «دو روز است که مافیای بازار صدها هزار تخم‌مرغ نطفه‌دار را نابود می‌کنند تا قیمت مرغ سه برابر شود؛ این خبری است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود.
صحبت‌هایی در فضای مجازی است مبنی بر اینکه مافیای بازار گوشت مرغ بعد از ممنوع شدن زنده به گور کردن جوجه‌ها، دو روز است که صدها هزار تخم‌مرغ نطفه‌دار را نابود می‌کنند تا قیمت مرغ سه برابر شود.» واقعیت تلخ این است که اقتصاد ایران بیش از آنکه در اسارت مافیاهای اقتصادی واقعی و خیالی گرفتار شود در حبس سیاست قرار دارد و مدیران سیاسی هرگز نمی‌خواهند قبول کنند اقتصاد برای خود قانون دارد. آیا روزی را شاهد خواهیم بود که سیاستمداران ایرانی دست و پای خود را از میدان اقتصاد باز کنند و اجازه دهند اقتصاد آزاد باشد و شهروندان نیز مزه رفاه را بچشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا