خرید تور تابستان ایران بوم گردی

طراحی حیاط باغ ویلا

رپورتاژ آگهی

در حال حاضر طراحی باغ ویلا در ایران مخصوصاً در شمال کشور و یا اطراف شهرهای بزرگ بیش از گذشته شده است. به طور حتم همه‌ی ما حداقل به صورت ماهیانه علاقه‌مند به استراحت چند روزه به دور از هر گونه شلوغی هستیم که این امر سبب شده است که ساخت و ساز انواع ویلاهای مدرن در اطراف تهران و دیگر مناطق کشور مانند مازندران و گیلان افزایش یابد. همانطور که می‌دانید نحوه بنای ویلاها به این صورت است که از اطراف به ساختمان‌های دیگر محدود نخواهد بود و به طور کلی ساختمان‌های ویلایی بر اساس تعامل بیشتر با طبیعت در نظر گرفته خواهند شد.

در واقع بهترین تصوری که می‌توان از طراحی باغ ویلا در ذهن داشت هم‌خوانی و ارتباط نزدیک کلیت ویلا با محیط اطراف است. حال ما در این مقاله قصد داریم در خصوص اهمیت طراحی حیاط ویلا صحبت کنیم که توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. تا با تیم آرین پاراکس در زمینه محوطه سازی ویلا آشنا شوید.

سبک‌های طراحی محوطه باغ

اینکه محوطه یک باغ به چه صورتی طراحی و در نظر گرفته شود، ممکن است به سلیقه‌ی طراحان و یا انتظارات صاحب ملک پیش برود. اما آنچه که دارای اهمیت است، پیش بردن طراحی محوطه باغ طبق اصول است که ممکن است در سبک‌های مختلف که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، در نظر گرفته شود:

  • سبک مدرن

طراحی باغ ویلا به سبک مدرن، سادگی را به ارمغان خواهد آورد. این سبک به طور کلی به دور از هر گونه پیچیدگی بوده و معمولاً در جای جای این سبک از ساده‌ترین ترکیبات بهره گرفته می‌شود. در کنار این مورد شاید بتوان از غیرمتقارن بودن این سبک به عنوان بارزترین ویژگی آن نام برد. ضمناً بکارگیری از سطوح شیشه‌ای به کرات در سبک مدرن اتفاق می‌افتد که می‌تواند فضای دلنشینی را برای محوطه باغ و طراحی حیاط ویلا رقم بزند.

  • سبک کلاسیک

همانطور که حتماً می‌دانید، کلیت سبک کلاسیک، در نظر گرفتن جزئیات است. ضمن اینکه در این سبک توجه به موارد تزئینی بیش از دیگر سبک‌ها خواهد بود. همچنین بر خلاف سبک مدرن، توجه به تقارن و زاویه‌های منحنی بعنوان دو اصل مهم در سبک کلاسیک شناخته می‌شوند. در کنار این موارد استفاده از گیاهان جذاب و شاداب و همچنین درختان بلندقامت به خوبی می‌تواند توازن مناسبی را در طراحی باغ ویلا ایجاد کند.

  • سبک سنتی ایرانی

در طراحی حیاط باغ به روش سنتی، استفاده از نمای آجری بیش از دیگر متریال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین شیشه‌های رنگی نیز نقش موثری در سبک طراحی حیاط باغ ویلا دارند که بکارگیری از آنها سبب کسب انرژی خواهد شد. ضمن اینکه در نظر گرفتن حوض در طراحی محوطه باغ از دیگر مواردی است که در سبک سنتی ایرانی به کرات استفاده می‌شود. ضمناً می‌توان از تخت‌های سنتی، گیاهان و درختان جذاب نیز بعنوان بخش دیگری از طراحی باغ ویلا به روش سنتی ایرانی اشاره کرد.

  • سبک روستیک

سبک روستیک از جمله هیجان‌انگیزترین سبک‌های طراحی محوطه باغ ویلا است چرا که در این سبک مهندسان معمار تمام تمرکزشان را برای هم‌خوانی فوق العاده محوطه باغ با طبیعت بکر بکار خواهند گرفت. برای این منظور استفاده از آبشار، بدنه‌های سنگی و هر آنچه که ذهن را به طبیعت نزدیک می‌کند، در نظر گرفته خواهد شد. همچنین می‌توان از گیاهان بومی هر منطقه و شومینه بیرونی سنگی نیز به جهت افزایش کیفی زندگی در ویلاها مورد استفاده قرار داد.

نیازمندی‌های طراحی باغ ویلا

برای در نظر گرفتن یک باغ ویلای منحصربفرد باید به موارد مختلفی توجه کرد که ما در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • در نظر گرفتن زمین مناسب

پر واضح است که انتخاب یک زمین مناسب به جهت طراحی محوطه باغ ویلا دارای اهمیت است که برای این منظور حتماً باید از افراد اهل فن مشورت گرفته شود. در واقع انتخاب زمین با ابعاد دلخواه و مناسب دست طراحان و مهندسان طراحی باغ ویلا را به جهت در نظر گرفتن یک طراحی جذاب باز خواهد گذاشت. به طور کلی برای در نظر گرفتن یک زمین به جهت طراحی ویلا باغ کافی است به بررسی منطقه‌ی مد نظر از جهات مختلف پرداخته شود.

  • طراحی نقشه

پس از تعیین موقعیت زمین، نقشه ویلا باغ باید در نظر گرفته شود و مهمترین چیزی که برای این منظور دارای اهمیت است، بررسی خواسته‌ها و انتظارات صاحب ملک است. البته بدیهی است که احتمال برآورده کردن همه‌ی خواسته‌های مالک ممکن است شدنی نباشد، اما یک مهندس معمار باید بهترین نقشه را برای طراحی باغ ویلا در نظر بگیرد. در این بین انتخاب یک سبک مناسب به جهت طراحی نیز بسیار مهم است که در انتخاب آن شرایط محیطی زمین و صدالبته خواسته‌ی صاحب ویلا ارجحیت خواهد داشت.

  • اجرای کار

به نقل از شرکت آرین پاراکس : اینکه طراحی نقشه ویلا به پایان برسد، تازه ابتدای کار محوطه سازی ویلا است. در واقع با توجه به شرایط، مهندس معمار باید با استفاده از نیروی کار و مصالح مورد نیاز اقدام به عملیات اجرایی مانند گود برداری ، بتن ریزی و موارد از این دست کند. بدیهی است که هر چه تجربه معمار در این زمینه بیشتر باشد، به خوبی می‌تواند از تکنیک‌های طراحی باغ ویلا بکار ببرد تا در نهایت محوطه سازی باغ ویلا به بهترین شکل ممکن انجام شود.

اصول مهم طراحی حیاط ویلا

برای اینکه طراحی محوطه باغ طبق اصول حرفه‌ای و البته چشم‌نواز پیش برود، باید به نکات زیر توجه کرد:

  • بررسی جهت طلوع یا غروب خورشید: در نظر گرفتن این مورد در طراحی باغچه ویلا از اهمیت بسزایی برخوردار است.
  • طراحی دقیق راه‌های ارتباطی: بررسی این موضوع جذابیت راه‌های ورودی و خروجی ویلا باغ را افزایش می‌دهد.
  • طراحی فضای باغ: برای این منظور کافی است که ارتفاع طبقات، میزان نورگیری و مواردی از این دست مورد توجه قرار بگیرد.
  • در نظر گرفتن متریال مناسب: استفاده از بهترین متریال‌ها در طراحی باغ ویلا دارای اهمیت است که باید توسط مهندس معمار در نظر گرفته شود.
  • تناسب نمای داخلی با نمای خارجی ویلا: بررسی این موضوع به جهت ایجاد هماهنگی و جذابیت بیشتر ویلا باغ است.

هزینه کلی طراحی محوطه ویلا

اینکه بخواهیم هزینه طراحی باغ ویلا را به طور مشخص بیان کنیم، شدنی نیست چرا که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها موارد زیر هستند:

  • موقعیت زمین: تقریباً می‌توان گفت که نیمی از هزینه‌های طراحی حیاط ویلا به منطقه‌ی قرارگیری زمین ویلا مرتبط است.
  • متراژ زمین: پر واضح است که هر چه متراژ زمین بیشتر باشد، ملزم به هزینه‌های بیشتری برای عملیات طراحی باغ ویلا خواهیم بود.
  • سبک طراحی: هر کدام از انواع سبک‌های طراحی باغ ویلا که در ابتدای این مقاله به آنها اشاره کردیم به تنهایی می‌توانند بر هزینه‌های محوطه سازی ویلا موثر باشند.

طراحی فضای ویلا باغ با استفاده از شرکت مهندسی آرین پاراکس

حال با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله چنانچه نیاز به طراحی باغ ویلا دارید، کافی است که از یک تیم حرفه‌ای در این خصوص استفاده کنید که پیشنهاد ما بکارگیری از شرکت مهندسی آرین پاراکس است. این تیم با در نظر گرفتن بهترین اصول معماری به خوبی می‌تواند شرایط ویژه‌ای را به جهت محوطه‌سازی ویلا برای علاقه‌مندان در نظر بگیرد.

بنابراین برای هر گونه ارتباط با تیم مهندسی آرین پاراکس (arianparax)  می‌توانید از راه‌های در نظر گرفته شده برای این منظور بهره ببرید. گفتنی است که از مزیت‌های استفاده از این تیم تخصصی مهارت عالی در محوطه‌سازی با استفاده از معماران باتجربه و همچنین قیمت‌های بصرفه خواهد بود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا